Milkshaken
Hej. Ny i forumet:)

Har köpt ett hus med vetskapen att källaren måste fixas iordning.
Byggår 1933, gjuten platta på mark, grund betong, källaren går ca 50-80cm under mark.

Börjar med hur det ser ut inne i källaren.
Inklädda ytterväggar med platon, regelverk (Trä) Gullfiberisolering, gips, (1lager) tapet.
Golv,tjärpapp, platon, tarkett.

Yttervägg utsida.
Dränering 1994. otjärad grund, 30-40cm bred Singel/Makadam.

Klart är att vi vill ha boytrymme i källaren, vi har således efter en besiktning fått konstaterat att det finns viss spor-fäste i gipsskivans pappskikt minimal lukt, (hittills)

Våran egen beräkning följer att: Riv ned inklädnaden till befint. grundvägg, slamma vägg med fint bruk med följande kvastning av mönster. Montera element strategiskt.
Braskamin finns monterad mitt i rummet mot murstock.
Vad göra med golvet? Förslag.....? Vi är inne på att iaf ha helst heltäckningsmatta att gå på, snyggt, praktiskt och varmt. men vad behövs isf under mattan?
Vi har ca 195cm i takhöjd, så detta med värmeslingor är väl inte att tänka på.

Utvändigt hade vi tänkt gräva upp fyllet, och lägga dit värmeisolerande plattor,,, Förslag? Isodrän,Pordrän eller rent av Isolermarkskivor av stenull? Fiberduk utanför och sen fyll av Makad/sing. ?

Förslag? Vad kan allt kosta... Väggyta ca. 11 lpm * 80cm höjd.

Kontentan: Räcker det till för att få ett trevligt källarutrymme med sovrum ?
Måste man kanske istället för att bara slamma/kvasta även mura med lecasten och ha lecagrus mellan grundvägg och lecamur?

Tilläggas ska att det är halva källaren som ska användas för detta ändamål, andra halvan som förvaring och matkällare.
 
Välkommen till forumet! :D

Nu vet jag inte om jag hängde med exakt... Men det finns alltså sporfästa även fast dräneringen är så pass ny som 1994? Skall ni dräner om hade ni tänkt er? I så fall skulle jag absolut satsa på Isodrän om ni vill inreda källaren.

Sen är det viktigt att lägga golv som kan "andas" och likadant med väggarna - de måste kunna andas. Vill ni ha heltäckningsmatta funkar nålfilt ganska bra, eller sån där grön matta som man brukar ha på altaner. Annars tycker jag klinkers är allra bäst på källargolv, och sen lösa mattor (utan gummi under) ovanpå så det inte blir för kallt om fossingarna.

Väggarna skulle jag bara måla. Isolera utifrån och sen bara måla på insidan. altaernativt sätta stålreglar och sedan gipsskivor med luftspalt bakom och sen tapet. Har för mig Yonna här på forumet gjort något liknande...

Det viktigaste är att INTE ha organiskt material i kontakt med ytterväggar/golv.

Lycka till!
 
Milkshaken
Tack Sophia för ditt svar.

Vad jag missat att säga är att huset har direktel, dock har vi kamin i källaren och kakelugn uppe i vardagsrummet.

Ok så det ska alltså räcka med att typ bara slamma väggen och ev göra nåt fint mönster med kvastning, och sen färg på det... ?
Vi har tänkt sätta in ett par elelement oxå, som komplettering till kaminen.

Är det ekonomiskt försvarbart att inte mura med lecasten och fylla emellan med lecagrus?

Sporfäste har det ju blivit pga att ytterväggen under jord inte blivit isolerade har vi förstått.

Vad gäller golvet hade jag tänkt lägga platon underst, sen golvmasonit flytande och därefter lägga heltäckningsmatta flytande oxå, dessutom hade jag tänkt att lägga golvsockeln med lite luft (5 mm) mot väggen med någon form av plastdistans.

Flera tips mottages tacksamt. :)
 
Jag fattar inte riktigt var du vill mura med lecablock och lägga lecagrus emellan. På utsidan? Eller på insidan? Isolera är bäst att göra utifrån, och då är isodrän mycket bra eftersom det både dränerar OCH isolerar.

