Bastu bortriven, ny duschplats, prisol ut mot blandare, kortlingar
En ny brunn i fd bastu ( höjd lite för att möta cable board), bra fall finns mot 1:a brunn ( skall möta med förhöjningsring), nytt fall att bygga upp mot ny brunn. Nästa steg att limma fast plattor och sätta dit värmegolv ( slingor) och flyta över allt. Största utmaning att få bra fall vid nya brunnen

Några uppenbara major ?

Tack

Joachim

bild 1-3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2-3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2-4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 3-2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image-2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Är det en oisolerad grund? Därav frigolitskivorna?
 
Japp stämmer oisolerad grund, skall möta en av brunnar med förhöjningsring ( närmast i bilden )

Den andra bortre brunnen höjde jag lite för att möta cable board, tror det blir vettigt med fall ?
 
J
Hej
jag är i tanken inne på att göra en liknande ombyggnad hemma med en likadan utbyggnad för avloppsstammen. Noterar att du har en renslucka precis innanför, hur tänker du runt denna avseende åtkomst? Skall du sätta in en lucka eller hamnar det mitt i duschen?

Blir sugen på att sätta igång att riva direkt :)
 
Hej

Jag tänkte vara så brutal att bygga in den rensluckan, idag finns det bra rensverktyg på högtrycken som man går in bakvägen eller från ovan ( toalett dusch på ovan våningen ) så behöver egentligen inte åtkomst. Sen är dessa vita rör inget man drar och bänder i via gammal renslucka, spricker lätt...

Däremot har jag pysslat med att bygga upp ett 'skvaller fall' ( syns på bilden kanske ) som jag skall måla med lite tätfärg för att få fart på ev vatten läckage ut mot huvudbrunnen. Sidan kommer i nedre del vara öppen, jag skall sätta två handfat och vägghängd toalett i serie med utbyggnad som byggs in med skvaller hål och inspektions lucka.

Typ detta:

gustavsberg-montering-475.jpg

Jag får räkna med att riva väggen om något händer här ändå...
 
Joachim-67 skrev:
Japp stämmer oisolerad grund, skall möta en av brunnar med förhöjningsring ( närmast i bilden )
Har du kollat upp hur det fungerar med invändig isolering och fuktvandring?
Frigoliten i sig kommer ju att "täta" för fukt som kommer att vandra uppåt om du värmer upp golvet och kan då vandra upp i väggar och/eller in i andra rum, eller räknas det att frigoliten isolerar så bra att värmen inte påverkar fuktvandring?
 
Hej Anders

Cable board 'lovar' att släppa igenom fukt och mota fukt nedåt- om det nu fungera ;) Många har ju installerat dessa med framgång så hoppas det inte leder till att fukten far ut mot innerväggar.

En reklambild

image2_8b9dbba0867ee591eeedfffb0761ebea.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad jag tycker är skumt är att det satt en matta limmad mot betongolvet och det var tätskit runt alla väggar
Nu kommer det vara öppet golv och väggar förutom 1 kvm dush-hörna som kommer tätas så det lär ju kunna andas.

Men hur tänkte man för 20-30 år sen då allt tätades mot en nybyggd betonglåda ?
 
Man tänkte nog mycket dumt för 20-30 år sedan har det ju visat sig... Och nu också förresten om man tittar på enstegstätade fasader... :surprised:

Det ser ju intressant ut det där. Jag är i samma situation och har funderat på hur jag ska lösa golvet i vår källardel (suterräng helt under mark)... Dock har vi inte kallt i källaredelen då värempumpen värmer så pass och ett litet el-element på andra sidan som räcker för att hålla det varmt (>18 grader).

Jag ska också börja bygga spa småningom i en tidigare utgrävd del men då isolerar jag troligen under plattan eftersom där är bara makadam idag...

Tack för tipset dock, ska kika lite mer på den där...
 
Fortsätter med pysslet, äntligen gjort golv och del av fall jag hade lite ågren för.
Fegar och tar det lite steg för steg eftersom jag inte är van att göra fall och badrumsgolv. Nästa steg att handspackla upp fallen mot brunnar. Fall runt om bra nu :)

bild 4-2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



bild 3-3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image-4.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.