Hejsan!

Lite funderingar......:) ???

Har idag en halvt inglasad altan som är i risigt skick.
Som golv ligger det gamla inpregnerade brädor som vilar på slipers som i sin tur ligger direkt på marken.
Tänkte nu i vår riva denna fula del av huset.
Började spåna om man inte skulle bygga en ny.
Problemet är att huset som är en gammal stuga, inte har så högt upp till takfoten, därför har man väl lagt det nuvarande golvet på marken. Så man vill inte få upp golvet för högt.

Det bästa är väl att gjuta en riktig platta gissar jag...nackdelen med det är att det är väl dyrt?!

En annan tanke är att man lägger/murar en sarg runt i lecablock och gräver ut och lägger ut singel/sten. Ovanpå det en duk sedan lägger man plattor på det.
Alltså får man plattor på marken med en sarg av lacsten som i överkant är i samma höjd som plattorna, dvs lecablocken är "nergrävda" och vilar på en gjuten sula.
Lecablocken är, i min tanke, till för att ställa fönster och dörrar på osv.
Är denna tanke helt tokig???
Jag kan ju som sagt inte komma upp mer än ett par cm från marknivån.
Är det helt tokigt att ha plattor som "golv" i uterummet?
Rummet är enbart till för att användas under de varma månaderna....dvs är inte intreserad att förlänga sommaren :)

//Viktor

 
Jag tycker att du ska gräva ut och lägga makadam och isolering (cellplast/frigolit). Lägga armeringsjärn o sedan gjuta en platta själv - då är det inte dyrt. Hyr en tombola och gjut i ett par omgångar. Om du gjuter själv blir det kanske inte riktigt lika bra som om proffsen gör det, men det är ju ett utreum vi pratar om. Därefter kan du lägga dit klinkers eller marksten, då märks inte heller skavankerna efter gjutningen.

Jag tycker att det är viktigt att få det isolerat - det gör verkligen mycket för värmen, även på sommaren.

Det jobbiga med mitt förslag är att det blir en del att gräva för dig....... ;)
 
Tycker att det låter som en bra idé med plattor! Har det själv på landet och det är lätt att hålla rent plus att du kan lägga trätrall ovanpå under sommarhalvåret om du tycker att det är kallt att gå på. Å andra sidan är det svalt och skönt om det är skugga på ute platsen och varmt i övrigt.

Tråkigt bara när man tappar glas & poslin...det går väldigt ofta sönder...Men vi har löst det med trasmattor som vi har liggandes hela sommaren. Det bygger inte så mycket i höjd, heller. Bara det är under tak så håller mattorna med tvätt efter säsongen.

LillaQu
 
En lösning är singel något lager frigolit och sedan plattor eller tegel som avslut, då får du både en isolering mot marken + att teglet eller plattorna håller värmen från rummet ganska bra.
 
Låter dyrt om du skall blanda betongen själv.
Kolla vad cement sand och ärtsingel kostar och jämför det med att köpa ett färdigblandat lass från någon betonglverantör.
Du slipper dessutom jobbet att bland aoch får en bättre kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.