Sprang häromdagen förbi ett väggblock till ett blivande hus och reagerade på hur de monterat isoleringen.

Istället för att "lägga in" skivorna i väggen hade dom i de smala facken "ställt in" dom (likt en bok i en bokhylla) med isoleringens sida utåt.

Rätt/fel?
 
ImageUploadedByTapatalk1386397877.187903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fel. Är det i hörnet, förstår jag varför det blev så (enklare), men annars tappar man isolerings värde när man gör så.
 
Just det här var i ett hörn men de gjorde så genomgående där facken var smalare än isoleringens tjocklek.

Den här väggen isoleras med 220 mm i ett lager plus 45 mm korsisolering. På insidan 2 x gips plus kondensskydd, på utsidan weatherboard (glasfibergipa) läkt och panel.
 
C
Valdemar....Utveckla det här med att du då förlorar isoleringsvärde
 
S
Valdemar Atterdag skrev:
Fel. Är det i hörnet, förstår jag varför det blev så (enklare), men annars tappar man isolerings värde när man gör så.
utveckla och var har du läst detta
 
Jaha??? Skulle vi få nått svar på detta? Rätt eller fel?

Min första tanke var att det var fel men den grundar sig nog bara på att jag aldrig sett detta tidigare. Isoleringens uppgift är ju inte att värma huset utan att få luften att stå still i väggarna och det gör den oavsett vilken väg isoleringen står/ligger. Jag kan köpa att luften kan passera lättare tvärs skivorna än rakt igenom dem men iom att det är vindtätt på båda sidor om isoleringen så tror jag nog att det inte spelar någon roll.

Skulle dock vara intressant om Valdemar kunde komma med några konkreta belägg för sitt påstående.
 
luft kanske vandrar lättare genom det när det ligger åt det hållet? men kanske extremt lite skillnad.
 
Har man vindtätat både in och utsida så borde det bli en teoretisk fråga vad som är rätt eller fel, i praktiken kommer man inte att märka någon skillnad.
Däremot så är metoden på bilden smartare än att försöka skära en bit som passar i bredd.
Med metoden ovan så trycker man in en skiva isolering och sedan kapar den jäms med regel och den fyller då hela utrymmet även i hörnen.
Om man först kapar den i "ungefär rätt bredd och trycker in den med vanlig metod så är risken större att få små hålrum i kanterna, men även här bör det endast bli en teoretisk påverkan.
 
Om det skulle vara sant att det inte spelar någon roll eftersom det är vindtät på båda sidor borde det heller inte spela någon roll alls vad som finns mellan vindtätningarna. T.ex. funkar då 30 cm luft lika bra som 30 cm isolering.

I det här fallet beror svaret på om isoleringen är homogen eller inte.

Som halmhusbyggare har jag fått lära mig att i en liggande halmbal går luftstråket genom strået, i en stående bal måste luften åka slalom mellan stråna. Resultatet är att en bal som är 45 cm bred och 35 cm hög får samma isoleringsvärde som 30 cm mineralull oavsett om den står eller ligger.
 
haavard skrev:
Om det skulle vara sant att det inte spelar någon roll eftersom det är vindtät på båda sidor borde det heller inte spela någon roll alls vad som finns mellan vindtätningarna. T.ex. funkar då 30 cm luft lika bra som 30 cm isolering.

I det här fallet beror svaret på om isoleringen är homogen eller inte.

Som halmhusbyggare har jag fått lära mig att i en liggande halmbal går luftstråket genom strået, i en stående bal måste luften åka slalom mellan stråna. Resultatet är att en bal som är 45 cm bred och 35 cm hög får samma isoleringsvärde som 30 cm mineralull oavsett om den står eller ligger.
Jo, men halmbalar har ju en trådstruktur men i detta fallet så är det ett material som är sönderfördelat och sedan sammansatt igen med något bindningsmedel, dvs det finns inga hålrum.
Prova att riva isär t.ex. sten/glasullskiva och jämför med vad som händer om du river isär en halmbal.
 
Det uppstår konvektion inne i isoleringen, dvs luftrörelser pga temperaturdifferenserna som finns i isoleringen som inte beror på om det är vindtätt eller inte kring väggen.
När luft rör sig i isoleringen kan jag tänka mig (spekulerar) att om den ligger i fel riktning att luftrörelser enklare rör sig mellan kall och varm sida av väggen så att energi lättare förflyttar sig i väggen. Ligger den i 'rätt' riktning förflyttar sig inte luft lika lätt från varm till kall sida...
 
Hm, jag har också uppfattningen att det spelar roll. Kan dock inte svara på var något bevis på det kan hittas, annat än förstås hos tillverkarna av glas- & stenull.

Hur som helst så tror jag att fibrerna läggs i bestämda riktningar, vilket påverkar hur väl de stoppar luftrörelser. Precis som Haavards jämförelse med halmbalar. Om ullen vore homogen så skulle man rimligtvis inte se någon skillnad på strukturen mellan kanterna och mitt på/"framifrån", men det gör man ju. Att det är skillnad på ull och ull framgår ju också av att det finns stora spridningar i lambdavärden. Sedan om man har en eller annan m2 väggyta, av totalens 100-200m2 med ull på "fel" ledd (= ull på "rätt" ledd, fast med lite sämre lambdavärde här i mitt resonemang), så kommer det inte att märkas i praktiken. Särskilt inte om man tar AndersS notering i beaktande, vilket man bör.

Slutsats: Ja, det är principiellt/teoretiskt fel, men inte i praktiken, (så länge det endast handlar om smala ställen).
 
Håller med om betydelsen av detta 'fel' inte är märkbart om vi inte pratar alla väggar i ett helt hus.
Viktigare är istället tänka sig för ordentligt så omfattningen av köldbryggor minimeras. Detta är en större energibovar än vad många tror.
 
Viktor Cz. skrev:
Det uppstår konvektion inne i isoleringen, dvs luftrörelser pga temperaturdifferenserna som finns i isoleringen som inte beror på om det är vindtätt eller inte kring väggen.
När luft rör sig i isoleringen kan jag tänka mig (spekulerar) att om den ligger i fel riktning att luftrörelser enklare rör sig mellan kall och varm sida av väggen så att energi lättare förflyttar sig i väggen. Ligger den i 'rätt' riktning förflyttar sig inte luft lika lätt från varm till kall sida...
Nej nu måste jag protestera!

Vid konvektion rör sig varm luft uppåt, och kall luft nedåt.
Det finns ingen fysisk kraft som får luften att röra sig horisontellt från "varm till kall sida" och tillbaka igen.
Däremot sker strålning i alla riktningar, och även konduktion, värmeledning, kan ske horisontellt.

Nej, hur isoleringen läggs spelar ingen roll skulle jag vilja påstå.
Om man inte bygger hus av halm eller wellpapp då :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.