Johan_A_M
Hej!
Kommer under nästa år skaffa mitt livs första hus efter många år i lägenhet och planerar att lära mig att fixa själv trots min rätt icke-händiga bakgrund. Har helt fastnat för tanken och surfar runt på så gott som allt möjligt och njuter av framtida fixar-idéer!
Har insett att en fräs är ett nödvändigt gott (för någon vecka sedan visste jag inte ens att det fanns något som hette handöverfräs) men behöver lite banal hjälp. Mitt initiala användningsområde kommer med all sannolikhet bli att försöka göra mindre profiler såsom spröjs själv, och på lång sikt skulle jag vilja klara av att bygga en egen platsbyggd bokhylla. Jag vet inte om jag någonsin kommer använda den till något mer avancerat än så men alla som skriver härinne om fräsar verkar så lyckliga så jag håller framtiden öppen.
Har alltid gillat Boschs gröna verktyg vilka är på en rätt lagom nivå för mig och har nu kikat på POF 1400. Det jag funderar på är det där med hylsor och storlekar på stålen. I någon tråd om detta så diskuterades olika storlekar om man tex importerar från England eller USA vilket jag ofta gör med annat. I beskrivningen till POF 1400 står det hylsstorlek 6/8 mm. Är detta då de enda möjliga storlekarna på stål eller är hylsor något som går att byta ut?
Tack för svar på denna extremt nybörjarfråga :)

Johan
 
Det betyder mycket riktigt att det följer med en spännhylsa (eng "collet") för 6mm-fräsar och en för 8mm. I Sverige är väl flertalet fräsar man köper just 8mm, så det är bra start (kolla här http://www.tooltrust.se/katalog.pdf för en överblick av vilka skaft det är på kvalitetsfräsar).

Vill man importera från den anglosaxiska världen blir man ju som du noterar påverkad av deras efterblivna system med tum. Standard är 1/4 och 1/2 tum. Om man kollar på specen för POF 1400 på amazon.com, står att det följer med tre spännhylsor, varav en är 1/4 tum. Rimligtvis borde man därför kunna beställa den löst, och därför också köpa sådana frässtål.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
En sak till: från din beskrivning av vad du tänkt göra får jag känslan av att ett fräsbord vore väldigt bra att ha. Det kan vara något att kolla in.
 
jonmo skrev:
Det betyder mycket riktigt att det följer med en spännhylsa (eng "collet") för 6mm-fräsar och en för 8mm. I Sverige är väl flertalet fräsar man köper just 8mm...
Bor man i Sverige är mycket riktigt 8 mm den största standarden. Tumstandarderna går på 1/4 tum och 1/2 tum. 1/4 tum är väldigt klent (precis som 6 mm är klent). Så du bör inte fokusera för mycket på 1/4 tum eller 6mm, den är mer lämplig om man redan har en fräs och vill ha en liten behändig fräs. Den stora frågan blir sedan 1/2 tum. För att fräsen skall kunna byta hylsa till 1/2 tum, eller till 12 mm, krävs att den har tillräckligt plats för det. Sådana fräsar är lite ovanligare i Sverige. Och större och tyngre än 8 mm.

Mitt förslag är att fundera på vad du vill fräsa. Titta i lite kataloger. Om du kommer fram till att du vill fräsa sådant som kräver 12 mm eller 1/2 tum fräs, sikta in dig på en tillräckligt stor fräs. annars gå på en 8 mm fräs. Givetvis, om pengar är ok, så gå på två fräsar, det är alltid bäst med många verktyg.

--- Mats ---
 
Jag köpte min POF 1400 ACE på Jula för knappt ett år sedan och jag fick spännhylsor för 6 mm, 8 mm och 1/4".

Fräsen är helt okej, även om det känns att den är ur Boschs gröna serie och inte deras blåa serie. Parallellanslaget är dock helt värdelöst och om du ska använda ett sådant får du räkna med att köpa ett bättre löst.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
Tack alla för fantastiska svar! Låt mig se om jag fattat det hela rätt: 6-8-12 etc anger diametern på stålet? Ser att de på Tooltrust även har vissa stål med "S" istället för 6-8-12 vilket förvirrar lite men det kanske är en ytterligare storlek?
Så om man köper en apparat som fysiskt är för liten så kommer det gå utmärkt att fräsa prifiler till fönsterspröjs, men om jag skulle få för mig att göra större profiler på tex golvsocklar så är stålen såpass stora att jag helt enkelt kommer behöva använda 12 mm, och då är tex POF 1400 helt enkelt för liten? Har inget emot att pröva mig fram och eventuellt köpa två fräsar vad det lider men om jag planerar för det, skulle i så fall POF 1200 räcka för mindre jobb såsom spröjs eller är den för klen?
Fräsbord, har inte ens tittat på det men ska genast göra det. Dum fråga men antar att det är specialgjort så att det tex är smidigt att spänna fast etc?
Tack igen för alla svar!
 
S't är 6-8-12, står för diametern på skaftet som du får slå upp i diagrammen bredvid, kallas för skaftdiameter - ej att förväxlas med fräsdiametern som kan vara ngt helt annat.

Fräsbord kan du bygga själv om du inte vill satsa på ett dyrt färdigt. Håll dig borta från billiga fräsbord från Clasolsson, Biltema, Jula etc, dom är inte stabila och stora nog.

Denna tråd är från mitt bygge, finns flera byggtrådar på forumet om du söker.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/216494-bygga-frasbord.html
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
TeroM skrev:
S't är 6-8-12, står för diametern på skaftet som du får slå upp i diagrammen bredvid, kallas för skaftdiameter - ej att förväxlas med fräsdiametern som kan vara ngt helt annat.

Fräsbord kan du bygga själv om du inte vill satsa på ett dyrt färdigt. Håll dig borta från billiga fräsbord från Clasolsson, Biltema, Jula etc, dom är inte stabila och stora nog.

Denna tråd är från mitt bygge, finns flera byggtrådar på forumet om du söker.
[länk]
Tack TeroM, får ta mig en runda på stan vid tillfälle och kolla fräsbord!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.