Detta är en ganska stor fråga. Hoppas någon gjort något liknande och kan delge lite råd m.m.

I början av nästa år Feb-Mars skall vi blåsa ut mellanvåningen och göra om. En arkitekt har ritat om våningsplanet. Som sagt vi är i planeringsstadiet ännu och skulle vilja ha lite råd på vad man skall tänka på!!

Tex är det något man kan ta som det kommer eller skall allt vara planerat in i minsta detalj, alla kontakter m.m. Finns någon mall bockningslista på vad man skall tänka på.

Hoppas någon kan hjälpa...'

:surprised:
 
Ska ni göra nått udda eller köpa speciell inredning,
se till att ni beställer sånt i tid.
Vissa saker kan ta veckor och månader att ta fram.
Ska ni göra jobbet själva eller leja firma?
Planera med företaget och ge dom så mycket info
om hur ni har tänkt att slut resultatet ska bli.

Mvh Putte
 
Ska du inte ha utanpåliggande eldragningar så bör du planera var du ska ha takbelysning, strömbrytare och kontakter etc. eftersom eldragning i vägg görs tidigt i arbetsprocessen.
Elektriker måste ha exakta ställen utmärkta. Annars kan du få dessa på ställen du inte vill. Jag glömde tex säga till om att strömbrytare för takbelysning skulle sitta på 140 cm, precis som det gjorde innan. Det arbetet fick göras om eftersom elektrikern gör allt enligt nuvarande standard.
 
Om du ska göra det själv så köp bra verktyg!!! Det finns delade meningar om det, men jag säger; köp dyrt som fan, känns bra för psyket tycker jag när man vet att det inte beror på verktygen...
 
Behåll så mycket du kan vad gäller lister och foder. Det kostar mycket mer än man tror att köpa nytt.
Samma gäller för övrigt materiel. Kvaliteten på gammalt virke är outstanding och genom att behålla original behåller du själen i huset. En och annan "skada" gör underverk för slutresultatet!
 
Tackar för bra svar!!
Ska riva några väggar, och en å annan ska upp så att återanvända virket va något jag inte tänkt på! Ritningen skall vara klar i veckan, och då åker den ut här i forumet för allmäm beskådan... ;)
 
Timmervägar? :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.