Tja. Funderar på att köpa mig ett ljudsystem och överrösta grannarnas kvällssyssla.

Iaf jag är rätt grön på området men jag har några "mål"

Två stora frontar.
evt center
2 medelstora bakre högtalare.
Evt sub/inbyggt ifrontarna
En förstärkare en några HDMI evt någon spifi ingång. Även någon Rca är aldrig fel.(kanske är borta numera?)

Vill ha en förstärkare som Bygger en hel del på höjden. Dvs "normal" ljudanläggning och ingen platt sak som liknar en dvd spelare i utförandet. Haft en Pioneer förstärkare och två JVC "genexxa (glömt nummer) Gold högtalare som jag var nöjd backthen med iaf.


Prisbild vet jag är svårt. Vad kommer man med 10-15K?
 
Redigerat:
Skulle säga 50/50 men tittar nog mer film överlag men vill kunna ha lite kräm så att man kan spela lite musik en kväll.

Just de du länkar till är nog på lite högre nivå än vad jag siktar på.

jws c81xl gold Kankanske mina tidigare högtalare ha för betäckning. Dock är ett 10" element sönder och alt en diskant.
Tycker de är väldigt trevliga. Kanske lättare annars att köpa separata element och förnya dessa istället? (Bilden ljuger lite mina 10" element är inte räfflade och har platt kona)
3y9EgIB.jpg
 
http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=3584&showall=1

Efter att ha slått en snabb titt och läst lite vad folk tycker så verkar dessa helt okey. Frågan är om man ska ha de Ek/svart eller bara svart.

Några invändningar annars mot det?

Får iaf tacka ödmjukast för vägledningen i hifi djungeln.
 
Finns det olika att välja på och svart är ett av alternativen så blir det ofta svart, passar till allt och är snyggt.
 
Klart att det är så. Fast det kan gå till överdrift.

Svart soffa
Svart soffbord
Svart tv
svart HTPC
Svart bord
För att bara nämna lite. Men det lutar väl åt det antar jag. Svart gör sig jäkligt bra mot många färger som en bra linje.
 
Jag hade köpt en modern stärkare typ Onkyo på Netonnet för att så in/utgångar av modernt snitt (läs HDMI) och så satsat på beg kvalitetshögtalare på Blocket. QLN är ett av mina favoritfabrikat, tycker dom (på 90-talet när dom var baserad i Mölndal) gick på känsla och vad som lät bra. Mina Qubic 166 (stört omöjliga att hitta på Blocket verkar det som) har bland den snabbaste bas jag hört om vi inte snackar orimliga pengar. Numera har jag Yamaha NS-8HX, ännu bättre men pengar som jag har svårt att försvara. Och satsa på golvare med fullregister fram, har aldrig hört ett rent satellit + sub system som låtit övertygande på musik. KEF har ett för runt tio tusen som är väldigt bra men som sagt lyssnar du mycket på musik hade jag kört på golvare fram.
 
Lägg slantarna på centern och förstärkaren om det är film och tv i fokus, Du skriver dock 50/50 å det tycker jag blir svårt för 10-15K. Vad lyssnar du på för musik?
 
huggan skrev:
Ska du endast ha det till film eller vill du ha det till att spela musik?

Sitter själv med dessa
[länk]

Men kom aldrig vidare sen med fler högtalare så jag fick inget surroundljud :(, pengarna tog slut. Dock är jag jävligt nöjd.
Jösses! Vad driver du dessa monster med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.