Hej allihopa!

Vi ska renovera badrummet och jag funderar mycket på ljussättningen. Vi har inget fönster i badrummet och jag har tittat på ljustunnlar och andra lösningar men hittar inte riktigt rätt.

Jag har en tanke om att skapa ett "ljustak". Det skulle fungera så att vi sätter upp x antal lampor i taket med jämna mellanrum och sedan sätter en frostad skiva (typ akrylplats/plexiglas) under som vilar på någon form av upphängning i kanterna (möjligtvis med en eller ett par fästpunkter i mitten för att inte skivan ska bukta). Sedan sätter man taklister för att dölja kanten.

Detta skulle alltså ge illusionen av att taket är en enda stor lampa, från kant till kant.

Förhoppningen är att detta skulle ge ett väldigt jämnt och fint ljus, liknande ett takfönster.

Vad tror ni?


Badrummet är 1,6 x 2,3 meter.
 
Jag gillar idén men hade jobbat med RGBW istället, på så sätt kan du även färgsätta rummet efter humör. Tänk på att en frostade plexi inte kommer dölja ljuspunkterna helt.

Jag har byggt en liknande grej i mitt kök, hittar inga bilder på telefonen... Men kolla min projekttråd, Villa Svarthem, någonstans runt inlägg 20-30 så borde du hitta det :)
 
Gillar också idéen! Om det ska se ut som en enda stor ljuskälla kommer du behöva enormt många ljuskällor. Kanske led strips, väldigt tätt, minst var 5e cm skulle jag tro. Blir väl drygt 30 led strips och således ca 1500 ljuspunkter.

Fördelen är att det blir väldigt ljust och går att dimma bra. Nackdelen är att det blir väldigt dyrt!
 
Ja, tätheten är det jag oroar mig för. Min senaste ide är att klä taket med typ aluminiumfolie för att skapa en enda stor reflektor och använda T5 lysrör. Om lysrören monteras några cm från taket så borde dom kunna sprida ljuset bra och om då det reflekterande taket hjälper att studs ner ljuset som sprids uppåt så kanske det inte behöver bli så sjukt många lampor.

Kul ide med rgb. Jag hittade inlägget:
http://www.byggahus.se/forum/social...lrenovering-av-70-talshus-22.html#post1361873

Det svåraste kan ändå bli att övertyga min fru om att det kommer bli bra. Det är ett gammalt 20-tals hus och hon tror på lite mer traditionella lösningar och vill gärna ha spont i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.