Jag ska bygga ett Eksjöhus Balans på totalt 156 kvm fördelade över två plan. Ett nedre på 78 med golvvärme och ett övre på 78 med radiatorer. Får en Nibe 750 flvp installerad. Bor i Stockholm.

Jag funderar på att dessutom gjuta två plattor till (bägge med 30cm isolering). Ett för ett uterum på 20kvm och ett för ett förråd på 14kvm. Bägge dessa sammanbyggs med huset och jag undrar ifall det går att dra in golvvärme i bägge de nya plattorna och ansluta till Nibe 750n. Finns det kapacitet för dessa ytterligare 34 kvm (som dock ska hålla en lägre temperatur på vintern)?

Tanken är att det vore skönt att ha en ordentlig värmelösning klar för såväl hus, uterum som förråd.
 
Kapacitet finns det naturligtvis i form av elpatron men den brukar begränsas genom BBR regler samt av den egna plånboken man får nog räkna med att värma extra utrymmena med elpatron kalla dagar men det är ju trots allt inte så många.
 
Vad är BBR regler?

Räcker en Nibe 750 till 156 + 34 kvm eller kommer elkostnaderna att skena?
 
Hej sen är ju frågan hur mycket isolering du planerar i dessa delar av byggnaden. Skulle rekommendera att fundera om du skall ha två till fyra klimat zoner till pumpen. Du skulle kanske klara dig med två klimat zoner om du har tur ett för huset och en för extra delarna.

tipps två är dra fram tom rör från pump till båda planen centralt. Kör du huset med en zon skulle jag nog montera inner givaren på radiator plan2 alltså.

Nedan kan du se vår förbrukning på huset för ett år då eldar vi på helger i kaminen under vintern. Vi hade 4 graders skillnad mellan vånings plan därför har vi nu extra klimatzon 2 för golvärmen. Då kan vi ha två olika framlednings temperaturer i huset men det håller 21 på båda plan nu.

Bor i Göteborg golvärmen går på kurva 4 minus 2 sen radiatorn går kurva 5 minus 1 och är system ett. Huset är på 225 kvm och har hållit 21 grader och då har pumpen förbrukat 4420,05 kWh senaste året. Det är förste december till i söndags + 6 timmar då jag glömde läsa av vid lunch. Pump i shunt för golvärmen är med räknad samt extra styrkort för F750. Så vi är nöjda med pump samt våra extra fix med system 2
 
Antar att det blir lite konstigt med återvinningen när vp ska värma en större del än den får återvinning från eftersom du kommer hålla lägre temp i vissa delar finns mindre att återvinna jag tror inte elkostnaderna skenar i ett nytt hus för det gör det knappt ens med direkt el men det beror på vad tycker är hög uppvärmnings kostnad. Finns det möjlighet skulle jag välja tex bergvärme och ftx vent för låg uppvärmnings kostnad och bra inne klimat men det kommer antagligen inte gå att räkna hem. BBR styr en massa hur hus ska vara byggda bland annat hur mycket max el effekt du får ha installerat till värme.
 
Hej igen glömde skriva att av våra 225 kvm är det endast 181 kvm som är bostad som pumpen tar luften från. Det övriga är garage samt förråd som håller 15 grader normalt. Men föra året jobbade jag i garaget så det höll då 21 grader samt isoleringen är endast 175 mm där mot 245 mm i huset.
 
Husplattan som gjuts är 30cm isolering + platta. Tänkte gjuta de andra två (förråd, uterum) på samma sätt då allt kan gjutas samtidigt. Vattenburen golvvärme i samtliga golv.

Jag förstår inte vad som menas med zoner. Är det så att jag kan ha en NIBE 750 som styr huset som en zon och förråd/uterum som en annan zon? Räcker NIBEn till är väl också en fråga jag ännu ej fått svar på.
 
Du kan ha upp till 4 olycka zoner om du har tillbehör ECS 40 eller 41. Har du som vi har det i vårt två plans hus med vidbyggt garage / förråd två eller tre zoner så kan du ha olika framlednings temperaturer.

zon ett plan 2 med radiator krets då den kommer behöva varmast vatten.
zon två golv värmen i huset på plan 1.
zon tre golvärmen förrådet uterummet.

Om du kollar så har vi totalt 225 kvm varav 40 är garaget och vår pump klarar det i Göteborg. Vi ligger mycket under vad hus firman fick fram att vi skulle göra av med. Vi ligger i dag nästan hälften av vad de sa att vi skulle göra av med.
 
Hur mycket hushåls el gör ni av med ?
 
Jag och min fru har lite samma dilemma. Vi ska bygga ett lite förstorat (171kvm) Balans med 35kvm vidbyggt garage uppe i Umeå. En energiberäkning visar att vi kommer att behöva en en installerad el-effekt på 7.1kw för att kunna värma både hus och garage (normal rumstemp). Detta klarar naturligtvis inte f750 då toppeffekt är 6.5kw. Troligtvis borde det ju fungera bra för er i och med gissningsvis ganske mycket lägre effektbehov. Be att få en energiberäkning från Eksjöhus så får du ju också en uppskattning på förbrukning.
 
Att en Nibe 750 har en toppeffekt på 6,5 stämmer säker men räkna inte med att få ut 65 kw på 10 timmar för det går bort tid till avfrostning.
 
Vi förbrukar ca 7845,15 kWh hushållsel så totalt ligger vi på 12265,20 kWh per år för allt. Men på sommaren så är ju poolen samt värmare för den igång. Sen så står husvagn på underhålls laddning också så finns ju mer man kan spara in på. Så nu har ni vår el förbrukning här i Göteborg.

Sen har vi funderat på om vi skall montera en luft/luft pump i garaget då den kanske skulle kunna trycka som en värme dörr när porten öppnas. Hus företaget skall göra en ny energi kalkyl åt oss för att se vad det skulle ge i uträkningen. Men vi ligger långt under vad de hade räknat med för värmen och ca 845 kWh högre på hushållselen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.