Platon, golvmasonit och sedan heltäckningsmatta... :-? Nja jag vet inte om masoniten är så lyckat i och med att det är organiskt material... Platonmattan däremot finns ju en ventilerad variant som är bra, tror det är bättre att lägga mattan direkt på den! Om jag har fel är jag övertygad om att någon rättar mig... :cool: Jag antar av din beskrivning att ni inte har isolering under plattan och då kommer det garanterat att bli fuktvandring genom plattan, och den fukten måste ta vägen någonstans. Ligger det en masonitskiva där kommer den med tiden att bli genomdränkt och börja mögla och ruttna. Lägger du en heltäckningsmatta som inte har en heltät gummibotten kommer fukten istället vandra upp i luften och förångas. Likaså om du lägger klinkers och lösa mattor - fukten förångas då den kommer i kontakt med luften istället för att stanna kvar och orsaka problem.
 
Milkshaken
Så här är det sophia.

besiktningsmannen ansåg att det bästa sättet att få iordning på problemet är att dels isolera utsidan,, och att på insidan mura med lecasten med lecagrus emellan just för att det är ICKE organiskt material,,, lecagruset ska ju vara som isolering ....
men tycker du att det räcker med att bara isolera utsidan, (80cm under mark) för att få en effektiv uppvärmning av källaren?

Om vi lägger klinkers, räcker det med att prima golvet eller ska det till nån annan fuktavgränsare?
Förklara gärna i mera detalj....
tack igen för svaren...:)

 
Sophia skrev:
Jag fattar inte riktigt var du vill mura med lecablock och lägga lecagrus emellan. På utsidan? Eller på insidan? Isolera är bäst att göra utifrån, och då är isodrän mycket bra eftersom det både dränerar OCH isolerar.

Platon, golvmasonit och sedan heltäckningsmatta...  :-? Nja jag vet inte om masoniten är så lyckat i och med att det är organiskt material... Platonmattan däremot finns ju en ventilerad variant som är bra, tror det är bättre att lägga mattan direkt på den! Om jag har fel är jag övertygad om att någon rättar mig...  :cool: Jag antar av din beskrivning att ni inte har isolering under plattan och då kommer det garanterat att bli fuktvandring genom plattan, och den fukten måste ta vägen någonstans. Ligger det en masonitskiva där kommer den med tiden att bli genomdränkt och börja mögla och ruttna. Lägger du en heltäckningsmatta som inte har en heltät gummibotten kommer fukten istället vandra upp i luften och förångas. Likaså om du lägger klinkers och lösa mattor - fukten förångas då den kommer i kontakt med luften istället för att stanna kvar och orsaka problem.

Lägga mattan direkt på platon??
Blir lite gropigt va?
Platon är ju till för att skilja organiskt material mot fukt.
 
Bananen skrev:
[quote author=Sophia link=1148587941/0#3 date=1148744338]Jag fattar inte riktigt var du vill mura med lecablock och lägga lecagrus emellan. På utsidan? Eller på insidan? Isolera är bäst att göra utifrån, och då är isodrän mycket bra eftersom det både dränerar OCH isolerar.

Platon, golvmasonit och sedan heltäckningsmatta...  :-? Nja jag vet inte om masoniten är så lyckat i och med att det är organiskt material... Platonmattan däremot finns ju en ventilerad variant som är bra, tror det är bättre att lägga mattan direkt på den! Om jag har fel är jag övertygad om att någon rättar mig...  :cool: Jag antar av din beskrivning att ni inte har isolering under plattan och då kommer det garanterat att bli fuktvandring genom plattan, och den fukten måste ta vägen någonstans. Ligger det en masonitskiva där kommer den med tiden att bli genomdränkt och börja mögla och ruttna. Lägger du en heltäckningsmatta som inte har en heltät gummibotten kommer fukten istället vandra upp i luften och förångas. Likaså om du lägger klinkers och lösa mattor - fukten förångas då den kommer i kontakt med luften istället för att stanna kvar och orsaka problem.

Lägga mattan direkt på platon??
Blir lite gropigt va?
Platon är ju till för att skilja organiskt material mot fukt.[/quote]

Aha! Då har jag missuppfattat, tack! :D

Att både isolera från utsidan och insidan tycker jag verkar lite överarbetat, men fel kan det väl inte bli tycker jag. Men jag tror det räcker att isolera utifrån. Vi har varken eller ;) men eftersom vi har snustorrt ändå så bekymrar det oss inte direkt. Det är lite kallare i källaren men på sommaren är det skönt och på vintern tar vi på oss en tröja extra. En källare ÄR en källare och man kan inte få exakt samma klimat i den som i resten av huset, det är bara att acceptera.

