Hej,

Det är så att jag och min sambo länge har varit inne på att köpa eller mer den sista tiden bygga ett hus! Nu dök det upp ett visningshus ifrån Veidekke som vi har budat på och vunnit. Huset ligger i ett område där det skulle byggas mer villor av veidekke men det har blivit lagt på is så visningshuset la de ut med en mäklare. Tanken var som sagt tills ett par veckor sedan att bygga själva men huset ligger så bra för oss och jag tror att vi har fått det för ett bra pris för att vara nyproducerat. Jag har ett par frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kan svara på. Det kom så hastigt på detta och Mäklaren vill att vi skriver kontrakt nu i veckan.

Mäklaren påstår att det inte behövs besiktas av oss innan köpet då tvåårsbesiktningen sker om ett år då alla fel skall rättas till. Kan det stämma?

Mäklaren säger också att priset för lagfarten kommer att baseras på tomtpriset då tomten och fastigheten ägs av två olika dotterbolag till Veidekke. Det känns ju som att det kan stämma, skall jag höra med lantmäteriet om det är så?

Vi kommer att tillhöra ett par samfälligheter, hur får jag reda på kostnaden för dem?

I en pdf fil om det tänkta området jag hittade på internet så står det att det är 100 mm isolering under plattan med golvvärme, är inte det väldigt lite? Jag skall höra mer med mäklaren om det imorgon.

Tacksam för svar, det blev så mycket nu:)
 
Alltid spännande med nya hus! 😀 100 mm isolering låter dock på tok för lite. Minst 300 ska de va!
 
Det finns ett par konstigheter (eller snarare ovanligt) här. Detta att tomten och huset ägs av olika bolag. Det innebär att huset står på ofri grund som det heter.

Obs. fastighet är tomt, med fastighetstillbehör, som är ett annat ord för byggnader, men en byggnad på ofri grund är inte del av fastigheten.

Jag är inte säker, men jag tror att det innebär att tomten köper du enl. jordabalken, som är den lag som reglerar köp av fastigheter. Men huset köper du troligen enl. konsumentköpslagen (eftersom det är ett bolag som säljer), och du har ungefär samma rättsskydd som om du köper en liter mjöljk på Ica. Det innebär att jordabalkens skrivningar om dolda fel troligen inte gäller annat än för tomten. Och du har visserligen en reklamationsrätt även enl. konsumentköpslagen, men mer begränsad, och framförallt under kortare tid.

Det finns absolut anledning att besiktiga. En garantibesiktning tittar bara på ev. Fel gentemot ursprungliga beställningen. Men de kan ju ha beställt ett hus med noll isolering, ingen fuktspärr i badrum osv. Huset kanske aldrig var avsett att bo i, bara utställning.

En överlåtelseebesiktning tittar på annat än garantibes.

Samfälligheterna bör du absolut kolla mer på, finns risk att ni som enda bebodda fastighet får ta ekonomiskt ansvar för större delen av samfälligheternas åtaganden.
 
Jag har ett explorateringsområde nära där jag bor med ett fåtal uppförda hus + ett visningshus.Marknaden dog och nu efter flera år har inte mycket hänt.
Visningshuset blev sålt men området ser övergivet ut med ogrästomter och jordmassor lite här och där.
Jag hoppas att området där du köper ditt hus är "färdigbyggt" annars kan det se ut som byggarbetsplats i många år till.
Det är kanske inte så man tänkt sig när man flyttar in........:confused:

För övrigt skulle jag nog dubbellkolla allt vad mäklaren säger. Han verkar ha ett välsmord försäljarsvada.....
 
Redigerat:
Hej och välkommen till Byggahus

Man kan väl aldrig lita på vad mäklaren säger....
I nybyggda omr i dag får man nog räkna med att det kan ta tid innan det är klart runt omkring...så räkna med byggnationer i många framåt med allt vad det innebär.....(buller, dammiga fönster, skitiga vägar tex)
 
Jag får tacka för era svar! Vi bestämde oss för att dra oss ur ikväll och samla lite mer pengar på hög för det blir så sårbart för oss eftersom vi kommer att bli tvungna att behålla en övernattningslägenhet tills vidare och pendla till våra jobb.

Tack ändå!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
O
Ett bra beslut!
Undvik gärna den mäklaren i framtiden....
 
Ja, det där att avråda från besiktning är rätt grovt. Sådant de kan bli varnade för.
 
Jergill skrev:
Mäklaren påstår att det inte behövs besiktas av oss innan köpet då tvåårsbesiktningen sker om ett år då alla fel skall rättas till. Kan det stämma?
Även om TS hoppat av köpet så ska man inte tro att någon form av garanti, dolda fel-försäkring eller liknande skyddar en husägare från problem. Har man något problem i sitt hus är det alltid ett problem för en själv på ett sätt eller annat, och ska man ha någon annan att ta ansvar för det så kräver det ofta mycket kraft och energi.

Alltid besiktiga alltså.
 
O
Du är välkommen tillbaks när du har fler frågor! kanske nästa hus ni tittar på!
Då vet du att om mäklaren börjar babbla om att man inte behöver besiktiga huset, då ignorerar du det hela och kontaktar en besiktningsman! För det är väldigt viktigt att man gör en besiktning!
Men det visste du säkert redan.....
 
Jag har redigerat bort ett ortsnamn i trådskaparens första inlägg eftersom trådskaparen tyckte att det blev för öppet annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.