HOBBY ARCHITECT
andersmc skrev:
Det var nog inte meningen att du skulle skratta. Jag tror att knockonwood ville påpeka att du lyckats rita ett 600 kvm stort hus utan någon ledig golvyta alls.
Jo, jag vet.
 
Blir ju lite nyfiken på vad du gör på dagarna, ritningar tar tid, mycket tid om dom ska bli genomarbetade så pass att en kund ska kunna använda dom.

Mitt förslag skulle va att arbeta igenom varje "exempel hus" mycket noggrant,(ett nytt projekt varannan månad kanske, om du arbetar en halvtimme-timme varje dag) tänk dej dom vanligaste målgrupperna och deras behov. När du sedan lägger upp exemplen på din hemsida kan vanliga privat personer hitta bra idéer och problem lösningar där och på så sätt kanske du en dag har turen att sälja ett projekt till någon utan att ha behövt plugga arkitekt i minst 5långa år(dom flesta går7).

Till varje ritning bör du även fixa, situations plan, snitt vyer
(genomskärningar) detalj ritningar, snygga fasad ritningar, samt renderade bilder både exteriört och interiört som på utseende från gatan, bad och kök. Tänk på texturerna alltså materialen, färger, kanske pris, miljö mm.

Dina ritningar och idéer är okej för att inte ha utbildningen i mina ögon, i dina ögon är dom förmodligen perfekta, du måste förmedla mer av din ide om man ska förstå hela projektet, det gör du enklast med fasad ritningar och bilder.

Bara ett gott råd på vägen
 
Föresten, får man fråga vad kontoret heter? White, BSK, krok och tjäder kanske?
 
Personligen tycker jag INTE att man kan duscha i en jacuzzi, de har inte plant golv. Dessutom är det ju rätt störande om man ligger där och gosar i bubbelbadet med ett glas "bubbel" och så kommer maken som hellre badar bastu och slår på duschen och späder ut min drink?

Förstår inte heller varför man ska gå genom sovrummet för att gå på toa om man är i relaxen, eller varför man ska gå genom relaxen för att komma till sovrummet?

Om man ska ha lite fler gäster än 2-3 stycken i sitt stora hus behöver hallen definitivt vara mycket större eftersom man krockar med köket och bardisken direkt man kommer in. Men ta bort det lilla badrummet innanför sovrummet och gör huvudentrén där istället så är det löst. Den lilla entrén blir då en klassisk grovingång/köksingång.

På övervåningen har du ritat ett litet badrum till 4 sovrum. Känns väldigt snålt.

Prånget utanför tvättstugan förstår jag inte syftet med?

Fönstren markerade med X är öppningsbara eller? Om inte saknas det altandörrar. Om de är öppningsbara behöver du kanske tänka om lite, jag tror INTE att man vill kunna öppna hela väggen i vissa sovrum, samtidigt som ett par av sovrummen knappt har några fönster alls.

Ett bra sätt att ljudisolera mellan sovrum är att sätta klädkammare mellan dem.

Är det meningen att det är en ljusgård rakt över köket, eller har jag missuppfattat ritningen? Hur funkar det isåfall med spisfläkt, matos, ljudspridning mm? Oftast är det i vardagsrummet eller vid matplatsen man vill ha extra högt i taket, eller vid det där dansgolvet som någon saknade. Balkongerna runt öppningen ser ju herrgårdsaktiga ut, men är ett väldigt stort slöseri med yta. Jag förstår din tanke, tror jag, men jag gillar det inte.
 
HOBBY ARCHITECT
Sir Anton skrev:
Blir ju lite nyfiken på vad du gör på dagarna, ritningar tar tid, mycket tid om dom ska bli genomarbetade så pass att en kund ska kunna använda dom.

Mitt förslag skulle va att arbeta igenom varje "exempel hus" mycket noggrant,(ett nytt projekt varannan månad kanske, om du arbetar en halvtimme-timme varje dag) tänk dej dom vanligaste målgrupperna och deras behov. När du sedan lägger upp exemplen på din hemsida kan vanliga privat personer hitta bra idéer och problem lösningar där och på så sätt kanske du en dag har turen att sälja ett projekt till någon utan att ha behövt plugga arkitekt i minst 5långa år(dom flesta går7).

Till varje ritning bör du även fixa, situations plan, snitt vyer
(genomskärningar) detalj ritningar, snygga fasad ritningar, samt renderade bilder både exteriört och interiört som på utseende från gatan, bad och kök. Tänk på texturerna alltså materialen, färger, kanske pris, miljö mm.

Dina ritningar och idéer är okej för att inte ha utbildningen i mina ögon, i dina ögon är dom förmodligen perfekta, du måste förmedla mer av din ide om man ska förstå hela projektet, det gör du enklast med fasad ritningar och bilder.