I TV-rummet i vårt hus ligger det parkettgolv som blivit aningens mörkt i ena änden men då räckte det att flytta listerna så att de ligger med luftspalt istället. Men vi har som sagt otroligt väldränerat runt vårt hus. (3 meter sand) Då det gäller ert golv skulle jag ta ett snak med en golvförsäljare/golvläggare om vad de rekommenderar. Jag känner mig väldigt tveksam till att lägga plast på ett källargolv. Vad jag har förstått så skall platonmattan styra ut fukten till utmed sidorna istället för att låta den vandra rakt upp (men jag verkar ha missförstått annat vad gäller platonmattan så jag kan ha fel igen) så då är det väl viktigt att se till att det verkligen blir en luftspalt utmed väggarna där fukten kan vandra upp så den inte stängs in.


 
Milkshaken
Hmm.... Jag bara undrade om det blir ekonomiskt försvarbart att bygga med leca i källaren just för att ca. 70-80 cm är under jord och resten av grunden är ju över jord, om man säger som så att väggen bör ju bli iskall på delen som är över jord på vintern.
det är klart att en källare är en källare och därmed en annan klimatstruktur, men om man kan och det inte blir för dyrt har man då nytta av att mura lecan inne i källaren?...
Jag menar ju i uppvärmningssynpunkt alltså. Har ju som sagt direktel och visst även en braskamin.
 
Milkshaken
Ingen som vet?

Är det dessutom bara klinkers som rekommenderas på golvet? Ska det primas innan sättbruket läggs på ?
:-/
 
Ett väl ventilerat golv bör fungera om det inte är för fuktigt, t ex med platonmatta, golvspån och tillslut heltäckningsmatta. Har så själv i ett rum, dock pergo som ytskikt.

Klinker direkt på betong, utan golvvärme, är säkert ett av de bästa sätten att lägga golv i en källare. Funkten transporteras enkelt genom klinker. Dock är det inte lika roligt för tassarna...

Rengjord betong, därefter primer och tillslut fix. Ofta späder man primern när det är fråga om sugande underlag såsom betong. Så gjorde jag i en korridor och ska även fortsätta in i förråd och matkällare. Alltid skor i dessa rum!
 
Milkshaken
Klinker med golvvärme då? är det sämre? Ska man ha primer då eller?
vad finns det för bra elvärmeslingor? Snåla såklart.... och tunna..? Nån som har ett bra tips..?
 
I princip alltid primer innan fix, ingen större kostnad och busenkelt att lägga på - det finns värre saker att oroa sig över än primern!  :)

Problemet med klinker och golvvärme är att man måste (bör säger en del...) isolera någonstans under för att man inte ska skicka ner en massa värme i marken och få stora kostnader. Om man isolerar mellan betongplattan och värmeslingorna/klinkern hindrar man fuktvandringen uppåt och skjuter istället iväg fukten åt angränsande rum. Dessutom bygger detta en hel del i höjd. Det finns dock viss typ av isolering som sägs släppa igenom fukt, osäker om det funkar.

Alternativet är att isolera rejält under plattan, dvs bila upp hela golvet och gjuta nytt. Det blir bra, men jobbigt och/eller dyrt!

Problemet är alltså inte själva slingorna utan isoleringen. Slingorna är i sig effektiva, eftersom den energi man stoppar in blir till värme. Finns många bra slingor, t ex T2Röd från tyco.
 
Milkshaken
så då är jag tillbaks vid min första tanke att Platon/ Golvmasonit/ Heltäckningsmatta av nåt slag är det bästa då för varma golv..... helst med ventilerad underlag på mattan....


Om jag leker med tanken med insidan av ytterväggen igen då..... Betongvägg/Stålreglar/Utegips,,, alltså den impregnerade varianten,,,, sen stenull som isolering... Jag ska såklart isolera grunden också med isodrän och fiberduk på utsidan...
är det en bra lösning?
jag relaterar till min tidigare tråd där jag skrev att väggen ovan jord bör ju bli svinkall på vintern...

Tänker oxå sätta elelement på väggarna.... Måste det till nån fuktspärr på insidan av väggen?
eller fixar värmen inifrån och från isodränen det?
 
Milkshaken
*Bump*
 
Milkshaken
*Bumpar igen*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.