Hej!

Nu skall vi förhandla med vår snickare ang. vissa delar ur besiktningsprotokollet som han helt enkelt inte har lust att göra. Han vill att vi kommer överens om en ekonomisk lösning, alltså avdrag på priset istället. Vi har sagt att det kan vara okej på vissa grejer, men inte på andra.

Mina frågor är nu till er, visa forumgudar och andra, hur mycket ersättning som är rimligt för följande:

Vi trodde att ytterdörren var felplacerad (se tidigare inlägg av mig om intresse finns), men det visade sig efter ytterligare kontrollmätningar att dörren sitter där den ska, vilket ju är bra. Problemet kvarstår dock, och det är att skjutdörrsgarderoben i hallen är för grund. Detta p.g.a. att väggen är för tjock, och det beror på att vattenrören för golvvärmen kommer upp i garderoben och de ligger någon decimeter fel i grunden (platta på mark). För att göra en lång historia kort, så vill snickaren helst slippa göra jobbet, men han kan göra det och hans lösning är att ta bort gipset, ta bort en regel (som sitter extra) och göra väggen tunnare och bygga en låda till vattenrören. Detta innebär att han får göra jobbet, betala målare för att snygga till och dessutom lägga lite klinker, då det inte finns under den regeln han skall ta bort. Detta tyckte han var värt 5000.- i avdrag. Är det det? Jag tycker nog att det är värt mer, om han skall slippa... det är ju ändå vi som skall leva med en för grund garderob?

Det är ett par grejer till han vill kompensera oss för och de grejerna tycker vi är helt okej, men just garderoben tycker jag det är lite "snålt" att ge oss 5000.- för. Eller? Är jag bara grinig? ;) :-/

Mycket tacksam för era åsikter!

//Helena
 
Jag skulle misstänka att 5000 kanske motsvarar ungefär vad det kostar honom att få dit en målare och plattsättare. Så hellre än att betala de hantverkarna så kanske han tycker att han kan betala er dom pengarna, så slipper han strul med samordning osv.

Om jag förstår dig rätt så handlar det om en vägg inne i en garderob?

Ett alternativ för er skulle ju kunna vara att ta dom 5000 och sedan själv fixa det på ett par tre kvällar.
 
Hej Hempularen!

Jo, precis, du har fattat rätt. Han vill väl slippa krånglet och det gäller väggen inne i garderoben.

Så det är en rimlig ersättning? Har funderat fram och tillbaka och jag känner ibland att det är rimligt med 5000.-, samtidigt som jag känner att det borde vara värt lite mer, eftersom han trots allt slipper både jobb OCH krångel? :-/

Men man kanske skall backa ett steg och titta på vilket fint jobb han faktiskt gjort i övrigt...

Fler åsikter?

//Helena
 
Hej!

.."Men man kanske skall backa ett steg och titta på vilket fint jobb han faktiskt gjort i övrigt...

Jag tycker du själv svarar på din fråga där. Ingen är felfri!

Har byggaren i övrigt uppträtt schysst och ni är nöjda med ert hus, så tycker jag att det låter fair med 5000.

Lycka till med nya huset!

Mvh Gagga
 
Jag skulle at de 5000 och fixa själv istället. För under förutsättning att här nu inte finns några svårigheter som inte framgår så tar det även för en icke snickarkunnig knappast mer än ett par tre timmar att fixa om man nu ändå bor i huset. 5000 skattade kronor för några timmars arbete är inte dåligt. Gör något kul för pengarna.

Skillnaden för hantverkarna är ju att dom måste dit 4 5 gånger för alla momenten, sånt kostar.
 
Tack för era svar!

Vi har nu godtagit snickarens erbjudande om 5000.- i avdrag. Vi skall testa att leva med garderoben ett tag. Tycker vi att det behövs åtgärdas, så löser vid det själva längre fram. Kanske vi vänjer oss, vi får se. ::)

Tack än en gång!

//Helena, som flyttar in i huset denna helg!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.