Bara ett gott råd på vägen
Jag är sjukskriven och arbetssökande. Jag har inte tänkt göra ritningar till allmänheten för att försöka sälja, utan mest en kul hobby som sagt. Tar sån tid att rita allt. Önskar jag hade mer disciplin. smile.gif
 
HOBBY ARCHITECT
Anna_H skrev:
Personligen tycker jag INTE att man kan duscha i en jacuzzi, de har inte plant golv. Dessutom är det ju rätt störande om man ligger där och gosar i bubbelbadet med ett glas "bubbel" och så kommer maken som hellre badar bastu och slår på duschen och späder ut min drink?
Ja, man kan ju inte få allt. Jag brukar inte basta, men är det så viktigt att duschen är jättenära bastun? Det är det kanske?

Anna_H skrev:
Förstår inte heller varför man ska gå genom sovrummet för att gå på toa om man är i relaxen, eller varför man ska gå genom relaxen för att komma till sovrummet?
För att relaxen är så stor så att det är som en hall utan vägg där och för att relaxen ska kännas mer som ett allrum än som ett badrum.

Anna_H skrev:
Om man ska ha lite fler gäster än 2-3 stycken i sitt stora hus behöver hallen definitivt vara mycket större eftersom man krockar med köket och bardisken direkt man kommer in. Men ta bort det lilla badrummet innanför sovrummet och gör huvudentrén där istället så är det löst. Den lilla entrén blir då en klassisk grovingång/köksingång.
Har svårt att se att man krockar, men det gör man kanske om man får se det i verkligheten. Att flytta ingången dit skulle bli sjukt fult utifrån. Två ingångar mot samma fasad, kaka på kaka. Var ska det lilla badrummet vara då?

Anna_H skrev:
På övervåningen har du ritat ett litet badrum till 4 sovrum. Känns väldigt snålt.
Ja det kanske det är, får fundera på det.

Anna_H skrev:
Prånget utanför tvättstugan förstår jag inte syftet med?
Det är för att det ska kännas mer att man ser ut mot tre håll från matsalen istället för två. Känns luftigare liksom.

Anna_H skrev:
Fönstren markerade med X är öppningsbara eller? Om inte saknas det altandörrar. Om de är öppningsbara behöver du kanske tänka om lite, jag tror INTE att man vill kunna öppna hela väggen i vissa sovrum, samtidigt som ett par av sovrummen knappt har några fönster alls.
Man öppnar ju bara halva skjutdörren, vart skulle annars dörren ta vägen om inte bakom det andra fönstret.

Anna_H skrev:
Ett bra sätt att ljudisolera mellan sovrum är att sätta klädkammare mellan dem.
Jo, nån tipsade om det. Men man kan ju inte ha klädkammare överallt.

Anna_H skrev:
Är det meningen att det är en ljusgård rakt över köket, eller har jag missuppfattat ritningen? Hur funkar det isåfall med spisfläkt, matos, ljudspridning mm? Oftast är det i vardagsrummet eller vid matplatsen man vill ha extra högt i taket, eller vid det där dansgolvet som någon saknade. Balkongerna runt öppningen ser ju herrgårdsaktiga ut, men är ett väldigt stort slöseri med yta. Jag förstår din tanke, tror jag, men jag gillar det inte.
Ja, jag vill inte ha öppet över sofforna för där vill jag ha det mysigt. Sen tycker jag det är härligt med öppet över köket. Tror inte jag behöver hur mycket öppet över som helst. Ska ju ha ett tv-rum där uppe också. Hur många hus har egentligen plats för "dansgolv"? Hur kan du tycka ballkongen är ett slöseri med yta om du samtidigt vill ha mer öppet? Jag har tänkt öppna upp mer när jag ritar ritningen i datorn. Då kan man ha en fläkt som går upp i det öppna hålet, annars trodde jag man kan ha fläkt som böjer sig i golvet, men det går kanske inte? Typ alla hus har ju öppet kök nu för tiden, så matos och ljud behöver man nog inte oroa sig för.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
En grej jag inte lyckats lösa är altanen i trä (under tak utanför vardagsrummet). Den är typ 10 cm högre än uteplatsen i sten åt höger. Men då blir det ojämt för altandörrarna i köket och vardagsrummet om ni förstår.

Kan man ha så att man kliver upp 10 cm när man går ut ur vardagsrummet?

För jag vill gärna att matsalen och uteplatsen utanför i sten är på samma nivå.
 
Nej, man kan INTE ha ett kliv upp när man går ut, det blir problem med vatten.
Öppna kök och matos är ett STORT problem, så också öppet i nock och ljudnivåer.
En bastu måste ha en dusch. Enda undantaget är vedeldad bastu vid sjö :D

Annars är det ju mycket som är personlig smak.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Finns ett skäl till att det finns flera hundra olika planlösningar hos svenska husleverantörer. Det finns ingen som alla tycker om :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
rightnow skrev:
Finns ett skäl till att det finns flera hundra olika planlösningar hos svenska husleverantörer. Det finns ingen som alla tycker om :)
Och det finns nog en och annan som ingen väljer :confused:

Det vore intressant med lite "statistik" över våra preferenser.
Men det kanske arkitekterna håller hemligt.
 
