Hej

Jag har mögelpåväxt i hörnet i källaren. I källaren är det någon form av målarfärg påmålad på betongväggen.

Hur bör jag göra för att ta bort påväxten? Jag har satt in en avfuktare. Jag funderar på att skrapa bort färgen från golvet och upp cirka en meter och sedan pensla på antimögelmedel. Finns det något bättre sätt (som inte innebär omdränering).
IMG_4334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh

Peter
 
Väggfärgen verkar vara tät, annars hade den väl inte flagat av i stora sjok.
Eller kanske lossnade den när du var där och "pillade".

Så möglet beror på hög luftfuktighet, dålig ventilation och kall källarvägg där nere i hörnet.
Värme och/eller avfuktare gör nog susen.

Men vad är det för utrymme, hur instängt är det och vad används det till?
Det ser nästan ut som en duschslang där uppe till vänster.

Men själva möglet kan du väl skura bort med borste och rengöringsmedel.
Kanske lite så'nt här också
301-470-thickbox.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.mpdiy.com/index.php/produkter/kakel-fog/moegelbort/
 
Rummet används som tvättstuga och har även en torktumlare vilket kanske kan förklara tidvis hög luftfuktighet.

Den blå golvmattan i rummet verkar tät, kan det påverka möglet på väggen? (T ex att fukten från marken inte kan tränga igenom golvmattan och därför söker sig under mattan till väggen)
 
Är det en matta? Jag tycker det ser ut som Marmofloor, dvs en färg med massa färgflingor på, som man sedan lackat med en väldigt tålig lack (minns inte om det är någon tvåkomponentslack, epoxi eller liknande, men ja, den är nog rätt tät).
 
Är det verkligen mögel och inte saltutfällningar?
 
Känner igen det där från vår gamla tvättstuga.
Källarvägg spacklad med sandspackel toppad med våtrumsfärg.
Det är som gjort för fuktskada.
Ta en spackelspade och skrapa bort färg och spackel så ska du se att det löser sig.
Fredrik
 
gusvo085 skrev:
Är det verkligen mögel och inte saltutfällningar?
Vet ej, hur kan jag ta reda på om det är mögel eller saltutfällningar?
 
Tycker också det ser ut som mögel. Fuktig luft inne i källaren kondenseras på dom kalla väggarna, damm eller annat organiskt samlas på väggen och mögel börjar växa. Går säkert att hålla efter genom periodisk städning.

Att det sen även ser ut som att väggarna är målade med tät färg och putsen faller i parti och minut pga ålder och den tillskjutande fukten utifrån och nerifrån det täta golvet som inte kommer undan är vanligt förekommande.

Är nog bara att knacka ner det lösa och putsa med något mjukt bruk (kalk kanske) och måla med öppen färg eller inte alls.

Alternativt slipa bort all färg eller knacka ner all puts/bila golv och börja om, finns en hel del som ger sig på det. Sök på källarprojekt och helgen är räddad :)
 
Tittar man noga så ser det ut att vara en REJÄL blåsa på den längre väggen.
Att bila platta och härja låter som en lite onödig "lösning" på problemet.
Jag skulle riva ner färgen och sedan måla på nytt med en färg avsedd för tillskjutande markfukt.
Det svarta kan likagärna var blöt blåbetong som lyser igenom färg och spackel.
Enda sättet att få reda på vad det som orsakar det svarta är att riva bort färgen och titta efter.
Mögel dödar du med Boracol eller liknande gift
Fredrik
 
Saltutfällningar ser ut som små kristaller, dock ganska lätt att förväxla med mögel... svårt att säga då jag bara har sett det engång i morfars matkälalre.
 
Staffans2000
Slicka på det.
Saltutfällning skall smaka,,, SALT. Fast bara lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.