Har monterat ett antal vattenburna radiatorer och ska nu måla de kopparrör som är synliga.

Har sett att det finns radiatorspray att köpa på vissa byggvaruhus. Någon som har erfarenhet av denna spray? Bör man grunda innan man målar rören?

Eller ska man istället välja vanlig färg som påstrykes med pensel? Det är iofs inte så stora ytor jag ska måla, men det verkar smidigare med sprayen.
 
Det finns speciell radiatorfärg (vit)
som är lämplig om du väljer att penselmåla.
Fördelen med den är att den inte gulnar av värmen.
Ex. Nordsjös "Elementfärg V"
Kolla på färghandeln.

 
Jag har sett att vattenbaserad färg på nya kopparrör kan ge gröna genomslag i färgen, men det gäller kanske inte alla vattenbaserade färger.
 
Ja, det är inte otroligt...
Jag skulle nog välja alkydbaserad färg.
Det gör jag i och för sig oftast... det känns mer riktigt så.
Har dåliga erfarenheter av vattenbaserat, svårt att få den där snygga ytan, penseldragen blir kvar.
Å andra sidan behöver ju inte ett dörrfoder ha samma ytfinish som en fabriksny Ferrari... men så vill jag ha det :) Pedant.....javisst!
 
Hammerite kan också vara ett bra val. Tåler värme och vatten, och gulnar inte. Jag har själv använt det till en radiator som sitter ovanför badkaret och blir blöt varje gång vi duschar.
 
Har nu investerat i en Radiatorspray från Silvan. Den kostade 70 spänn.

Observera att det inte är radiatorerna jag ska måla, utan (de nya) kopparrören. Har provat med sprayen och det fungerar bra. Den ska tydligen inte gulna (så säger väl alla?) och den verkar heller inte flagna.
 
Jag har också erfarit att vattenbaserad fär vill få lite penselränder, men det brukar gå bättre när man spär den. Jag målade ett fönster på insidan med en vattenbaserad färg från alcro och det vart riktigt slätt och fint. har själv funderat på hammerites vita till element. I så fall för att spruta på den för pensla element e astrist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.