HOBBY ARCHITECT
Anna_H skrev:
Nej, man kan INTE ha ett kliv upp när man går ut, det blir problem med vatten.
Öppna kök och matos är ett STORT problem, så också öppet i nock och ljudnivåer.
En bastu måste ha en dusch. Enda undantaget är vedeldad bastu vid sjö :D

Annars är det ju mycket som är personlig smak.
Jag menar då att skutdörrarna också är 10 cm högre, men det förstod du nog redan. Hur kan matos va ett så stort problem om alla husritningar har öppna kök nu för tiden?
 
För att matoset inte syns när man tittar på en ritning.
 
  • Gilla
raveper och 5 till
  • Laddar…
Matoset är ett problem för att öppna planlösningar ger frodiga luftflöden. Spisen och köksfläkten ska helst vara i ett hörn eller iallafall vid en vägg, och det får inte vara för öppet runt.

Gustavfsviks badhus i Örebro förrgår: alla badande kunde konstatera att de behövde byta olja i fritösen, och där står ändå fritösen inne i ett hörn.

Vad menar du med att dörrarna är 10 cm högre? Marken/golvet/stenläggningen måste vara lägre än golvet innanför. Redan att ha det i exakt samma nivå ger en del problem, men det fungerar hyfsat, särskilt med trädäck som kan ha luft under. Att ha högre direkt utanför dörren fungerar mycket dåligt, men sätt ett trappsteg en bit utanför eller en bit innanför dörren så är det okej. Du kan inte ha nivåskillnaden direkt vid dörren, även om man löser vattenproblemen så kommer folk ofelbart att snubbla.

Men det är väl inget problem att ha ett trappsteg inne mellan köksdel och vardagsrumsdel om det är viktigt att ha nivåskillnad ute? En sådan nivåskillnad är en trevlig design tycker jag.
 
Redigerat:
Hejsan

Intressant hobby du har :)

Många tankar dyker upp i huvudet när jag ser detta. Men några rätt uppenbara är
* Genom fönstret under TV'n kommer man att se ryggen på soffan på altanen.
* I ett så här stort hus hade jag förväntat mig en walk-in closet i master bedroom. Jag hade också förväntat mig att sovrummets dusch och toalett låg i anslutning till relaxen, inte två dörrar från sovrummet dit, jag hade heller inte förväntat mig att behöva passera relaxen för att komma in i sovrummet. Och till sist när jag kliver ur jacuzzin, där min fru eller någon eller några av mina älskarinnor brukar ligga kvar, vill jag kunna kliva rakt in i en dusch, samma sak när jag går ut ur bastun, rakt in i en dusch och då inte en där jag måste kliva in i en jacuzzi, som för övrigt kanske är upptagen igen. Det finns heller ingen väggyta i relaxen för handdukar, vitrinskåp och vin/ölkyl.
* Jag hittar inte riktigt kökstriangeln och jag utgår ifrån att ugn och micro finns i arbetshöjd i skåpsväggen till höger. Det är då bra med en avställningsyta direkt jämte ugnen.
* Stolarna i köksdelen som står halvvägs ut i hallen tycker jag står i vägen i hallen, flytta hela köket mot fönstren och utnyttja en del av de fria ytorna runt matbordet för att få in stolarna bort från hallen.
* Du har åtminstone 20 sittplatser i vardagsrummet, men bara 8 runt matbordet och små möjligheter att göra ett ordentligt långbord, något jag hade förväntat mig i ett hus av denna karaktär med +7 bäddar, gäster på det så blir det snabbt 20 till middag.
* Om söder är uppåt i bilden hade jag spegelvänt huset.
* Någon stor öppning från hobbyrummet direkt ut så man kan få in biljardbordet och pianot utan att krångla det igenom en u-trappa.
* Saknar en läshörna i vardagsrummet. Jag hade nog tagit hörnet med växten och gjordet det större genom att flyta söderväggen längre söderut och ersatt tre-sistssoffan med ett par läsfåtöljer med ett litet bord emellan.
* Jag saknar överskåp i köket och det finns ingenstans att ställa något vitrinskåp, köksskänk. Det är för taskig vinkel från bardelen i köket mot tv'n, och lite för långt, för att man ska kunna titta på den, och ingen (vad jag kan se) möjlighet för en egen köks-tv. Dessutom brukar barnen titta på tv på morgonen i vardagsrummet när jag äter frukost och vill kunna se nyheterna, så möjlighet till en köks-tv tycker jag är en självklarhet.
* Så till sist, för mig skiljer man alltid på kök och matsal i en lyxvilla, här saknas helt matsal.

Ja, smaken är som baken, det där var vad jag såg rent spontant.

Jag har lite svårt att se att detta skulle vara 600kvm, men då är väl garage och gym inräknat också, men ändå, det känns mindre. Jag upplever inte fler rum eller mer yta här än i många andra hus på 250-300 kvm, undantaget då garage/hobby. Så jag kan inte låta bli att undra om ytan stämmer.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Jag får nog byta plats på gästrummet och badrummet där nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.