Hej!

Jag har en större mängd (ca 40 talet) pappersritningar och bygghandlingar som börjar bli lite tummade och slitna. Har därför tänkt att digitalisera dessa, dvs. skanna eller fotografera av dem.

Antingen gör jag det själv med systemkamera osv...
Eller så lämnar jag in dem till lämplig firma för att få dem skannade.

Så till min fråga, är det någon som gjort detta och har tips på bra firmor som ni testat, tex. Akitektkopia, ABA eller någon annan? Vad slutade ungefärlig kostnad på och fungerade det hela smidigt?
 
Alltså bor du nära mig å de inte är större än A3 så tar jag med dem till jobbet så får du dem i PDF.

5 minuters jobb typ.
 
Köp en scanner, de är inte dyra.
 
Ska du bara ha en bild av ritningarna, eller ska de verkligen digitaliseras, dvs ska de gå att öppna i Autocad, sketchup eller liknande?
 
Noseone skrev:
Alltså bor du nära mig å de inte är större än A3 så tar jag med dem till jobbet så får du dem i PDF.

5 minuters jobb typ.
Tack för erbjudandet, verkligen bussigt.
Kruxet är att i princip alla ritningar är i A0 eller A1 format...

Därför kan jag inte skanna dem med gamla bettan som står på bordet.
Återstår att lägga dem på golvet och med stativ och bra belysning fotografera av dem med systemkamera, eller lämna in dem för skanning...

Vad gäller vektoriserad eller enkel PDF har jag inte bestämt mig, troligtvis räcker PDF. Då det mest handlar om att bevara dem. Tror inte någon kommer använda dem för att rita något nytt...
 
Jag ser inte var du bor, men vi använder ett företag som heter Kopieringshuset till såna jobb. Tror de tar 100-200 kr per ritning.
 
Med 40 ritningar får du säkert mängdrabatt eller en offert baserat på tiden det tar för hela kitet, borde bli klart bättre pris/ritning än en-styckepriset.

Nu har inte jag gjort just den manövern, men just den typen av firmor som har som sin huvudsakliga verksamhet inom B2B brukar funka smidigt, kunderna kräver det :)

Begär en offert från ett par så märker du nog snart vart det barkar hän.

Själv har jag fotat några ritningar och sedan gjort lite enkel bildbehandlig i photoshop och det har blivit finfint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.