Vi sålde för ett tag sen vår bostadsrätt i Göteborgs innerstad. Tillträde var nu i fredags och nu sitter jag här med ett mail från köparna att de klagar på golvets skick. De menar på att detta inte var något de eller de andra budgivarna upptäckte på visningen.

Golvet är ett parkettgolv från kanske 50-talet? Ej riktigt solid parkett utan någon form av lamell(?)parkett. Hur som helst nån stav här och där sitter lite lite löst. Vissa av dessa var fullt synliga och vissa låg under vardagsrumsmattan. Inget som stört mig och flickvännen nämnvärt under de fyra år vi bott där. Jag antar att vår mäklare inte marknadsförde lägenheten för dess fantastiska och välmående vardagsrumsgolv utan mer för läget och närheten till kommunikationer.

Det finns inget som heter "dolt fel" när man pratar om bostadsrätt (detta borde väl knappast kunna räknas som dolt ändå). Utan man talar om "fel i varan".

Köparna skulle återkomma med sina "krav"...

Har vi något att oroa oss över? Om de kommer med krav ska vi bara säga "bestrides" eller ska vi ge dem en längre utläggning om vad vi anser om allt?
 
Hej och välkommen till Byggahus

Jag skulle inte bry mig om deras mail alls....svara inte ens på det....
Det är knappast ditt fel att dom inte tittade på vad dom köpte....
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Precis, i köparens ganska långtgående undersökningsplikt ingår att lyfta på mattan.

För jag antar att golvet inte gått sönder efter visningen?

Hänvisa honom/henne till mäklaren.
 
Hej och välkommen till forumet!
Som ovanstående skriver så har du inget alls att oroa dig för. Du har rätten på din sida. Till 100%. Om köparen kommer med några som helst krav, så ska ni inte tillmötesgå dem. Blir ni inte av med dem genom att helt enkelt skriva något i stil med "Vi bestrider era krav och hänvisar till den mycket långtgående undersökningsplikten", så får ni hänvisa till mäklaren.
Jag, som själv kan må jättedåligt och gå och oroa mig över idioter med orimliga krav, vet hur viktigt det är att känna att man har torrt på fötterna och verkligen har rätt. Det har ni, om det du skriver stämmer, och golvet är i samma skick som på visningen. Om golvets skick däremot har försämrats märkbart sedan visningen, då har vi en annan situation... Ha en trevlig advent och försök att glömma era puckade köpare!
 
Typiskt folk som har lagt sina sista slantar på att köpa lägenheten. Nu försöker de få ett nytt golv på säljarens bekostnad. OM de skulle ha rätt till någon kompensation, så skulle det ju inte bli många kronor för ett golv som är 60 år gammalt.
Skicka mailet vidare till mäklaren, sen kan du simma lungt.
 
O
Jag blir alltid lika fascinerad.... Man köper en lgh eller ett hus för några miljoner.... och så orkar man inte ens lyfta på en matta eller sänka blicken....
 
Det låter ju lovande. Golvet har nog haft en och annan lite lös stav här och där det senaste året. Jag misstänker att det uppkom ett tag efter vi slipade om det för cirka två år sen. Golvet kanske inte gillade slipningen eller den vattenbaserade lacken vad vet jag...

Golvets skick är exakt samma nu när de nya ägarna flyttat in som på visningen. Det blir ju dock lite mer märkbart nu när mattan, soffan, tv-möbeln etc är borta. Det fanns som sagt några lösa stavar även på det som var fullt synligt under visningen utan att ens böja på ryggen...

Jo, restvärdet på golvet torde vara lågt och vi är ju inte sugna på att bekosta deras uppgradering till fiskbensparkett eller vad de har i sina tankar :mad:
 
CharlesCornet skrev:
Det låter ju lovande. Golvet har nog haft en och annan lite lös stav här och där det senaste året. Jag misstänker att det uppkom ett tag efter vi slipade om det för cirka två år sen. Golvet kanske inte gillade slipningen eller den vattenbaserade lacken vad vet jag...

Golvets skick är exakt samma nu när de nya ägarna flyttat in som på visningen. Det blir ju dock lite mer märkbart nu när mattan, soffan, tv-möbeln etc är borta. Det fanns som sagt några lösa stavar även på det som var fullt synligt under visningen utan att ens böja på ryggen...

Jo, restvärdet på golvet torde vara lågt och vi är ju inte sugna på att bekosta deras uppgradering till fiskbensparkett eller vad de har i sina tankar :mad:
Du ska inte bekosta ett smack!

Om dom hör av sig igen så hänvisa till undersökningsplikten och be dom därefter lämna dig ifred!
 
Du skulle ju kunna maila ett svar med en länk hit :D
 
Skriv ett svar tillbaka till dem och beklaga att de inte noterat detta vare sig vid visningen eller besiktningen trots att det var lätt att upptäcka och framförallt deras ansvar att kontrollera då de har undersökningsplikt, bifoga gärna länken nedan. Påtala att det är fullt normalt i en så gammal lägenhet och absolut ingenting som påverkar boendet, ni har själva bott där i flera år helt utan att märka av eller störas av detta under normalt boende.

Eftersom ansvaret i frågan ligger helt på köparna ber ni dem att inte besvära er mer i ärendet, har de något att diskutera är de välkomna att ta det med mäklaren. (Du kan ju stämma av med mäklaren först också så denne är förberedd, nåt ska de väl göra för sin provision).

http://www.bjurfors.se/Kopa/Undersokningsplikt/Undersokningsplikt-bostadsratt/

Vi tycker att det är en jättefin lägenhet, vi har trivts mycket bra i den de år vi bott där och vi önskar er lycka till med er nya bostadsrätt!

;)
 
CharlesCornet skrev:
Jo, restvärdet på golvet torde vara lågt och vi är ju inte sugna på att bekosta deras uppgradering till fiskbensparkett eller vad de har i sina tankar :mad:
Observera att inom ramen för reglerna kring dolda fel, vilket detta garanterat inte är, så är det aldrig frågan om att bekosta en renovering eller byta, utan säljaren kan i sådana fall bli ersättningsskyldig för ett belopp motsvarande skillnaden mellan det faktiska försäljningspriset och det pris bostaden/fastigheten skulle ha sålts för om felet varit känt vid tillfället för försäljningen. I detta fallet blir i så fall frågan hur mycket mindre skulle köparna ha bjudit om de känt till de lösa stavarna från början. Dock anses det ibland svårt att avgöra vilket detta belopp är och det händer då att köparen tilldöms ett belopp motsvarande kostnaden för rimlig åtgärd och det anses då vara det belopp som motsvarar nämnd skillnad. Men OBS denna info enbart för att förklara reglerna kring dolda fel. I detta fallet är det inte fråga om ett dolt fel och inget allvarligt fel utan enbart ett fullt normalt "problem" i en lägenhet av detta slag. Dvs något som köparna både kan förvänta sig avseende lägenhetens ålder och skick samt enkelt upptäcka, och ni har därför inget som helst ansvar för detta.

Antingen är köparna unga och okunniga och då blir ert svar ett uppvaknande för dem, eller så vet de precis vad de gör och då kommer de försöka klämma er på så mycket pengar som möjligt för att ni ska "komma undan utan bråk". I det första fallet är det bara att tala om vad som gäller, i det andra är det bara hälsa goddag yxskaft, vi syns i rätten (till vilken de inte kommer att ta det eftersom de med största sannolikhet kommer få ta alla kostnader inklusive era).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.