Har fått faktura idag för utfört arbete i lägenheten, byte av spolknapp på toalettstolen.

Arbetskostnad 918kr + 160kr i utkörningsavgift. Arbetet tog 5 minuter.... Kan tänka mig och förstå att de debiterar per påbörjad timme, men det skulle innebära 918kr i timmen??
Kan detta verkligen vara rätt?

Dumt nog kollade jag inte detta innan de kom hit, men tänkte i min dumhet att ca 500-600kr i timmen var rimligt....
 
Tar de timtid under framkörningen? Hur långt har de kört (kan det finnas dold tid)? Jag betalade 700 kr/h för min röris, vilket jag tyckte var nog hutlöst, då jag gjorde ett större jobb.
 
De gjorde jobbet i lägenheten mellan två andra arbeten. Bor mitt i stan, ca 5 km från där de har sin "central"... Förstår relevansen i frågan!
 
En favorit i repris. Ska vi gissa att dom kom på "direkten" dvs det klassades som en akututryckning? Annars är det ju inte första gången vi hör att rörkrökare är duktiga på att ta betalt (heders åt dom, man ska ta betalt så mycket man kan, skulle jag göra iaf).
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Nej, inget akutjobb.. Ringde på måndagen och fick besked att de skulle komma när det fanns lucka eftersom det var så litet arbete. På torsdagen ringde de vid 09.20, vi möttes vid lägenheten 09.30 och jag var tillbaka på jobbet 09.40....
 
Börja med att prata med dem och hänvisa till deras lucka och fråga om han tycker att 160kr + en hel timme är rimligt för 5 minuters jobb, säg också att du förstår att de inte kan ta betalt per minut med en hel timme. Jag tycker en halvtimmesdebitering är mer rimligt, men tar man "framkörningsavgift" så borde man kunna ta betalt i 15 minuters intervaller om man vill ha några kunder kvar.
 
Ingick spolknapp eller tillkom det delar på fakturan?
 
Hur vet vi att dom fakturerar en hel timme? Dom kanske tar betalt för fem minuter och har timpris på elva lök. 11000/60*5 = 916.:eek:
 
Stefan Bengtsson skrev:
Hur vet vi att dom fakturerar en hel timme? Dom kanske tar betalt för fem minuter och har timpris på elva lök. 11000/60*5 = 916.:eek:
Det står väl på fakturan?
 
Andy78 skrev:
Det står väl på fakturan?
Om jag läser vad TS skriver, så kan jag inte se att det skulle stå? TS "tänker sig och förstår" att firman vill fakturera per påbörjad timme, och att det i så fall skulle innebära 918 kr/timme.

Jag menar egentligen inte allvar med 11000 i timmen, men för vad vi vet så kan 918 kronor avse en timme eller en halv timme eller en kvarts timme. Eller fem minuter.
 
Hahahaah tanken är svindlande - 11000kr/timme ;-)
Andy78 - nej, spolknappen ingick inte i den 918kr, utan tillkom med ytterligare 400kr...
 
"vi har en standardprislista för så här korta jobb..."
 
MSjöström skrev:
"vi har en standardprislista för så här korta jobb..."
Var det deras svar när du ringde dom?
 
Andy78 skrev:
Var det deras svar när du ringde dom?
Ja..
 
MSjöström skrev:
Hahahaah tanken är svindlande - 11000kr/timme ;-)
Andy78 - nej, spolknappen ingick inte i den 918kr, utan tillkom med ytterligare 400kr...
Var den förgylld ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.