Ovan nämnda element verkar ju bra...med fenktioner som tex. nattsänkning.
Men satt nu och läste ett produktblad och det verkar som om nattsänkningen inte är automatisk...dvs. man behöver alltså manuellt trycka på 5 resp 7 timmar sänkning när det skall aktiveras.
hade kanske önskat att denna funktion var återkommande enligt angivna tider.

och....är det möjligt att ansluta dessa element/termostat till central termostat? (verkar inte så...)
 
  • Gilla
Skägglös
  • Laddar…
Det finns möjlighet till två sänkningsperioder per dygn tex natt och dagtid
sänkningarna är återkommande dagligen, det är bara första gången du
behöver trycka på knappen vid rätt tillfälle.
Du kan dessutom välja hur långa perioderna skall vara och vilken temperatur dom
skall gå ner till, det går även att kalibrera termostaten.
 
aha, då blir det kanon!
bugar och bockar //S
 
Hej,

Jag har satt in 4 st adax neo element i mitt hus. Ett i vintras och tre för nån månad sen. Jag tycker att de är jättebra, en grym skillnad mot de gamla radiatorerna från 1970-talet. Jag har mina inställda på enbart dagsänkning och då har jag valt 2 graders sänkning i 8 timmar, så man kan ställa in hur lång tid och hur många grader man vill sänka. Sedan aktiverar man det en gång och sen funkar det om det inte blir nåt strömavbrott, då måste man aktivera igen.

Jag har inte kalibrerat mina och märker dock att om jag har elementet på typ 16 grader så håller det 19 grader i rummet. Men det varierar säkert från element till element och plats tillplats. De går att kalibrera.
 
Adax Neo ser ju bra mycket bättre ut än mycket annat på marknaden, och kostar inte så mycket heller.

Däremot verkar det inte finnas någon konvektor på baksidan. Stämmer det? Om de då sitter väldigt nära väggen borde det kunna bli en hel den värmeförluster ut i väggen där den sitter. Eller tänker jag fel?

Sen undrar jag om de knäpper som gamla radiatorer? ...samt om de blir stekheta på ytan, som gamla radiatorer?

Tack tack.
 
monterade 3 st adax neo på ovanvåningen i höstas.
Jag är grymt nöjd.
dom är snygga, inget knäppande, mycket effektiva och är aldrig mer än lite ljumna på ytan.
dock stiger det rejält med varmluft från dem när dom är till.
Vad menas med konvektor? är det den veckade plåten på baksidan...så finns den!
skulle väl gissa att dom kan bli varma om de är underdimensionerade och måste gå längre stunder.
 
Tack!
Då lutar det åt att det blir såna... Har ett stort hus med gamla elradiatorer så vi får byta ut dem en efter en. Börjar med de trasiga och de som har dålig termostat.
 
Hej igen,

Har lite svårt att hitta de här elementen i Uppsalatrakten. Jag är ute efter vita, låga element 1000w och 800w, för fast installation. Clas Ohlson och Eldirekt har inte de låga modellerna, Webhallen har bara med stickpropp.

Kan man köpa varianten med stickpropp och låta en elektriker modifiera och koppla in den som fast installation?
 
Jag vet inte exakt...men det skall väl vara ok att klippa kontakten och ansluta till en dosa...
Kan ju eventuellt bli strul med garanti....vägg dosan till elementet saknas säkert på dessa modeller.
Annars får du väl dra fram ett uttag till vart element (kan ju ersätta dosan som ändå kommer att krävas)
Förutsätter att du har koll på att dessa är för 230 vac.
 
Det är inga problem att öppna elementet och ansluta en egen kabel, jag gjorde
det på våran Neo som vi har i köket.
 
Vi har satt in 3 st Adax Neo. 2 st normalhöga på 800w och ett lågt på 2000w. Köpta på Bygghemma.

Det på 2000w knäpper några sekunder sen blir det tyst ett tag sen knäpper några sekunder igen

Gör era det?

Fick ett utbytt av Bygghemma (klockren service, ett samtal, de skickade ett nytt, vi fick kassera det gamla) då vi trodde det var trasigt pga av knäppandet och att det gav dålig effekt.
 
Mikael_L
lubbe75 skrev:
Hej igen,

Har lite svårt att hitta de här elementen i Uppsalatrakten. Jag är ute efter vita, låga element 1000w och 800w, för fast installation. Clas Ohlson och Eldirekt har inte de låga modellerna, Webhallen har bara med stickpropp.

Kan man köpa varianten med stickpropp och låta en elektriker modifiera och koppla in den som fast installation?
Det är absolut inga problem att klippa kontakten och lägga in fast i väggdosa.
Kolla bara upp så det inte är 400V radiatorer du ska ha då !!

Ingen garanti går åt skogen, ev fel kommer inte ha med den avklippta proppen att göra, och att göra så är liksom standardförfarande för många elektriker.

Här har du också Adax till attraktivt pris:
http://www.bygghemma.se/varumarken/adax/?gclid=CPKwmduroLsCFQZf3godrFMA1Q
 
Mikael_L skrev:
Det är absolut inga problem att klippa kontakten och lägga in fast i väggdosa.
Kolla bara upp så det inte är 400V radiatorer du ska ha då !!

Ingen garanti går åt skogen, ev fel kommer inte ha med den avklippta proppen att göra, och att göra så är liksom standardförfarande för många elektriker.

Här har du också Adax till attraktivt pris:
[länk]
Jag trodde en Gudfader med över 20000 inlägg hade bättre koll än att svara på ett 3 år gammalt inlägg... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Det var jag som "svarade på ett 3 år gammalt inlägg".
Bättre det än starta ytterligare en tråd i samma ämne...
 
Mikael_L
Ja se där, ibland glömmer man ju att kolla datumen.

@WillespappaMarcus
Ja du lyfte förvisso tråden, men inlägget jag svarade på var ju faktiskt rätt gammalt.

Jag får nog förmoda att lubbe75 redan har klippt de stickproppar han vågade och ev bränt upp ev 230V-radiatorer mot 400V om det råkade vara så ... :surprised:
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.