Hej!

Har precis köpt min drömkåk :)
Sitter en kombipanna, ctc regent från 1990 med tigex dragbegränsare installerad i källaren.
Sotarna var förbi igår för att göra en brandskyddskontroll/kontroll av eldstäderna och skorstenen.

Allt såg bra ut och draget i kanalerna var riktigt bra sa han.
Vi såg att tidigare bortgångne ägare satt in ett insatsrör/slang till pannans rökkanal. Ca 8-9m lång med en invändig diameter på ca 110mm.

Tanken är att sätta in pelletsbrännare i den varpå sotaren sa att jag fick hålla koll på draget då han tyckte det var lite liten diameter på röret. (Visserligen mätte vi det aldrig då)
Såhär i efterhand skulle jag frågat mer ingående vad han menade med det.
Kan visserligen ringa och prata med honom efter jag fått protokollet men efter att suttit och läst här på BH så vet jag att det finns otroligt bra med kunskaper här.:p

Enligt vissa rekomendationstabeller när det gäller olika värmekällor bl.a. läser jag Pellets 15-20kW Ø100-110, hittar dock inget om "vedpanna" då tanken är att elda med ved i kombipannan tills brännaren inhandlas. Dock finns det två staplar med ved i pannrummet så ved har ju uppenbarligen använts någon gång.

Så vad är era tankar om detta?
 
Redigerat:
Pelletsbrännaren bör inte vålla några problem. När det gäller veden är det väl bara att prova även du inte ska förvänta dig några underverk av effektivitet i kombipannan..
 
Om insatsröret är 110 mm är det förmodligen svårt att elda ved men pelletseldning ska gå bra då det går att reglera effekten bättre.
För att värma en villa med vedeldning åtgår mycket stora mängder ved så hittar du ingen vedbod eller rester efter stora vedtravar på tomten kan du utgå från att veden i pannrummet är en reservlösning vid strömavbrott.
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryL...de-62b6fe1fb805&Time_Stamp=635121490719720000

Emaljerad vattenvärmare är en dålig egenskap hos pannan. Står något om att man regelbundet ska byta offeranod.

Kluddrig bild gör att man inte kan se oljeeldningsutrymmets storlek och rökkanalerna därifrån.
Pelletseldning vid en effekt mellam 8-12 kW borde gå utmärkt och låg rökgastemperatur blir inte något problem då du har insatsrör.
Märkeffekten för olja ligger på 25 kW vilket innebär att maxeffekten vid pelletseldning ligger på 12-13 kW effekt.
Detta utesluter gamla omoderna rörbrännare somr PX21, Pellx, KMP, VikingBio då de har svårt att gå på en lägre effekt. Janfire FlexA säljs ut i parti och minut på Blocket av folk som byter till något modernare men hoppa över den också då den inte har särskilt bra inställningsmöjligheter. Injusteringen sker dessutom med potentiometrar så det gäller att ha nerver av stål för att elda med gamla brännare.
Modern framåtriktad brännare där man kan justera både fläkt och skruvmatning och elda vid en lägre effekt behövs.
Begagnat kan du titta efter Baxi Eurofire eller Bionordic Viking B16. Stabila tåliga brännare som orsakar minimala problem. Viking B16 kan också förses med automatisk uraskning.
Ska du köpa ny brännare så är det BioBjörn från Energibiten som gäller idag. Det är en efterföljare till Viking B16.
Reservdelar till brännare är oftast hårresande dyra men hos Pelletsteknik.se kan du köpa reservdelar till Viking B16 för ofta halva priset av vad motsvarande delar kostar till andra brännare.
Orsaken till detta heter feta återförsäljarprovisioner.
Pelletsteknik gör också ett modernt styrprogram till Viking B16 med modulering som verkligen kan rekommenderas.
Moduleringen innebär att brännaren automatiskt reglerar sin avgivna effekt mellan exempelvis 12-6 kW. Som klippt och skuret för eldare med insatsrör då moduleringen ger färre brännarstarter..
 
