Ska fixa Bio i källaren å har några frågor.

Har tagit bort kakel som suttit på väggen (Bild 1).
Har någon enstaka spricka (Bild 2)

Kan jag knacka lös det lösa och använda mig av Bostik Rep & Fix för att laga alla håligheter och sen spackla alla väggar med Bostik Lätt handspackel för att få en slät yta att måla på?

Sen undrar jag även om vad jag har för färg på väggen? (Bild 3)
Provade att blöta en del av väggen å sen gnuggade å skrapade med naglarna, då lossnade färgen från väggen som ni ser på (bild 3)
Måste jag slipa bort den före jag kan spackla?

IMG_0402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all hjälp jag kan få :)
 
Hej
Bostik lätt hand och färg är fel väg att gå.
Bort med all färg,putsa och måla med färg avsedd för källarväggar.
Fredrik
 
Vad är det för färg som är på nu? Eftersom du säger att det inte går att spackla på den.

Om jag nu ska slipa bort färgen, Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vilken typ av maskin? Funkar en vanlig planslip?

Eftersom färgen reagerade på vatten tänkte jag att det skulle gå bra att spackla direkt på?
 
Spackel fukar inte i källare.Det ska vara cementbaserade produkter.Jag gissar att det är limfärg idag och det måste tvättas ner innan du kan måla med något på det.
Fredrik
 
Vad har du tänkt göra sedan?.Om du vill skapa bra akustik så kan du hoppa över det du tänkt göra i nuläget och bygga en helmoltsresonator.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Ok, Så den tvättas bort alltså, inte slipa? Något tips på vad jag kan använda för medel?
 
Jag skulle nog ha täkt in väggen. Stålreglar, våtrumsgips med liten ventilationsglipa uppe och nere och en inspektionslucka där du har skruvkoppling på kopparrören.

Är det inner vägg kan du reparera med gipsputs också. Det går rätt bra att slipa med en ståltrissa om det är "mjöligt" under men det kommer att bli ojämnt så du måste åtgärda det sen.
Använd inte vanligt spackel utan i så fall gipsspackel.
 
Jag hade plugghål, sprickor och fula tapeter på mina väggar i källaren men jag limmade upp svart nålfiltsmatta på väggarna istället och täckte allting.
Smidigt, snyggt och bra för akustiken :)
 
100kvadrataren skrev:
Jag hade plugghål, sprickor och fula tapeter på mina väggar i källaren men jag limmade upp svart nålfiltsmatta på väggarna istället och täckte allting.
Smidigt, snyggt och bra för akustiken :)
Intressant!

Vad använde du för lim?
Kan jag limma direkt på väggen utan att slipa bort färgen först?
Är det en sån här matta? http://www.bauhaus.se/nalfilt-svart-400-cm.html
 
anders07 skrev:
Jag skulle nog ha täkt in väggen. Stålreglar, våtrumsgips med liten ventilationsglipa uppe och nere och en inspektionslucka där du har skruvkoppling på kopparrören.

Är det inner vägg kan du reparera med gipsputs också. Det går rätt bra att slipa med en ståltrissa om det är "mjöligt" under men det kommer att bli ojämnt så du måste åtgärda det sen.
Använd inte vanligt spackel utan i så fall gipsspackel.
kan tyvärr inte offra mer utrymme, rummet är endast 16 kvm
 
Japp exakt en sån, använde vanligt mattlim och dubbelhäftande tejp för att hålla det på plats medan det torka. Underlättar att vara 2-3 Pers att sätta upp mattan om du ska göra som jag och köra hela 4m bredder från tak till golv, blir lätt lite svordomar om mattan ramlar ner^^
 
Men om du villa bygga ett lyckat biorum med bra akustik så kan det vara bra att regla upp och lägga på ett lager med något tjockt och mjukt och samtidigt får du installationsspalt för kablar och El.
 
100kvadrataren skrev:
Japp exakt en sån, använde vanligt mattlim och dubbelhäftande tejp för att hålla det på plats medan det torka. Underlättar att vara 2-3 Pers att sätta upp mattan om du ska göra som jag och köra hela 4m bredder från tak till golv, blir lätt lite svordomar om mattan ramlar ner^^
kan nog bli så att det blir den nålfiltsmattan från Bauhaus, Men vad ska jag använda för att laga de största skadorna på väggen före jag limmar mattan?

Hur böjbar är mattan? Kan man tex Göra en 90 graders böj vid fönster å dörrar? eller måste man klippa till bitar vid fönster å dörrar?

Har du startat någon tråd så man kan se resultatet?
 
Jag har svart tak och svart heltäckningsmatta så det är bäcksvart där nere så skarvar är nästan omöjligt att se.
Jag körde skarv mot skarv i hörnen och dom smälte ihop rätt bra, fönster och dörrar satte jag för som tapet och skärde ut efter och nya foder på det sen.
Började lägga några kort på minhembio.se men har inte tagit nåt kort på fö
ärdiga resultatet.
http://www.minhembio.com/Zlayn
Hur du lagar väggen vet nog någon annan bättre än mig.
 
Om jag vore dig så skulle jag göra nått åt dom stående vågorna som du kommer få mellan väggarna och då räcker det inte med nålfiltsmatta direkt på putsen. Lägg på en 45 mm stenull först innan mattan isåfall på åtminstone en av väggarna annars blir det jobbigt att kolla på film 😄 (bullrigt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.