D09
Funderar på en sak.

Om man betalar in 12000 i privat pensionsspar som är avdragsgillt, hur mycket får man då tillbaka vid skatteåterbäringen?
 
Beror på din marginalskatt, är ju beroende på din inkomst och bostadsort (skattetabell). Du minskar ju din totala skattebas med 12 000 kr, vilket kan göra kanske mellan 3500-6000 kr.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
norrbottenstorpet skrev:
Beror på din marginalskatt, är ju beroende på din inkomst och bostadsort (skattetabell). Du minskar ju din totala skattebas med 12 000 kr, vilket kan göra kanske mellan 3500-6000 kr.
Tackar =D
 
Om det är IPS du ska spara i, så välj inte en som kostar pengar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det som aldrig nämns av dom bankmän
som jag varit i kontakt med, är att man får betala skatt på pengarna när man väl plockar ut dom igen.

Jag tycker det känns bättre att spara färdigskattade pengar, då vet man vad man har och vad man kommer att kunna plocka ut.
 
Mer att tänka på:
Om man tjänar under brytpunkterna för max pension och sjukpenning kommer dessa att minska.
Pengarna går inte att ta ut, så ser man framför sig barn, husrenoveringar etc är det bättre att köpa obligationer eller betala in extra på huslånet. Då kan man ta ut pengarna när man vill.
 
Peter2400 skrev:
Det som aldrig nämns av dom bankmän
som jag varit i kontakt med, är att man får betala skatt på pengarna när man väl plockar ut dom igen.

Jag tycker det känns bättre att spara färdigskattade pengar, då vet man vad man har och vad man kommer att kunna plocka ut.
Hur menar du här? Om jag tar mina skattade lönepengar och sätter på ett bankkonto med ränta så får jag betala 30% skatt på ränteintäkten.

Eller menar du att jag tar mina skattade lönepengar och för in på en kapitalförsäkring och då inte behöver betala skatt på avkastningen utan enbart procent på värdet av kapitalförsäkringen?

Från vad menar du att man kan "plocka ut" ifrån som genererar värdeökning men ingen skatt?

/J
 
När du tar ut pengar från pensionsspar så läggs de ovanpå din lön/pension och man betalar skatt på det som vanlig lön. Det var nog det som menades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.