Är mitt i renoveringen av grovköket och har ställt tvättmaskinen ovanpå torktumlaren istället för det vanliga att ställa tumlaren ovanpå tvättmaskinen.


insåg att det var bra mycket mer bekvämt att lasta in och ur tvättmaskinen på bra höjd eftersom vi tvättar mer än vad vi tumlar.


var först orolig att den skulle "dansa" ner när den centrifugerade men detta har efter några tvättar visat sig inte alls vara några problem.


men kan tumlaren ta stryk av att ha den tyngre tvättmaskinen ovanpå som dessutom vibrerar rätt bra vid centrifugering?


har någon annan den här lösningen eller bör jag byta illa kvickt?


mvh
Johan
 
När man frågar om detta så vet man innerst inne att det är fel och att man är för lat för att byta plats.

Säkerställ att den inte kan ramla i golvet om du inte orkar byta plats.
 
Nja, tar kortare tid att byta plats på dem än att skriva ett innlägg på byggahus så det är verkligen inte argumentet.

Att ha tvättmaskinen överst var faktiskt väldigt skönt, slippa kröka sig ner för att lasta i och ur.

jag tänker mer på om ramverket på tumlaren tål belastningen och vibrationerna. Förvisso vibrerar det troligtvis lika mycket om man ställer tumlaren överst men då går ju vibrationerna in via tassarna och inte via ramverket.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag skulle personligen aldrig ta risken med nämnda placering av 2 skäl;
1. Som du själv nämnde det klenare ramverket för en TT. Bör kollas med tillverkaren om den är designad för en TM ovanpå.
2. Skulle aldrig förlåta mig själv om en tung, högt placerad TM välter på ett barn eller för den delen en vuxen.

Du skall nog allvarligt tänka på en omplacering snarast.

Förstår ditt argument med en högre placerad TM men då kan en sådan där vara en lösning:

http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/forhojningssockel
 
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Ja de två ovanstående argumenten kan nog vara de som får mig att byta på maskinerna.

Men ska dra ett epost till Electrolux och fråga ändå, för det var rackarns gott med tvärtom :)
 
OT

Toppmatad tvättmaskin är fantastiskt bekvämt!
Inga små röda sockar som gömmer sig i trummans ovandel och åker med i nästa vittvätt.

Om man har plats förstås :)
 
A
svårt med tvättpelare när man kör med toppmatat...
 
I
Förutom det som redan nämnds undrar jag hur du löst avloppet?
 
electroluxaren skrev:
svårt med tvättpelare när man kör med toppmatat...
Som jag skrev, om man har plats :)

För det är väl ingen som tycker att en frontmatad, golvplacerad tvättmaskin är lätt att plocka ur?
Ryggen tar stryk helt enkelt.
 
roland53 skrev:
Jag skulle personligen aldrig ta risken med nämnda placering av 2 skäl;
1. Som du själv nämnde det klenare ramverket för en TT. Bör kollas med tillverkaren om den är designad för en TM ovanpå.
2. Skulle aldrig förlåta mig själv om en tung, högt placerad TM välter på ett barn eller för den delen en vuxen.

Du skall nog allvarligt tänka på en omplacering snarast.

Förstår ditt argument med en högre placerad TM men då kan en sådan där vara en lösning:

[länk]
Suveränt!
Tack för tipset! Jag skulle börja bygga en själv idag så nu slipper jag ju det och får dessutom en praktisk korg på köpet! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.