Vi håller på att bygga ett nytt hus och fått lite priser från målarn. Vi funderar på att måla visa väggar och tapetsera andra.

Om man målar på gips direkt så finns det risk för microsprickor så därmed är det visst bättre att måla på någon speciell fiberduk. Detta vill dom ha 146:- per kvm golvyta. Jag är inte riktigt med på hur dom menar med denna kostnad. Hur har golvytan påverkan på ytan?

om man har 20kvm rum, är priset då 20x146.-
 
Ett rum på t.ex. 2x2 meter har ju 4kvm govyta och totalt 8 meter vägg (2+2+2+2). Ett rum på 3x4meter (12kvm) har (3+4+3+4) 14 meter vägg. Tar man det med höj på 2,5 m blir det 20kvm vägg i första fallet och 35 kvm i andra fallet. I det första rummet skulle det bli 584 kr och i det andra 1752 kr.

Det andra rummet är ju exakt tre gånger större än det första och 3 gånger 584 kr är (tadá) 1752 kr... :)
 
.. å andra sidan har ett rum på 1x12 kvadratmeter 26 meter vägg..
 
mycke_nu skrev:
.. å andra sidan har ett rum på 1x12 kvadratmeter 26 meter vägg..
Jo men hur ofta har man ett sånt rum?
I ett normalt hus jämnar det nog ut sig hyffsat iaf
 
Typ korridor..
 
mycke_nu skrev:
Typ korridor..
Jo, men som sagt, tror det jämnar ut sig i ett helt hus. Gäller det endast en korridor lär ju prisförslaget se annorlunda ut
 
Har målaren svårigheter att skilja på golv och vägg, eller har han samma m²-pris för båda?
Ska han sätta väv på vägg så ska han också kunna ge pris per m² väggyta utan att blanda in golvet.
 
fahlis skrev:
Har målaren svårigheter att skilja på golv och vägg, eller har han samma m²-pris för båda?
Ska han sätta väv på vägg så ska han också kunna ge pris per m² väggyta utan att blanda in golvet.
Han har nog det prissättningsystemet för att de flesta kunder vet ungefär storleken på golvytan men inte väggytan.
Naturligtvis kan han säkert lämna ett pris per kvm väggyta också
 
hantverkare1 skrev:
Jo, men som sagt, tror det jämnar ut sig i ett helt hus. Gäller det endast en korridor lär ju prisförslaget se annorlunda ut
Jag bara dj-klas :)
 
Är priset 146:-/m2 golvyta inkl material? isåfall är det osannolikt billigt.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Anledningen att han lämnar priset på m2 golvyta är precis som någon sa, att man oftast känner till sin golvyta, men sällan väggytan. Priset är, om det nu är per m2 golvyta, ett bra pris.
 
mycke_nu skrev:
Jag bara dj-klas :)
Jag vet
 
Ja det är inkl material
 
Vårt nya v-rum är ca 35 kvm och består av en hel vägg med glas och en sida är öppen ut mot kök och nästa vägg är en trapp till öv och sista väggen är en öppning ut mot hall. Se i detta fallet vill man nog inte betala per kvm golvyta.
 
kotten33 skrev:
Vårt nya v-rum är ca 35 kvm och består av en hel vägg med glas och en sida är öppen ut mot kök och nästa vägg är en trapp till öv och sista väggen är en öppning ut mot hall. Se i detta fallet vill man nog inte betala per kvm golvyta.
Nej räknar man endast ett rum med de förutsättningarna så kan det ju såklart bli så. Men om du skulle räkna på hela huset så hade det med största säkerhet ändå varit billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.