Vad kostar det att sätta in ett villa larm?
trådlöst eller med alla trådar :D
priset jag söker är till 1 plans villa.
Securitas, falck eller likande
 
Jag betala 4900 kr för allt
 
Hej från 1 krona ( betala massa i abbonemang ) till eftersom du inte specat antal dörrar fönster osv, ca 50000 om du skall ha lite klass på prylarna,
Enklast är att du tar in offert från leverantörerna.

// Goerana
 
Köper du från Falck eller Securitas (Eller snarare företag som köpt sig rätten att använda deras namn...) så är du låst till deras grejor, deras larmcentral och det bevakningssbolag dom väljer att samarbeta med (oftast det egna men på vissa orter anlitar man något lokalt bolag i stället) Det innebär också att vill du ha det minsta seriöst larm med lite fler funktioner/bevakningspunkter så kostar det direkt betydligt mer i månaden.

Man lever helt enkelt på att folk tror att det är så bra grejor. De som installerar Securitas Direct t ex är egentligen helt fristående småentreprenörer som fått rätten att använda Securitas namn osv.

Mycket billigt att installera eftersom man låser sig till ett ganska dyrt abbonemang. Du kan jämföra det med mobiltelefonoperatörernas arbetssätt med att ge bort dyra telefoner för 1kr.

Ett seröst larm med ett par rörelsedetektorer, utesiren, brandlarm, två manöverpaneler (man vill ju kunna använda groventren eller gå in i garaget först ibland och då behövs möjligheter att stänga av larmet även där), kopplat till valfri lramcentral och i sin tur anslutet till valfritt utryckningbolag där man är helt fri att byta om man inte tycker dom är bra. Och där man själv äger larmet och får stå för sevice reparationer osv. Då får du räkna med 20000-30000 för ett seröst larm installerat av en seriös firma.

Skulle du däremot tex vilja larma alla fönster separat då drar priset naturligtvis iväg.

Dessa priser är för trådbundna larm.

Trådlöst är naturligtvis lättare att installera och då även billigare men kräver å andra sidan batteribyten osv för att fungera. Dessutom har det tidigare inte funnits några "godkända" trådlösa larm eftersom det inte funnits någon "testnorm" för vad man ska testa för att dom ska bli godkända. Men självklart finns det ändå bra trådlösa larm.

Kontakta ett par larmfirmor och be om en offert och försökt göra en bedömning av hur seriösa dom är genom att lyssna på hur mycket försäljningssnack jämfört med vettig kundanalys och teknisk kunskap dom kör med
 
Jag köpte ett trådbundet larm med 5 rörelsedeckar, 2 knappsatser och siren för 7900:- Jag har själv dragit rör med tråd i, larmkillen kom och satte in deckare och central!
 
Vi betalade 14000:- för vårt larm. 2 plan + källare och garage. Trådbundet, 5st IR, 2st magnet samt 1st brand. IR fick bytas ut då vi har husdjur.
Då är vi uppkopplade mot Falck samt att det ringer på våra mobiler. Falck betalar vi en årskostnad till (kommer inte ihåg hur mycket) men vi kan vi strunta i att använda dom om vi vill.
Installatören gjorde ett mycket snyggt och snabbt jobb med kabeldragningen.
 
Jag har 4ir, 3 magnet, 2 brand plus en ute och innesirén . Rördragning skedde under bygget så det var fritt fram att dra kors och tvärs mellanbjälke, bakom innertaken och mellan innerväggarna. (minimal ansträngning)

Vi var överens om 17000, men företaget menar nu att 17000 var endast för två IR, en kodpanel och innersirenen. Allt annat, inklusive arbete kostar extra och börjat att skicka luftfakturor…saken ligger hos tingsrätten nu och jag har lyckats hitta en hel del skit tyvärr nu i efterhand…men det är en annan historia (tråd).

Produkterna är Microsec och jag är bortsett från ”hobbyinstallationsfirman” mycket nöjd med produkten efter det att ett annat företag slutförde arbetet. Tillverkaren har också tagit sitt ansvar och hjälpt till med produktfel. Själva installationen är dock katastrof med brandvarnare som går titt och tät, sladdar som syns mm. Det har dessutom tagit detöver 13 besök (nästan uteslutande kvällstid eller helger) och ändå är var Svelektro inte klar…

för foton och mer utförlig diskussion se:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24238


Vad gäller anslutning är jag ansluten mot Lövesta larmcentral och har Sydsec som rycker ut vid behov. Jag har både brand, överfall, teknisk fel, inbrott mm inprogrammerat. För detta betalar jag endast 80kr i månaden (inklusive nyckelförvaring). Vid eventuell utryckning betalar jag endast 695 kr för en timmes åtgärd. det tycker jag är ett hyfsat pris jämfört med t.ex de hyralternativ som finns.

För samma tjänst ville de övriga (falk/Securitas) ha runt 100kr i månaden samt 995kr för utryckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.