Hej,
Jag äger tillsammans med mina föräldrar ett hus vid havet. Det ligger 80 meter ifrån havet på sandjord. Jag tror att ursprungshuset är från 30-40 talet tillbyggt på 70 talet och renoverat. Ursprungsdelen med vardagsrum, kök står på torparegrund med kryputrymme under. Huset köptes 1996. Fram tills dess hade det använts året om och varit uppvärmt. Sedan dess använder vi det på sommaren och har 10 grader inomhus på vintern. Det luktar lite sommarstuga i huset och det är detta jag funderar på.

När huset köptes grävde sig inspektören in och inspekterade grunden (det finns ingen inspektionslucka). Det var inga problem då men där fanns enligt uppgift lite organiskt material. Sedan dess har min far låtit sätta in ventiler i grunden, något oklart varför.

Så det som har ändrats med huset är att det enbart värt värmt till 10 grader och ditsatta ventiler. Nu luktar det lite sommarstuga, oklart om det alltid har gjort det.

Utan att gräva sig in är det svårt att veta vad det är. Det kan vara organsikt material som luktar. Det kan vara mer fukt under huset när det inte är uppvärmt (viss värme borde ju strömma ner i grunden och värma även den).

Har ni några tankar kring detta? Vad tycker ni jag skall göra? Kan tillägga att min far tycker inte att det luktar alls (79 årig näsa).
 
Antagligen är problemet med ventilerna din far satt dit. På sommaren när luften är fuktigt kommer den in i kalla krypgrunden och då blir det kondens på bjälklagen och sockeln som kan skapa problem med mögel. Jag hade nog satsat på en så kallad "varm krypgrund" där man har inga ventiler utanpå stugan, men istället ett par stycken inne i stugan med en fläkt som cirkulerar luft genom grunden (även en som känner av fuktigheten i luften). Men det funkar bäst om du har ångspärr på hela grunden. Vet du om du har någon fukt där annars?
 
Då tänker jag att man rimligen borde gräva sig in och inspektera grunden. Kolla så att det inte är mögel osv. Rensa bort organiskt material. Sedan sätta igen ventilerna. Så du menar att man har någon slags mekanisk ventilation som blåser rumsluft ner i krypgrunden? Det är sandjord med god dränering så det blir nog inte stående så mycket fukt där nere. Dock blir där väldigt mycket dagg på sommaren på gräs osv. Inte bra om all den fuktiga luften tillåts komma in i grunden.

Har lite svårt att se framför mig hur det skulle fungera med fläkten. Men jag får nog googla varm krypgrund. Hur tror ni det hade blivit om man hade satt igen alla ventiler och satt en avfuktare inne i kryputrymmet. De sätter ju också snurr på luften. Som ni märker är jag inte så kunnig inom detta fält och kommer antagligen behöva ta hjälp av hantverkare.
 
Jag gjorde en snabb koll med Google. Jag är inte Svensk, så jag letade efter Amerikanska hemsidor. Här är en med bra information:

http://www.greenbuildingadvisor.com/blogs/dept/musings/building-unvented-crawl-space

Du får söka på "conditioned crawl space".

Detta menar jag med min sista inlägg från länken ovan:

The code lists two options for conditioning unvented crawl spaces; both options require the installation of a duct or transfer grille connecting the crawl space with the conditioned space upstairs. Option 1 requires “continuously operated mechanical exhaust ventilation at a rate equal to 1 cfm for each 50 square feet of crawl space floor area.” In other words, install an exhaust fan blowing through a hole in the rim joist or an exterior wall; make sure that the fan isn't too powerful. (The makeup air entering the crawl space is conditioned air from the house upstairs; since this conditioned air is drier than outdoor air, it doesn't lead to condensation problems.)
 
Och detta länken från vad din far höll på med:

http://homeenergypros.lbl.gov/profiles/blogs/top-7-worst-crawl-space-repairs

1. Adding more foundation vents to the crawlspace - Old buiding codes and bad advice have resulted in homeowners adding more vents to their crawlspace in order to dry the high moisture content in their crawlspaces. The thinking behindventilation was that air circulation would force the moisture in the crawl space air to end up outside. Through testing, it has been proven that warm, humid outdoor air brought into the crawl space through foundation vents in the summer can lead to increased moisture levels in the crawlspace. Also, the air movement in a home does not move side to side through the vents, but instead upwards (Stack Effect). This Stack Effect draws air inward from every crawl space vent and up into the living space of the home. A properly encapsulated crawlspace is the only solution to reduce high moisture levels in a crawlspace.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.