Vi flyttade in i vårt lilla hus (byggt 1927) för lite drygt 2,5 år sedan. Det första vi gjorde vara att renovera badrummen och ytskikt nästan överallt (släta målade väggar istället för strukturväv à la kommunalhus, släta gipstak istället för gipsplattor med skarvar etc).

Köket fick vänta ett tag med förra året började vi planera köksrenoveringen på allvar. Jag har fått en alldeles fantastisk hjälp här på Byggahus.se och det var särskilt en medlem (STORT tack- du vet vem du är!) som jag har att tacka för att slutresultatet blev så lyckat (det tycker i alla fall vi) som det faktiskt blev! Tusen tack till alla er (ingen nämnd och ingen glömd!) till er som besvarat alla mina frågor om val av knoppar/handtag, elektroniska diskmaskinsavstängare etc.

För att förstå vad det är vi gjort så kommer jag även att visa ett par bilder på hur köket såg ut före renoveringen. Man kan tycka att det ser ok ut men sanningen är att det var från 1987 och alltså hade några år på nacken vilket hade börjat sätta sina spår. Lådor, luckor etc började hänga på trekvart så det var alldeles nödvändigt att byta ut det.

Före:
Kök_före_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
kök_efter_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser har vi vår "kökshalvö" på samma ställe där det tidigare köksbordet stod. Fönstret har dock tagits bort och vi har istället två altandörrar. Eftersom köksfönstret var det enda (!) på hela baksidan av huset så ser husets exteriör på baksidan mycket bättre ut och det är perfekt att kunna gå ut i trädgården från köket. Gissa om altandörrarna använts flitigt i sommar!

Före:
kök_före_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
kök_efter_6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppningen mellan kök och matsal har flyttats och vi kan numera även gå in i köket direkt från hallen (syns inte på bilden men är längst till höger). Det är perfekt att slippa gå via vardagsrum och matsal för att komma in i köket. Det som hänger på väggen ovanför panelen (panelen är för övrigt gjord av en av våra duktiga snickare!) är inramade gamla "blueprints". De ser nog lite mörka ut på bilden men det blev faktiskt riktigt bra trots att de inte var i helt perfekt skick. Hittar ni som bor i gamla hus de gamla husritningarna så är det alltså ett tips att låta rama in dem!

Före:
kök_före_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
kök_efter_7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har alltså ett fönster tagits bort vilket var en förutsättning för den kökslayout vi bestämde oss för. Det kanske ser lite mörkt ut på bilden (den är tagen på kvällen!) men köket badar i verkligheten i ljus tack vare altandörrarna.

Före:
kök_före_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
kök_efter_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här tycker jag att ni skall lägga märke till lufthålen ovanför vår kyl/frys! Några av er kanske kommer ihåg att jag skapade en tråd om hur man på bästa sätt löser frågan om ventilationsgaller?!

Köket är klart sedan i våras (så när på att vi fortfarande inte fått våra barpallar men de är beställda och kommer förhoppningsvis om ett par veckor!) och även om det kanske inte är lika stort som många andra medlemmars kök (har sett bilderna på alla fantastiska kök som visats den senaste veckan) så har vi fått ett kök som passar både oss och huset. Jag skulle kunna skriva precis hur mycket som helst om vilken "kravspecifikation" vi hade på det nya köket, hur vi tänkt då vi planerade det, hur vi resonerat kring val av belysning etc (och ja- det är en lampa ovanför köksön och ingen köksfläkt!) men jag låter bilderna tala för sig själva. Är det någon som undrar något så är det bara att fråga på!

PS. Man kan säkert ta bilder från mycket bättre vinklar men jag hade tyvärr bara fyra bilder på hur det såg ut innan renoveringen och jag har medvetet valt att försöka fotografera nya köket från ungefär samma vinklar.
 
  • Gilla
LinneaH och 4 till
  • Laddar…
Så fint det blev, Misse!! Var är köket från?
 
Henriettae skrev:
Så fint det blev, Misse!! Var är köket från?
Roligt att du tycker om köket! Vi är själva oerhört nöjda (tycker det ser lite "stramt" ut på bilderna på något sätt men jag tror att det beror på ljussättningen- bilderna är tagna på kvällen då det var mörkt ute). Köket är beställt av en kökssnickare som tillverkade det helt enligt våra önskemål.
 