Kloka ord från JP.
 
johanpelle skrev:
Om insatsröret är 110 mm är det förmodligen svårt att elda ved men pelletseldning ska gå bra då det går att reglera effekten bättre.
För att värma en villa med vedeldning åtgår mycket stora mängder ved så hittar du ingen vedbod eller rester efter stora vedtravar på tomten kan du utgå från att veden i pannrummet är en reservlösning vid strömavbrott.
[länk]

Emaljerad vattenvärmare är en dålig egenskap hos pannan. Står något om att man regelbundet ska byta offeranod.

Kluddrig bild gör att man inte kan se oljeeldningsutrymmets storlek och rökkanalerna därifrån.
Pelletseldning vid en effekt mellam 8-12 kW borde gå utmärkt och låg rökgastemperatur blir inte något problem då du har insatsrör.
Märkeffekten för olja ligger på 25 kW vilket innebär att maxeffekten vid pelletseldning ligger på 12-13 kW effekt.
Detta utesluter gamla omoderna rörbrännare somr PX21, Pellx, KMP, VikingBio då de har svårt att gå på en lägre effekt. Janfire FlexA säljs ut i parti och minut på Blocket av folk som byter till något modernare men hoppa över den också då den inte har särskilt bra inställningsmöjligheter. Injusteringen sker dessutom med potentiometrar så det gäller att ha nerver av stål för att elda med gamla brännare.
Modern framåtriktad brännare där man kan justera både fläkt och skruvmatning och elda vid en lägre effekt behövs.
Begagnat kan du titta efter Baxi Eurofire eller Bionordic Viking B16. Stabila tåliga brännare som orsakar minimala problem. Viking B16 kan också förses med automatisk uraskning.
Ska du köpa ny brännare så är det BioBjörn från Energibiten som gäller idag. Det är en efterföljare till Viking B16.
Reservdelar till brännare är oftast hårresande dyra men hos Pelletsteknik.se kan du köpa reservdelar till Viking B16 för ofta halva priset av vad motsvarande delar kostar till andra brännare.
Orsaken till detta heter feta återförsäljarprovisioner.
Pelletsteknik gör också ett modernt styrprogram till Viking B16 med modulering som verkligen kan rekommenderas.
Moduleringen innebär att brännaren automatiskt reglerar sin avgivna effekt mellan exempelvis 12-6 kW. Som klippt och skuret för eldare med insatsrör då moduleringen ger färre brännarstarter..
Pannrummet är ganska så stort, nog fått plats 5 kbm som det ser ut nu. Samt att det syns under altanen att det varit flera staplar med ved.
Men får man ha i åtanke att det även finns insatskamin och vedeldad bastu.

Åter tillbaka brännare då...är som sagt en ctc regent. Om nu oljebrännaren är på 25Kw vad är då anledningen till att man ska ha en pelletsbrännare på mycket mindre KW?
 
Biobränsle genererar högre gasflöde än olja. JP:s tumregel stämmer bra. Och du ska ha ett grymt stort hus om inte 12-14kW skulle räcka.
 
Har du ett dragit slott på 300 kvm kanske du behöver 20 kW men du kan ändå inte på något bra sätt elda pellets vid 20 kW effekt och ett 110 insatsrör. Pannan klarar troligen inte heller av en brännare som går på 20 kW. Sådant här har gett pelletseldning dåligt rykte. Oljepannor som klarar max 13-14 kW har installerats med brännare som fungerar bäst vid 15-20 kW.
Driftstopp och hög pelletsförbrukning har blivit resultatet.
 
Hej. Jag har ett 100 rör på 7-7,5 meter till min pelletspanna. Det går utmärkt iaf till 16 kw. Mer har jag inte provat. Jag har en biobjörn. Det är ett bra köp om du ska köpa nytt. Jag kasta in den i pannan, ställde in den lite och sen har den tuffat på. Jag har inte ens på elpatronen i reserv längre.
 
Låter vettigt när den inbyggda elpatron är på runt 14-15kw och orkar värma huset utan problem.

Får bli en ny Biobjörn 18 (10-18kw) när jag tröttnat på veden! ;)
 
Det blir nog bra. Använd en lite grövre slang från kompressorn. Jag fick tipset om det så jag jämförde lite med en klen biltema korv och det märktes skillnad. Min som jag använder är ca 10-12 mm tjock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.