Ska dra ett Cat5e nät hemma och det absolut enklaste för mig vore att dra det i kattvinden/krypvinden på min 1½-plans villa.

Måste kablarna ligga isolerat? Skulle helst av allt vilja dra dom fritt, bara hänga upp dom i nån form av "stege" som jag skruvar fast i takstolarna, alternativt bara spika fast dom i takstolarna.

Kan även bädda ner dom i isoleringen som ligger i vinden, men vore skönt att slippa, lat som man e.

Nån som vet?

 
Funderar även på om det är värt att dra ett Cat6 nät istället.
Problemet är att jag inte hittar några infällda uttag för Cat6. Nån som har nå tips. Skulle helst ha Eljo Trend, men dom klarar bara Cat5e

Var hittar jag den här typen av utrustning?
 
Släng upp kablarna på vinden så tror folk att det är televerkets kablar och på cat 5e kablar klarar du nog att köra gigabit
 
Nu behöver jag i och för sig inte bry mig om vad folk tror eftersom det är mitt hus :) Frugan brukar inte krypa omkring på kattvinden så ofta ;)

Funderar bara på om kablana klarar att ligga i icke isolerad miljö. Blir ju rätt kalt på vintern
 
Vinterkylan är nog inget problem, för kablarna kommer förhoppningsvis att ligga stilla och då händer det inget. Jag har vid ett antal inst. lagt cat 5e utomhus (under kabelskydd) här uppe i kalla norrland och det har inte vart några problem.
 
Låter bra det. Det får nog bli så. Väldigt mycket enklare än att dra rör titl allting. Blir så mycket böjar så som mitt hus ser ut
 
1: Cat5E kabel klarar ALLTID att köra gigabit. Annars är det ingen 5E. Sen kan det ju finnas externa störkällor men det är inte kabelns fel

2. Det är lugnt med 5E på kattvind. Du nämde nåt om stege för kabeln. En synnerligen enkel variant där kallas visst formvirke på brädgården. ihop med eltejp funkar det utmärkt för den här typen av jobb. Själv skulle jag nog sätta rör på samma plats ändå. skippa dock slangeleändet.

3. sätt en tuss isolering i rören när du går ned i det varma huset så slipper du så mycket kondensvandringar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.