Vet inte om det här är rätt forum, men eftersom det finns en massa hantverkskunniga människor här, så tänkte jag prova. Jag har med lyckat resultat borrat hål i botten på glasskålar för att ha dem som orkidékrukor. Har använt skruvdragare (Bosch GSR 14,4V) och glasborr. Jag borrade lite i taget och spolade vatten över emellanåt. När jag så skulle borra hål i ytterligare en skål (som var lite mer "ornamenterad", ojämn tjocklek på glaset, om det har någon betydelse) så blev det plötsligt en spricka i glaset, varpå skålen högljutt "exploderade" i massor av bitar. (Jag känner redan nu hur jag kommer att få rådet "lägg ner det där, din idiot, det är livsfarligt", men jag provar ändå...) Jag tror (men säg gärna emot mig om ni vill) att det ändå går bra att borra, om jag ser till att ha mer vatten närvarande (kanske ha skålen helt under vatten när jag borrar) och tar det lugnt, och jag kan också vidta mer försiktighetsåtgärder när jag borrar, om det finns risk för ytterligare en "explosion", men... Det jag undrar är om man kan veta att risken för att skålen spricker är över när jag väl borrat färdigt och planterat orkidéer i den, eller kan det finnas sådana spänningar kvar långt efteråt? Jag kan se till att skydda mig under arbetets gång, men det får ju inte finnas någon risk att barnen petar på skålen en vecka senare och får flygande glassplitter i ögonen. :confused:
 
Det finns ju olika typer av glas, vissa är härdade andra inte och sen finns olika nivåer på härdning. En glaskruka med mönster "ingjutet" tror jag hör till de som är svårare att få hål i. En slät glasskål är nog enklare. Beror ju också på hur spänningarna ligger så det är omöjligt att säga vad som går och inte går innan man prövat.

Borra i vatten och lägg t.ex. en plasthink upp och ner över först som du borrar hålet genom som så om det exploderar samlas allt i hinken. Tjocka arbetshandskar och ögonskydd förstås!

Huruvida det kan spricka senare så visst är den känsligare än annat glas och jag skulle inte "hantera" den onödigt...
 
Typ en dremel med något slipstift av sten/diamant kanske?
 
Ja, jag hade tänkt göra ungefär som anders07 beskriver det, men funderar som sagt över om det finns explosionsrisk även långt efteråt. Om glaset lättare spricker är väl inte så farligt egentligen, men finns det risk för en sådan explosion som blev när jag försökte borra sist (och den explosionen även kan komma långt efteråt), så är det ju inte möjligt att använda krukan. Någon som vet hur säker man kan vara på att det inte händer när man väl lyckats borra klart utan problem?
 
  • Gilla
Jaffar
  • Laddar…
Utan att egentligen ha en aning om hur just glas beter sig när man borrar i det så gissar jag att det är temperaturstigningen runt borrhålet när man borrar som är boven i dramat.
Jag tänker som så att: Varmt glas tar större plats än kallt, och materialet närmast runt hålet vill expandera, medan det kallare glaset runt om håller tillbaka tills det inte orkar längre, därav "explosionen".
Med andra ord: är min teori riktig så borde inte krukan vara mycket skörare när allt väl kallnat...
 
Det är värmen och vibrationerna som gör att det spricker. Den kommer att vara "skörare" med hål i men inte en "explosionsrisk" (troligtvis)
 
Intressant tråd!
Visste inte att man kunde borra i glas, inget jag kommer våga göra själv ändå men intressant att veta att det går :)
 
  • Gilla
Jaffar
  • Laddar…
Den skål som exploderade är av härdat glas, som nämnts tidigare. Det är en typ av kontrollerad kylprocess som gör att det blir härdat, och tanken med det är just det som hände dig: Det ska explodera i många småbitar istället för spricka i skärvor. Alltså precis som en bilruta.
Det kanske går att borra i ett härdat glas, men då är det under väldigt speciella former. Välj istället ett "vanligt" glas, helst av kristall då det är mycket "mjukare" än ett sodaglas (alltså den typen av glas som används i flaskor, burkar).
Du gjorde helt rätt när du kylde med vatten. Helst ska du borra under rinnande vatten så det kyls hela tiden. Problemet med glas är att det inte leder värme/kyla, vilket innebär att borrhålet blir mycket varmare än glaset runt om. Som någon var inne på tidigare, sker en expansion i den varma ytan och med det uppstår en spänning mellan det kalla och varma - med sprickrisk som följd.
Ja, ett glas kan spricka av spänning flera år efter tillverkningen.
Kolla www.essemce.se, där finns alla verktyg, slipstift, borr, etc som du behöver. Lättast är att ringa, de är mycket trevliga och skickar mindre beställningar i kuvert.
Du kan ha slipstift/borr till en vanlig dremel. Kolla ex på Claes Ohlson,

Lycka till!
 
Och hur vet jag då om ett glas är härdat eller inte (innan jag fått det att explodera genom borrning)?
 
