Jag bygger nytt hus och planerar nätverket. Jag tänker dra trådat ethernet till de flesta rummen från en central där fiber kommer in i huset.
Finns det någon vits med att dessutom dra koaxkabel för TV och radio? Nu kan man ju skicka TV-signalen via ethernet med specialsladd från uttaget till TV. Telefon kör man över ethernet också så det är ingen mening med att dra separat telekabel heller.
Jag vet att man kan köra trådlöst nätverk. Tänker göra detta också.
Tankar och kommentarer om detta? Mot eller för.
 
Vi satte minst ett uttag med dubbla cat 6 och dubbla koax till varje rum.
man vet aldrig om man kan tänkas behöva det i framtiden.
 
Telefon kör man trådlöst, om man nu ens har fast telefon.

Koax behövs endast om man inte kör TV via fibern, och i så fall beror det lite på om man tänker sig satellit eller vanlig markbunden TV. Radio är det väl ingen som kopplar via uttag i en villa?

När man tittar på framtiden i kristallkulan så kan jag garantera att man ser två saker.

1. Trådlöst
2. IP-baserade tjänster

Dvs, traditionell trådbunden telefoni och TV kommer att försvinna och ersättas med tjänster via bredbandet. Vill man gardera sig vad gäller trådbunden kommunikation skulle jag rekommendera tomrör och senare dra i det som eventuellt kan krävas i kabelväg.
 
Då jag inte kunde få inspelningsbar box via stadsnät så blev det parabol för mig. Då är jag glad att det var draget koax...
Så jag skulle rekommendera att dra det.
 
Dra koax för flexibilitetens skull. Eller åtminstånde kanalisation så att du kan dra in koax sen. Koax är bra eftersom det ger fler alternativ när du väljer leverantör. Att dra in det från början kostar inte många hundralappar extra.
 
absolut koax. Det verkar ta lång tid innan fiberTV kan konkurrera med HD via taktallrik.
 
Dra färdigdragen slang med 2xRJ45 + coax. Montera dubbeldosa. Då har du alla möjligheter...
 
Bryter trenden i tråden och föreslår något annat. Om inte väggarna är byggda än så varför inte dra färdiga VP20-rör till dosorna? Inte mycket skillnad i kostnad men ger dig möjligheten att dra vad du än vill i framtiden
 
Jag har köpt ett renoveringsobjekt och jag har dragit 2 coax och 4 Cat. 6 till varje rum. Om man ändå har golv och väggarn öppna så känns det surt om man skulle behöva det i framtiden. Jag valde att dra ett stjärnnät och allt gå ner till källaren där elcentral, data, tv, högtalarkablage, hemautomatik samlas. Sen kan man patcha till rummen efter behov.
 
4 cat6 i varje rum, vad har man det till? jag har några ställen där det står fler prylar som inte är trådlösa. Där ligger det då en liten billig gigabitswitch. Kostar väl ett par hundringar?
 
A
Och när jag renoverade arbetsrummet för några år sedan drog jag två Cat6 till varje hörn och det är på gränsen att det räcker ibland, jag vill inte ha switchar liggande här och där om jag inte måste.
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har helt enkelt dragit ett tomt VP20 till varje position där jag kan tänka mig behöva någon slags media-anslutning, från en central punkt.
Sen vad jag drar in i röret får avgöras allt efter behov.

Men nu i början blir det TV-coax till vissa ställen, cat5e ethernet till andra och båda till vissa ställen.
Vi tar nu i början endast in marksänt fritt basutbud i TV, och detta går med coax först till mediacentralen sen via en splitter ut till ställen där det står en TV.

Jag har inte orkat med att sätta mig in i mer teknik än såhär ... :surprised:
 
Jag drar också fram 4 cat6 och en coax till varje rum som genomgår en större renovering.
 
Drog 2 cat 6 till varje rum när jag renoverade. Slöseri med tid skulle jag tycka nu. Jag har en enda plats i huset där jag över huvud taget använder fast nätverk, vid teven. Där har jag å andra sidan 6 enheter inkopplade så jag behöver ändå en switch.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
MathiasS skrev:
4 cat6 i varje rum, vad har man det till? jag har några ställen där det står fler prylar som inte är trådlösa. Där ligger det då en liten billig gigabitswitch. Kostar väl ett par hundringar?
Kan hålla med om att det kan kännas mycket. Men uttagens placering varierar beroende på rummets storlek. Sovrummen har jag 2 + 2 på olika väggar. I barnens rum så kopplar jag in TV, spelkonsol, apple tv, sonos mm. Hallen sitter nätverkskamera, AP. I köket kommer uttagen oxå på olika ställe som i skåpen för Sonos eller i bardisken. Vardagsrummet sitter allt samlat för smarttv, AppleTV, Tvix osv. Jag föredrar att ha allt trådbundet då flera saker kommunicerar med min NAS där filmer, musik, foto och backup ligger. Precis som du skriver så är en lite switch en enkel lösning och i vardagsrummet landar man lätt i det. Men jag föredrar att ha ett nät med så få felkällor som möjligt och sen är det en fördel med enheter som stödjer PoE då man slipper 230 fram till enheten. Två AP jobbar hårt ändå med alla telefoner, laptops, surfplattor och andra enheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.