Hej! Har länge läst mig till mycket nyttigt här på forumet men här kommer mitt första inlägg.

Jag håller på och renoverar min hall och den ska bredspacklas och sedan tapetseras. Grejen är att jag har ett litet skit-element i hallen som jag inte kommer åt bakom.

Hur gör jag på allra bästa sätt för att komma åt att arbeta bakom det?
Jag hoppas bilden nedan ger den mesta informationen. Poängterar att jag bor i en bostadsrätt.

photo (5).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
  • photo (5).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • photo (5).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plugga och ta bort det är inte så svårt. Går att göra utan att tappa ut vattnet om man r två och lite snabb.
 
Ibland går de att haka av så att man kommer åt lite bättre bakom
 
Lossa övre mutter vid nedre kopplingen. Under muttern sitter en skruv. Ta en stor flatmejsel och dra åt skruven, då har du stängt returen. Stäng även termostaten. Nu kan du plocka bort radiatorn, var snabb med att tippa den åt sidan så att inte vattnet i radiatorn rinner ut på golvet.

Obesvera att det sällan är helt tätt i de där gamla kopplen även om du stänger returen så åk först och köp två proppar som du kan skruva dit när du tagit bort radiatorn.

Ungefär så här ser propparna ut: http://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-15r/?select=true
 
Redigerat:
Jag brukar alltid ha vitmålat bakom element, tycker det ser snyggast ut.
 
I en bostadsrätt har du med största sannolikhet inte rätt att montera los elementet utan explicit tillstånd från styrelsen. Gör du fel riskerar du att orsaka en rejäl vattenskada i fastigheten. Något som du i så fall riskerar att få betala ersättning för själv.

Du kommer att kunna göra tillräckligt fint bakom elementet utan att ta bort det. Den synliga ytan är inte särskilt stor. Spackla så långt du når från alla kanter. Slipa så gott det går. Måla sedan med en liten roller som får plats bakom elementet.
 
peroande skrev:
Du kommer att kunna göra tillräckligt fint bakom elementet utan att ta bort det. Den synliga ytan är inte särskilt stor. Spackla så långt du når från alla kanter. Slipa så gott det går. Måla sedan med en liten roller som får plats bakom elementet.
Jag går alltid och kikar bakom elementetn hemm hos folk när jag är på besök ;) Nåja, skämt åsido så stör jag och fler med mig oss något vansinnigt på om väggen inte är enhetlig bakom radiatorn. Har man passande proppar och tar det lugnt är det inga problem att montera loss en radiator. Jag har gjort det i bostadsrätt och då ringde jag bara fastighetsskötaren som kom och övervakade mig under operationen. Sätta tillbaka det var jag tydligen betrodd att göra på egen hand.
 
Tack hörni :)

Jag gjorde det lätt för mig, jag slipade så gott jag kunde, rollade så långt in jag kunde med vitt och sen kunde vi kommit åt väldigt bra med tapeten och täcka det mesta:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.