Har søgt på nettet efter test af denne sänksåg, men har intet fundet. Læste at et par stykker her på forumet har købt ovenstående. Er den noget at have? Skal primært bruges ved køkkenrenovering.
 
Det beror nog på vad du är ute efter och varför du vill ha sänk-funktionen. Det har skrivits en hel del om dem här på forumet och jula har "samma" maskin under eget namn meec.
 
Det er egentlig ikke sänkfunktionen jeg er ude efter, men mere sågskenan for precise smit.
 
Pingo skrev:
Det er egentlig ikke sänkfunktionen jeg er ude efter, men mere sågskenan for precise smit.
Precis, så säger de flesta :) Och då finns nog en del alternativ. Särskilt så känns Scheppach/Meec's skena lite glappig och jag anser att det beror på en konstruktionsmiss. Jag skulle inte rekommendera den utan då snarare något annat alternativ. Det finns ju en hel del skenor på marknaden nu.

Bosch har en liten adapter så man kan köra de flesta cirkelsågar med deras skena, t.ex.
 
jag har köpt en meec / Scheppach på jula. håller inte med om att den är glapp på skenan. justerar man in den och använder den rätt så är det inte specielt mycket mer glapp än i andra dyrare sänksågar. jag är iaf nöjd och den va värd pengarna.
 
Det är ju bra om det inte är glapp i din. De jag testat har det varit glapp i och det går inte att justera bort. Har sett filmer på youtube som visar glappet och det har diskuterats på forumet också, så det är definitivt inte en engångsföreteelse.
 
har oxå sett filmer på att den är glapp, tex. vickar åt sidorna på en av glidlisterna. ja det gör den när man provocerar för att få den att vicka. när man trycker ned maskinen så klingan sticker ut under maskinen så beter sig sågen inte så, bara om man trycker maskinen åt ett annat håll än man lagt skenan, typ lägger skenan mot norr men försöker såga mot nordost :)
 
Det er vel på scheppach cs 55 i mener? Skenan på pl 45 er jo lite anerlunda konstrueret?
 
  • Gilla
Pingo
  • Laddar…
Pingo skrev:
Det er vel på scheppach cs 55 i mener? Skenan på pl 45 er jo lite anerlunda konstrueret?
Enda skillnaden är väl att de gjort aluminiumskenan något smalare och plockat bort en av de två falsarna. De insåg väl efter ett tag att den inte fyllde någon funktion för deras såg och att de därför inte behövde kopiera festool på den punkten ;)
 
Om ni skall kapa fjäder rekommenderar jag att ni tar det i etapper. Jag kapade 5 varv, det blev nästan för mycket. Är det någon som testat att flytta de röda glid listerna? Mina lister verkar ligga i en lite fördjupning på min Meec. Gäller 1200watts modellen som Jula sålde ut i vinter.
 
ceson skrev:
Här är en som fixat lite med sin billiga sänksåg och fått den bättre. Kanske är något som går att använda.
Bra link. Jeg har før været i en butik og klemme lidt på CS 55`eren. Men købte ingen p.g.a. glappet på skenan, som jo også har debaterets på forumet før. Men det går jo åbenbart at løse ret så enkelt.

Og efter at have set videoen i linket. er jeg sikker på at den kan opfylde mit behov.
 
Hur har det gått med sågen från Jula? Ser att Jula just nu har nedsatt pris på 1000W-modellen
http://www.jula.se/sanksag-1000-w-o145-mm-020183

Jag ska planerar att göra en inbyggnad under vår L-formade trappa = ett par skivor för skåp. Sedan ska jag klä in ett par steg = skiva för varje steg (hål). Behöver vinkla sågen för dessa.
Sedan blir det en hallmöbel också (bänk plus hatthylla typ).

Hittar bara 800mm skena på Jula. Finns det inte längre så faller detta alternativ bort på det... Om jag inte går upp till 1200W som du köpte + skena från Festool/Makita (står att den ska var kompatibel).


 
Antar att Julas nedsatta är samma maskin som Scheppach PL45? I så fall borde du kunna spara några kronor till med Bauhaus prisgaranti (Harald-Nyborgs pris minus 12 %). Dessutom har Bauhaus skenor på 1400 mm.



För övrigt kan det nämnas att denna mindre modell saknar klyvkniv. Tråkig detalj att snåla in på.
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Jag har den lilla Meec-sänksågen och har köpt Sheppach smala 1400-skena på Bauhaus och de är kompatibla.
Jag har bara kört lite skivor och så långt har den funkat bra, inga glapp efter jag justerat in den noga.
Men det är lite retsamt att den bara tar 40 mm med skena, 5 mm till hade varit perfekt även om jag köpte den för just såga skivmaterial. En fördel är att den är liten, lätt och smidig om man står lite illa till medan den stora känns väldigt klumpig (inte sågat med den bara klämt på den på Jula)
Jag vet jag kollade om jag kunde få i större klinga, men minns inte just nu vad jag kom fram till. Ska kolla igen...
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.