Håller på och fixar ett gammalt badrum som renoverades i början på 90-talet. Vattenlåset saknas dock och jag blir inte klok på vilket jag ska köpa. Kan någon säga vilken golvbrunn detta är (för då vet jag vilket vattenlås jag ska köpa)?

P1010072.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser inte ut som den brunnen är av den tillåtna typen för badrum. En sådan där det finns klämring som låset tätsiket mot brunne och hindrar fuktskador. Årtalet för tidigare renovering tyder också på det.


Så jag undrar om du övervägt att byta brunnen till en godkänd modell. Isf faller behovet av nytt vattenlås också :)
 
Jo, jag hade övervägt att byta golvbrunn men jag vågar inte riktigt ge mig på det (lägenhet och allt vad det kan innebära om jag gör fel...). Nä, jag tänkte försöka använda befintlig om det går även om jag inser att det bästa vore att byta.:rolleyes:

Freja. Törs man fråga HUR säker du är på det? Jag har själv funderat på den i och för sig men även på en Purus fyrkant Alfa 75.

Visst kan man beställa ett vattenlås och prova. Fungerar det inte så kan jag ju köpa ett annat och prova. Nackdelen med denna (fungerande) metod är givetvis tiden och kostnaden. Varje vattenlås kostar över 200 riksdaler (inkl frakt). Varför finns det inga bilder på golvbrunnar utan vattenlåset på plats?

Ja, ni gissar rätt. Jag har anor från Småland :)
 
Har du tänkt över vad ditt försäkrigsbolag och styrelsen i föreningen tycker om detta?
 
Om du bor i bostadsrätt så är golbrunnen och rören föreningens ansvar. Tätskikt är ditt ansvar och det går inte att ansluta till denna brunn så besparingen kan komma att bli dyr om det skulle bli en vattenskada.
 
O
Just golvbrunnen är en lite känslig fråga ansvarsmässigt....
Om du renoverar badrummet måste du byta golvbrunn om den inte är godkänd... Byter du inte golvbrunn vid en renovering så uppfyller du inte branschkraven vilket innebär att du inte får badrummet godkänt... och föreningen kan tvinga dig att göra om allt....
Du lär inte få föreningen att byta ut golvbrunnen om du väljer att renovera badrummet. För föreningen har inte bett dig renovera badrummet.
Så resonemanget haltar lite, även om det är föreningens ansvar. Du måste själv rensa den...
 
Jo, så kan man nog resonera men jag tänker på följande sätt:
1) Det satt en plastmatta där tidigare (som jag nu tagit bort) och den var ditsatt med blå klämring. Det är alltså inte någon brunn utan klämring.
2) OM det är en FREJA så är den godkänd. Därför är det intressant att veta vilken typ och det är också därför jag ställer frågan.

Men om inte någon vet vilken typ av golvbrunn det är så får jag väl chansa (se mitt tidigare resonemang).

Tack ändå för alla välmenande råd
 
Krilleman
Hur ser klämringen ut?

Skicka upp en till bild!
 
G Glada amatören skrev:
Jo, så kan man nog resonera men jag tänker på följande sätt:
1) Det satt en plastmatta där tidigare (som jag nu tagit bort) och den var ditsatt med blå klämring. Det är alltså inte någon brunn utan klämring.
2) OM det är en FREJA så är den godkänd. Därför är det intressant att veta vilken typ och det är också därför jag ställer frågan.

Men om inte någon vet vilken typ av golvbrunn det är så får jag väl chansa (se mitt tidigare resonemang).

Tack ändå för alla välmenande råd
Hej! Gör en chansning trots 7 år sedan trådens start: Nyfiken på vad för vattenlås som funkade. Precis nybliven husägare med likadan golvbrunn i ett av våtrummen. Tack på förhand! ☺️

ps. Någon som känner sig manad att kommentera åldern och katastofera det hela, läs detta först: Jag vet att det är av äldre standard, gamla golvbrunnar hit och dit, en plan för denna del av huset är en totalrenovering eller jämna med marken och göra om pga andra problem. Fram tills dess kan man väl få fråga om ett vattenlås? Tack och bock
 
Hej,
jag kontaktade Purus och skickade med bilden.
De svarade direkt att jag behövde ett vattenlås som heter Freja.
Passade.
Så här skrev de (copy paste från mejlsvaret):

Hej

Du behöver ett Freja vattenlås.

Med vänliga hälsningar / Kind regards
Mikael Jacobsson

Innesäljare
T +46 10 41 44 909 | mja@purus.se
____________________________________________________________________________________________________

Logotypen för PURUS i blå och silverfärgade bokstäver.

Purus AB, Södra Dragongatan 15, SE-271 39 Ystad, Sweden
T +46 10 41 44 900 | F +46 10 41 44 996 | www.purus.se


Lycka till
/ A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.