R
Hej
Jag har en bastu där det idag ligger våtrumsmatta sedan 90-talet. Den har lite tråkig färg och jag skulle vilja testa på att lägga klinkers rakt på våtrumsmattan. Storleken är bara nån kvadrat. Det är ju inget våtrum där man sprutar konstant med vatten och jag kommer använda den mycket begränsat då vi egentligen inte är så mycket för att basta. Går det eller spricker fogen?
 
Det är nog inte våtrumsmattan som avgör om klinkerfogar spricker utan underlaget. Är det betongplatta under mattan så är det inga problem, men är det svajigt trägolv på reglar så är det nog kört.

Mattan är nog tät, men golvbrunnen kan vara för gammal.
 
R
Finns ingen golvbrunn därinne. Det står dock på träreglar. Om jag river upp golvmattan då, kan jag lägga dit en ny? Det rör sig om ca 3 kvm2.
 
R
Finns det något laminatgolv / klickgolv man kan lägga istället tro som klarar värmen?
 
varför inte riva bort mattan...kolla så att underlaget är nog starkt och fuktspärra och lägga klinkers?..
lägg en halvplatta upp också så slipper du fukt mot vägg. I en bastu ska man ju kunna kasta en del
vatten vilket inte är helt lysande med klickgolv..
/
M
 
Om man ska kasta så mycket vatten att det behövs fuktspärr behövs det väl en golvbrunn också?
 
R
ja det är ju träväggar i bastun så jätte mycket vatten kan man inte kasta. Men det ligger ju spånskivor eller vad de kallas och på den ligger våtrumsmatta så de borde väl gå att lägga rätt på mattan, den har satt sig sedan 90-talet tänker jag.
 
R
???
 
Jag hade träbjälklag, spånskiva, svetsad våtrumsmatta med uppvik och sedan klinker på den i mitt badrum med dusch. Det var byggt 92 och tills jag renoverade det i somras hade inga skarvar eller plattor spruckit iaf.
Är bara mattan och alla svetsar hela ska det väl inte vara några problem att lägga på klinker i ett sådant utrymme tycker jag. Även om det kommer en del vatten på golvet så torkar det ju upp fort.
 
R
ok, ja har exakt samma underlag som du men i rummet jag tänkte lägga finns istället varken brunn eller dusch eller vattenskvätt och där ligger idag en heltäckande plastmatta som är hel och fin. Vad bör jag göra, ska de läggas någon primer ändå eller lägger man fix direkt på och trycker dit plattor med kryss emellan? Min tanke var att köpa färdigblandat fix då det bara är 3kvm2 som ska läggas. Ska jag använda någon speciell fix och fog?
 
Kanske ett flytande trallgolv är bättre?
 
R
klarar de hög värme då samt fukt?
 
När jag la mitt i badrummet -92 ruggade jag bara upp ytan lite på mattan med grovt sandpapper, iaf har jag för mig det. Sedan använde jag vanlig fix och fog.
Trätrall är ju gott att gå på, men blir det inte svårt att hålla rent?
 
R
Jag lägger gärna klinker så det är prioriterat.
 
R
Jag har nu varit och snackat med en kakelläggare och han sa att i och med att jag inte har brunn så är de inte klassat som våtrum så jag kan bara klinka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.