A
Jag ska köpa en ny Bosch blå vinkelslip för 125mm skivor men när jag går in på Bosch hemsida finns det 13 stycken att välja på. Jag använder den som hempulare, dvs inte ofta men i perioder. Kapar järn, slipar, kapar någon tegelpanna då och då, slipar rost, ja det vanliga.

Vilken ska jag välja, vad skiljer dem åt som man bryr sig om, priset är inte det viktigaste?
 
Effekten skiljer naturligtvis samt att vissa har reglerbart varvtal handtagen brukar skilja mellan billigaste proffs modellen och lite bättre.
 
Effekten, vissa säkerhetsfunktioner samt varvtalsreglering skiljer dem åt. En GWS 11-125 räcker hur långt som helst i dina tillämpningar. Vill du fläska på lite kan du ta en CIE-modell som har varvtalsreglering, det har sina fördelar ibland. Går du upp i effekt, säg 1500W, så blir diametern på motorkroppen rätt stor vilket kan vara en nackdel om man har små labbar.
 
A
Varför skulle man vilja ha reglerbart varvtal?

Handtagen är väl typ plast eller tjockare plast och ingen direkt dealbreaker eller?
 
En del handtag är ju vibrationsdämpande.

Varvtalsstyrning kan vara bra ibland till t.ex flapdiscs och grovrengörare även om det inte är ett måste.
 
Jag hade lagt en hundring eller två på att få mjukstart och "kick-back" skyddet....
Har kikat en stund på en GWS 12-125.... från DuabHuset för 1395, ett bra pris då det paketet innehåller en SDS snabbspännmutter...som om jag fattat rätt kostar ett par hundra att köpa till....men jag kan ha blandat ihop ArtNr...det finns ju en hel del.....
 
Jag hemmavinkelslipar några gånger om året, men valde ändå en blå bosch för att få kickbackskyddet och lättjusterat sprängskydd. Vinkelslipen är ett verktyg som erbjuder fina möjligheter att göra sig rejält illa, så jag tyckte det var värt att lägga några extra hundralappar på säkerhet.

Du får en begagnad blå bosch på blocket/tradera för omkring 600 kr.
 
Jag förstår inte varför Bosch inte säljer fler i L-Boxx..
I stort sett allt finns i L-Boxx variant, men just vinkelslipar finns det ett eller två alternativ av.
 
FredrikR skrev:
Jag förstår inte varför Bosch inte säljer fler i L-Boxx..
I stort sett allt finns i L-Boxx variant, men just vinkelslipar finns det ett eller två alternativ av.

Då hade jag bytt ut alla vinklarna här på svetsavdelningen.... vi använder ju inte boxarna, då hade jag kunnat "förvara" alla L-Boxx hemma.....:cool:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ni måste vara storkund hos Bosch när det kommer till vinkelslipar om ni lyckats påverka hela deras säljavdelning ;)
 
phl skrev:
Ni måste vara storkund hos Bosch när det kommer till vinkelslipar om ni lyckats påverka hela deras säljavdelning ;)
Jo, det är väl fråga om en 2-3stycken....tror du inte Bosch tänker om där ;)
 
2-3 stycken är ju vad jag har hemma privat ;) Fast det är klart, jag hade hellre fått dem i Systainrar :)
 
A
CIP-modellerna har såvitt jag förstår en brytare som stänger av maskinen så fort man släpper. Någon som vet hur det fungerar, för jag vill kunna sätta maskinen i en kapställning för att kapa rakt och då vill jag kunna köra maskinen utan att behöva hålla den i handtaget?
 
A
Det bidde en Bosch Blå GWS 12-125 CI. Inköptes på Hornbach för 1395kr
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Ett bra val! Kommer garanterat tjäna dig väl i många år. Glöm inte att garantiregistrera den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.