Hej,

Har Ikea Abstrakt köksluckor, tydligen med färgkod S 0500-N. Stommarna (som man iofs inte ser så mycket av) har tydligen S 0502-Y05R.
Antar att mina lister kommer bli S 0502-Y.
Takfärg Scotte R2, som jag tror är S 0500-N. (någon som vet?)

Sååå, till min fråga. Vad skall jag välja för färg på väggarna för att det hela skall se ok ut.

S 0502-Y, riskerar inte de att se lite nikotingula ut?
S 0500-N, riskerar inte det att bli "samma" som taket? och lite tråkigt och glåmigt?

Lutar åt att blanda in lite rött. Men hur mycket? S 0502-Y05R eller kanske till och med S 0502-Y20R eller S 0502-Y50R, eller hela vägen till S 0502-R?

//Lasse


//Lasse
 
Ditt tak kan jag garantera inte är 0500, 0500 är väldigt grå jämfört med takfärgen, så i ditt fall skulle jag köra på 0500-n även på väggarna om du vill ha vitt och måla listerna i 0500 också, i annat fall köra på den kulör du känner att du vill ha! Alt gå längre åt grå kanske? Ex 1000-n om det är interrresant
 
Redigerat:
frykh skrev:
Hej,

Har Ikea Abstrakt köksluckor, tydligen med färgkod S 0500-N. Stommarna (som man iofs inte ser så mycket av) har tydligen S 0502-Y05R.
Antar att mina lister kommer bli S 0502-Y.
Takfärg Scotte R2, som jag tror är S 0500-N. (någon som vet?)

Sååå, till min fråga. Vad skall jag välja för färg på väggarna för att det hela skall se ok ut.

S 0502-Y, riskerar inte de att se lite nikotingula ut?
S 0500-N, riskerar inte det att bli "samma" som taket? och lite tråkigt och glåmigt?

Lutar åt att blanda in lite rött. Men hur mycket? S 0502-Y05R eller kanske till och med S 0502-Y20R eller S 0502-Y50R, eller hela vägen till S 0502-R?

//Lasse


//Lasse

Takfärgen är nog s0500-n eller s0300-n,så den är ju vit.
Som du säger så blir s0502-y nikotingul,men 0502-y blir mer varm vit och det blir ett litet bryt mellan tak och vägg. Finns även färdigmålade lister i den färgen. Om du frågar så är det viktigt att det ska vara utan S.
 
Tack för svaren,

Martin321, Intressant att öka svarttonen, hade inte tänkt på det, men helt klart värt att utvärderas.
Men kanske fortfarande med ett drag åt rött 1002-Y20R typ.

Werner84, Skall kolla om jag kan få tag på 0502-y, men jag vet av att ha läst andra forum att det inte alltid är det lättaste, då branchen verkar ha glömt den tidigare standarden ;)


Men en fråga återstår, vad händer om man blandar in lite rött? Hur kommer man uppleva det i kombinationen som beskrevs ovan?

//Lasse
 
Nu står en hink s 0500-n i mitt kök, som väntar på att hamna på väggarna.Tack för hjälpen///Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.