Hej

Är det någon som vet hur man rensar smutssilen på detta element?
Jag kan bara skruva in ventilen en bit och sen tillbaka men jag får inte ut den. Syftet är att rengöra den.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är inget smutsfilter, du reglerar flödet genom elementet med den, eller ställer om kopplet för att passa en-rörs eller två-rörs system.
 
Ok, tack! :)
Det är flödet som inte fungerar.
Vet du om flödet ökar när man skruvar in eller ut den? Vet du var filtret sitter?
 
har du luftat?
har du rätt tryck i systemet?
har du provat o knacka på termostatpiggen?

Om det finns ett filter i värmesystemet så sitter det nog runt pannan
 
Check på alla tre... Men fortfarande ingen värme i elementen.. Läste någonstans att smutssilen skulle rengöras men vet inte vart den sitter
 
är samtliga radiatorer iskalla? vad had du för panna?
 
Samtliga på nedre våningen är kalla, de på övervåningen är ojämnt varma.
Jag har en 1 år gamal Nibe F 370
 
Är det kallt överallt får du nog börja leta fel vid pannan. Hur varmt är det i huset och är termostaterna helt öppna på radiatorerna?
Du skriver sil.... du menar inte något luftfilter för anläggningen?
 
Snurrar din cirkulationspump som den ska? Har du haft värmen avslagen länge är det inte ovanligt att dom kärvar när värmen slås på.
Blir det någon värme på ledningen som går ut från din värmepump?

Om det sitter något "smutsfilter" i ditt system så bör det se ut som något liknande detta: http://www.rinkabyror.se/artikel/smutsfilter-20r/?select=true
För att rensa det måste du stänga ventiler på respektive sida av det (annars töms systemet) och sedan öppna och rensa metallsilen. Tror dom i de flesta fallen sitter på returledningen från värmesystemet för att inte få in smuts i värmepummpen.
 
Värmepumpen måste fungera då jag får värme på övervåningen, bara elementen nere som inte är varma... Jag provade att öppna luftaren och körde ut en massa vatten, efter en stund blev elementet varmt. tyvärr blev elementet kallt så fort jag stängde luftaren då cirkulationen uteblev och varmvattnet inte längre nådde fram till elementen.

Kan elementen helt enkelt vara trasiga? har 2 element på nedervåningen (har golvvärme i resten av rummen) och båda är kalla. Känns lite otroligt att båda skulle gå sönder samtidigt.
 
Har systemet fungerat ihop med golvvärmen tidigare?
 
Elementen har knappast gått sönder. De är i princip bara ett stort rör med vit målarfärg på. Det finns inget som kan gå sönder i dem. Däremot så är det ju rätt så vanligt att termostaterna krånglar. Har du kollat så att de inte kärvar?

Hur är systemet kopplat?
Om det är uppdelat på olika slingor för de olika våningarna kanske det finns reduceringsventiler som måste justeras in. Vattnet tar ju annars den "lättaste" vägen och kan då lämna en slinga helt utan cirkulation. Eventuellt så måste kanske cirkulationspumpen gå lite fortare för att kompensera för ett dåligt tryck i ena slingan.
 
Har du skruvat på alla ventilerna på samma sätt?
Du kanske har råkat ställa om radiatorerna till 1rörs system och nu passerar vattnet förbli utan att gå via radiatorn.

Kan kontrolleras genom att känna om ventilen är varm.
 
Det finns silar/filter ibland, jag har på in eller ut från VP något som kallas filterball, en förvuxen kulventil som man kan stänga och plocka ur ett filter.

protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.