Det kommer vi också att göra. Vi har delar av ett kök från 1915 och det vill vi behålla. Men tänker bygga ö och en underdel. Vad kostade det med kökssnickeri egentligen?

Ert kök blev väldigt fint. (y)
 
Jugend skrev:
Det kommer vi också att göra. Vi har delar av ett kök från 1915 och det vill vi behålla. Men tänker bygga ö och en underdel. Vad kostade det med kökssnickeri egentligen?

Ert kök blev väldigt fint. (y)
Tack! Jag har för mig att offerten var på strax under 100 kSEK för själva köksnickerierna. Sedan kostade förstås målningen också. Måste så klart tillägga att det är http://onsalainredning.se/ som gjort vårt kök.

Här är en bild till där man nog ser lite bättre
utf-8Ba2_MiGsxLmpwZw_zps6f23f929.jpg
 
Tack för svaret! Har nu visat maken, och han håller med om att det är jättefint. :) Vi har ett par kökssnickerier i närheten (trevligt med att bo i skogsrika Småland), och funderar på att beställa ett sådant kök till vårt hus från 1924 när det är dags att göra om köket om ett drygt år. Du har ingen ritning på hur allt hänger ihop? Stalkade dina inlägg lite, då det verkar som våra hus är från samma tidsperiod, men hittade bara någon äldre ritning. :)
 
Henriettae skrev:
Tack för svaret! Har nu visat maken, och han håller med om att det är jättefint. :) Vi har ett par kökssnickerier i närheten (trevligt med att bo i skogsrika Småland), och funderar på att beställa ett sådant kök till vårt hus från 1924 när det är dags att göra om köket om ett drygt år. Du har ingen ritning på hur allt hänger ihop? Stalkade dina inlägg lite, då det verkar som våra hus är från samma tidsperiod, men hittade bara någon äldre ritning. :)
Menar du ritning över själva köket eller över undervåningen där köket finns? Vårt hus är från 1927 så det är helt klart från samma tidsperiod som ert hus!
 
Över själva köket, tänkte jag.
 
Henriettae skrev:
Över själva köket, tänkte jag.
Jag har ritat layouten över köket själv (i PowerPoint!) så min ritning är kanske inte den allra snyggaste. Vi utgick från denna och sedan gick vi ju själklart igenom allt på plats med kökssnickaren. Hoppas den kan vara till någon nytta!
köksritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket snygg renovering Misse!

Och en fin före - efter-presentation. Man ser hur köket lyfter för varje bild.

Grattis (y)
 
KnockOnWood skrev:
Mycket snygg renovering Misse!

Och en fin före - efter-presentation. Man ser hur köket lyfter för varje bild.

Grattis (y)
Tack KnockOnWood! Köksrenoveringen blev verkligen ett lyft för hela nedervåningen i och med den ändrade planlösningen!
 
Hej Misse! Funderar vidare på vårt eget kök, och ser att vi skulle kunna göra som er (med de stora skillnaderna att er ingång till matsal är fönster hos oss, och att er altandörr som är närmast matsalen är vår ingång till matsal. Det jag funderar på är om det känns trångt vid köksön? Jag vet ju inte era mått, men vi skulle få ca en meter på varje sida. Har ni mer? Tycker ni det är trångt någonstans?
 
Henriettae skrev:
Hej Misse! Funderar vidare på vårt eget kök, och ser att vi skulle kunna göra som er (med de stora skillnaderna att er ingång till matsal är fönster hos oss, och att er altandörr som är närmast matsalen är vår ingång till matsal. Det jag funderar på är om det känns trångt vid köksön? Jag vet ju inte era mått, men vi skulle få ca en meter på varje sida. Har ni mer? Tycker ni det är trångt någonstans?
Vi upplever inte att det är trångt alls! Tittar man runt vår köksö så är det 116 cm på en sida (mellan spis och köksön), 135 cm på den andra (där vi skall ha barpallarna) och sedan är det en smalare passage (100 cm) mellan köksöns kortsida och vår kyl/frys.
 
Tack Misse!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.