Och Bödde, du menar alltså att mina krukor (om de är av härdat glas) riskerar att explodera långt efter att jag borrat i dem, när de står på fönsterkarmen med orkidéer i (alternativt spricka sönder, om de inte är av härdat glas)? I så fall lär jag ju inte våga göra så även om jag skulle skaffa relativt bra verktyg.
 
gavagai skrev:
Och hur vet jag då om ett glas är härdat eller inte (innan jag fått det att explodera genom borrning)?
Det är jättesvårt att veta, exempelvis ett Duralexglas är härdat, och det ser ju ut som vilket dricksglas som helst... De borde veta där du köper ditt glas. Köper du det nytt borde det oxå stå på förpackningen.
Om du handlar på ex loppis så välj sådant glas som du ser är munblåst, då är det garanterat inte härdat. Många av skålarna som säljs på IKEA är oxå ok, där finns både munblåst och pressat glas för en billig peng.
 
...
 
gavagai skrev:
Och Bödde, du menar alltså att mina krukor (om de är av härdat glas) riskerar att explodera långt efter att jag borrat i dem, när de står på fönsterkarmen med orkidéer i (alternativt spricka sönder, om de inte är av härdat glas)? I så fall lär jag ju inte våga göra så även om jag skulle skaffa relativt bra verktyg.
Nej, jag tror helt enkelt inte det går att borra i härdat glas utan att det exploderar, så det gäller å hitta "vanligt" glas.

Det var egentligen mer ett svar på trådens resonemang kring om glas kan spricka av spänningar, vilket det alltså kan. Men det kan spricka oavsett om du borrar eller ej, det är bara så glas fungerar. Detta gäller till 99% munblåst glas och det beror på felaktig kylning eller att man blandat olika färger som inte är kompatibla.
Dock, det är absolut inte vanligt, och bearbetar du glaset försiktigt med vatten (borrkärnan blir flera 100 grader varm ganska snabbt) så ska det mycket till för att det ska bli fel. Mitt första inlägg lät kanske drastiskt, men så var det inte menat! Du kan utan att vara orolig fortsätta med ditt hantverk, bara välj rätt glas :)
 
I
Jag borrade hål i en takplafond , ska jag undvika gå under den nu? Hur gör de vid tillverkningen av plafonder med hål i? Borrar de inte till sist? Jag använde diamantborr avsett för ändamålet och vattenbad, riggat i pelarborrmaskin med skumplast som underlag så att jag inte skulle tvinga borret snett.
Att glas kan explodera vet jag, jag skulle skölja en 50L damejeanne, den enda bit som vart över en dm stor var halsen jag höll i och den hade fått samma behandling många gånger förut.
Läste i en bok att man kunde klippa fönsterglas med en vanlig sax om man höll det under vatten, har dock aldrig provat, låter osannolikt, men de hävdade att det var vibrationer/klick som fick glaset att spricka.

Det var ett sånt här jag använde, 10mm, http://www.vdb-glassart.se/webbshop/verktyg-för-bly-och-tiffany/glas-borr-7205761

Just det, jag tejpade också där jag skulle borra. Mest för att det skulle hålla ihop om det gick sönder, men det kanske hade betydelse för resultatet, vet ej.
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Jag borrade hål i en takplafond , ska jag undvika gå under den nu? Hur gör de vid tillverkningen av plafonder med hål i? Borrar de inte till sist? Jag använde diamantborr avsett för ändamålet och vattenbad, riggat i pelarborrmaskin med skumplast som underlag så att jag inte skulle tvinga borret snett.
Att glas kan explodera vet jag, jag skulle skölja en 50L damejeanne, den enda bit som vart över en dm stor var halsen jag höll i och den hade fått samma behandling många gånger förut.
Läste i en bok att man kunde klippa fönsterglas med en vanlig sax om man höll det under vatten, har dock aldrig provat, låter osannolikt, men de hävdade att det var vibrationer/klick som fick glaset att spricka.

Det var ett sånt här jag använde, 10mm, [länk]

Just det, jag tejpade också där jag skulle borra. Mest för att det skulle hålla ihop om det gick sönder, men det kanske hade betydelse för resultatet, vet ej.
Nejdå, det är ingen fara. Jag var kanske lite drastisk i mitt sätt att beskriva glas och hur det kan spricka, men det var mest ett för å beskriva materialet och att det kan spricka av spänningar.
Att borra i glas är inget ovanligt alls och det är ingen fara så länge man är försiktig och kyler med vatten. Det kan ändå spricka under borrningen, det är ju trots allt glas, men har man kylt och lyckats med borrningen så är det klart man ska använda det man gjort.
Jag tycker din metod verkar klockren, och borret verkar absolut vara gjort för glasborrning! Smart med tejpen, det brukar hindra borret från att slinta och det hindrar nog också borrhålet från att flisa sig - samtidigt som det håller ihop skärvorna om olyckan är framme.
Klippa fönsterglas? Det har jag aldrig hört, och jag håller nog med dig att det låter osannolikt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.