Jag har en lada som är 10 m bred * 30 m lång. Den har 2 våningar. Bottenvåningen är för lågt i tak varför jag funderar på att riva bjälklaget till våning 2. Första våningen består av murade betongsuggor och ett gjutet ytskikt på ca 5 cm utanpå.. Det är en stabil vägg. Våning 2 har träväggar och vinden är oisolerad. På vinden ligger en väldig massa bråte och brädor så tyngden är betydande.
Bjälklagen består av trä, med slagg emellan som isolering. På bottenvåningen finns bärande konstruktioner i järn och 20*20 stockar, med bärande stolpar i mitten av bredden 10 m.
Vad händer om man tar bort bjälklaget mellan bottenvåning och våning 1?
Takstolarna på vinden verkar gå ner i väggen på våning 1, so i sin tur står på cementväggen i bottenvåningen. Hela ladan ska tömmas på löst material sedan ska det rivas. Finns det risk att väggarna "kalvar" utåt vid skarven mellan bottenvåning och våning 1 ?

Jag inser att jag måste ta dit en konstruktör så kan titta närmare men det vore intressant att höra synpunkter och tips att tänka på, kanske kostnader om någon har en liknande erfarenhet.
Ladan är byggd ca 1940.

Ladan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Korsö, en ny forummedlem från det ädla landskapet Halland :)
Välkommen till Bygga Hus-forumet!

Spännande projekt, verkar som du skaffat dig en gammal bondgård eller "hästgård".
Hur mycket fel har jag om jag gissar att det är i Getinge-trakten?

Jag tycker att det ser ut som en riskfri manöver, i och med att takkonstruktionen egentligen inte påverkas.

Vad blir den nya takhöjden, och vad skall du använda ladan till?

Bra att du tar dit någon som kan titta på konstruktionen!
Kostnad är ju svårt att sia om, då det mest är rivning. Och det gör du kanske själv.
 
Jag skruvade på rätt höjd fast limträ 66x495 i väggstolparna sedan revs gamla mellanbjälklaget. På så vis hade man att gå på medan man fixade med nya bjälklaget.

66 x 495 räcker för 270 kg / m2 med 9 m spännvidd och C-C 1100 mm (1100 var standard 1937) Bombering 15 mm.

270 kg är ett mellanting mellan bostad och industri.

Protte
 
Jag skulle nog ta in en byggnadsingenjör för att titta på stabiliteten.

Det kanske inte är någon större risk att väggarna kalvar vid enbart belastning uppifrån, men vindkrafterna från sidan kan bli enorma och då kan väggarna kalva om det inte finns något som håller emot på insidan.

Ett ras skulle säkerligen sluta med döden för en person i byggnaden, så tag det säkra för det osäkra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.