Hejsan.

Jag har 2 små problem som jag tänkt lösa i ett smart (?) drag.

dels har vi en brunn på ca 80cm i diameter och 5m djup som ska fyllas igen
och dels har vi ett par hundra kvadratmeter med kakel och klinkers som ska
rivas.

Tanken var att slå sönder kaklet och slänga ner i brunnen, och eventuellt
varva med lite sand, och sen fylla upp resten av brunnen med sand och sten, och sen gjuta igen den sista biten.

Kan det bli några problem med att använda kakel/klinkers och bruk som utfyllnad?

Mvh Daniel
 
Kan knappast vara några problem. Jag fyllde min brunn med trasiga tegelpannnor
 
Ser inga problem. Eftersom brunnen är så djup så vill du dock täta den uppåt så att det inte leder ytvatten rakt ner i grundvattnet. Skulle kunna försämra vattnet i närliggande enskild brunn. Också skulle jag inte vilja ha ner material som kan innehålla och läcka ut asbest eller konstiga kemikalier rakt ut i grundvattnet. Men kakel blir nog ett bra fyllnadsmaterial.

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Ser inga problem. Eftersom brunnen är så djup så vill du dock täta den uppåt så att det inte leder ytvatten rakt ner i grundvattnet. Skulle kunna försämra vattnet i närliggande enskild brunn. Också skulle jag inte vilja ha ner material som kan innehålla och läcka ut asbest eller konstiga kemikalier rakt ut i grundvattnet. Men kakel blir nog ett bra fyllnadsmaterial.

Tompa
Men nu blir jag sådär fundersam igen. Asbets är väll inte lösligt i vatten och gör väll ingen skada så länge man inte bryter den i delar??
 
Tack för svaren.. glömde nämna att brunnen är inomhus, och bara
används för bevattning (ny brunn kommer borras utomhus till våren för bevattningen)

Anledningen till igenfyllningen är att den kommer hamna mitt i köksgolvet ifall jag lämnar kvar den :)

Mvh Daniel
 
Snuttjulle skrev:
Men nu blir jag sådär fundersam igen. Asbets är väll inte lösligt i vatten och gör väll ingen skada så länge man inte bryter den i delar??

Jo, det är så jag också fattat det.
Men det pågår ju en mindre debatt huruvida detta är korrekt eller inte. Som vanligt är forskare och förståsigpåare oense. Vissa kommuner är tydligen på g ett byta ut asbeströr i vatten nätet för att vara på säkra sidan, medan andra kommuner menar att det inte behövs. Vad som är riktig vet jag inte, men eftersom jag själv har enskild brunn så skulle jag inte med avsikt ha ned något som kan innehålla asbest i grundvattnet.

Tompa
 
Ännu mer fundersam och förvirrad. Har aldrig förut hört talas om att man har gjort rör av asbets mer än till ventilation. Isolering av rör och något som va är ganska nytt för mig va asbets i fix under kakel men att göra vattenrör i asbets va helt nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.