Hej!

Nu har jag läst på olika forum om hur andra har löst kulvert mellan hus och garage. Har fått en uppfattning om att det finns många olika lösningar, men jag har inte riktigt fått kläm på vilken som fungerar "bäst" i förhållande till pris och flexibilitet. Vi kommer bygga huset först och sen garaget, därav har jag en bergvärmepump i huset. I framtiden ska vi inreda övervåningen på garaget till en till liten bostad, samt att garaget ska ha någon form av uppvärmning. Avståndet mellan bergvärmepumpen och garaget är ca 20m, och då är lite mer än halva sträckan under huset och alltså ingen markyta.

Vad bör jag satsa på? Vad har fungerat bra för er?

1. Färdig kulvert, alt. Uponor Quattro eller Maxitherm 4-rörs kulvert. Med separat kallvatten bredvid.

2. Isolerade rör i cellplastlåda, typ. Elgocell.

3. Markavloppsrör typ 2st 110mm. Med antingen Plusprisolrör eller isolerad PEX. Vilket rör är "bäst"?
 
1(y)
 
Maxitherms pex 2-rörs med kv på sidan. Gissar att du tänker fyrrörs för VVC till garaget men om du inte har frekvent och ganska stör förbrukning av vv i garaget skulle jag hellre satsa på en liten elberedare. Billigare och antagligen energisnålare. Du har trots allt en del förluster vid VVC.

Uponor är skräp jämte maxitherm.
 
Går inte två åt till bergvärmen, och en till varmvatten? Alltså behöver man minst 3? (Ska också ha kulvert så jag frågar)
 
Som sagt, jag skulle bereda vv lokalt i garaget.
 
Hallå,

jag lade ned en kulvert förra hösten mellan hus och garage - har runt 30 meter och jag lade en sådan "utlandstillverkad" (läs: Polen?) 2x32 PEX och den tycker jag har fungerat bra - vet inte vad man kan förvänta sig men nedan ser ni en graf för de senaste 24 timmarna med vad VB-f är ut från pumpen, i början av kulverten och sedan i slutet av kulverten ute i garaget (såg att färgerna på graferna inte kan stämma men ni fattar nog vad som är vad). Orsaken till att jag lade en 32'a var att jag hade 32 genom hela huset fram till där jag kopplade på kulverten.

kulvert.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för era åsikter!

Har förstått att Maxitherm är att föredra över Uponor.

Det lutar åt att köra både värme och varmvatten genom kulvert, får fundera på VVC.
 
Jag handlade av kej teknik ab, betydligt billigare och mycket bra kvalitet. Kolla deras hemsida, de har priser där. Adressen är www.kulvert.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.