Tänkte ställa en fråga gällande golvet (kallt betonggolv) i källaren jag hyr.

Kan man lägga ut golvfoam (vit foam som man har under laminatgolv) och konstgräsmatta (sån där grön med noppar på undersidan och slät och grön filtyta på ovansidan) på källargolvet utan att det ställer till nåt?
Kommer lägga foamen och mattan löst över golvet, ej limma eller använda lister etc.

Kan betonggolvet ge upphov till mögel pga. detta?
Det är nämligen ett jäkla kallras från golvet också, och jag vill kunna gå på golvet utan skor, samt att mattan och foamen hjälper till att hålla temperaturen högre på golvet.
 
Är det grön nålfiltsmatta du menar? Jag tror inte det blir så bra med en underlagsfoam under den. Det blir för mjukt är jag rädd
 
mjukt är det jag vill ha. ;)

kan det mögla på golvet?
 
vet inte vad nålfiltsmatta är, men om du har sett vanlig grön konstgräsmatta som man lägger på uteplatser som har små plastnoppar på undersidan och filtyta på ovansidan.
 
Det är nålfiltsmatta. Hursom, foamen är tät så det är risk för mögel och annat under den. Nålfilten klarar fukten.
Problemet som jag kan se är att foamen kanske inte klarar punktbelastningen under lång tid som det blir om man går direkt på den. Normalt läggs ju foam under klickgolv vilket fördelar vikten på en större yta.

Kanske kan du perforera foamen på lämpligt sätt så ev. fukt kommer upp genom nålfiltsmattan om du ändå lägger det.
 
du menar skära skåror i foamen?
 
Ja, eller gå lös med brödnagg

NM.0150293.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skippa foamen helt och hållet. Tanken med nålfiltsmattan är att golvet ska släppa upp fukt.
 
Jag tror de är för mjuka, inte som i mjuka och sköna att gå på utan mjuka som i veckar sig, slits och går sönder. Du behöver något stabilare. Och som sagt något som andas, det ska vara ett vädrat luftlager mellan betongen och beläggningen, alternativt enbart mattan som andas.
 
okej, så det hjälper inte att skära skåror i foamen?

Kanske bättre att ta bort den helt, fast då förlorar jag isoleringen den ger..
 
Foamen håller inte som underlag, särskilt inte om du gör de hål i den som behövs för att eventuellt lyckas hålla borta mögel. Den är också för tunn för att ge nån vettig isoleringseffekt, den är inte till för det utan för ljud- och stötdämpning.
 
Vi har en sån grå matta i källaren fast inte den med pluppar under. Inköpt på bauhaus. Fungerar bra för oss, gick från kallt golv till varmt golv. :) Inget under har vi. Vi har haft det i några år nu och inga problem för oss. (ännu iaf)

/Kristina
 
Strunta i foamen. Vi har altanmatta (nålfilt med gummipluppar på baksidan) i filmrummet, känns varmt och behagligt att gå på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.