H
Ska börja med motorskyddet så får vi se.

Gällande klamret så har alla ett klammer längst in dvs det är inte intryckt tyvärr.
 
Ja då är det ett ännu tydligare fel du har på den mittersta bimetallen, och det såg du ju också genom att den böjde sig mest och tydligt mot utlösaren.
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
H
Tack för alla tips!!! ovärderligt!

Det jag idag gjort är att jag skruvat isär den pump jag har. Alltså en EMS Maxi Jet. Den var på 50l/m så då vet jag det iaf!

Men jag hade iaf isär den och den såg förvånandsvärt fin ut dvs förutom det fula yttre så var den finn innuti. Inget direkt slitage och jag tyckte att den snurrade utan direkt motstånd.

Så jag börjar med att byta ut motorskyddet för 400kr så får vi se. Bör ju ändå bytas ut i min åsikt.

Återkommer!
 
H
Sitter nu motorskyddet som jag blev tipsad om från jula och det fungerar än så länge. Verkar alltså ha varit dessa membran som från ingenstans börjat spöka!

Tack för alla tips! jag uppdaterar om det skulle vara så att det pajjar igen!
 
En nackdel att byta till en 1-fas pump är att det kan störa elnätet mer då bara en fas belastas under kort tid med hög ström istället för fördela belastningen på 3 faser. Blinkande lampor och knäppande förstärkare kan det medföra.

Skönt att det löste sig för dig.
 
H
Det gör egentligen inget om det stör lite på elnätet då det är helt seprarerat från bostadshuset. Pumpen står ute i stallet bredvid huset med egen elcentral och egen jordfelsbrytare m.m.

Men som sagt så kör jag på nu tills dess att pumpen ger upp vilket jag inte tror den gör på ett tag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.