I
Om ni helt utan begränsningar kunde bygga ert drömhus, hur skulle det se ut? Vad för typ av uppvärmning skulle det ha? Var skulle det byggas? Vilka tekniska finesser skulle det ha? m.m.
Kostnaden är oväsentlig, dock skulle priset ändå försökas hållas nere.:)

Letade efter en sådan tråd utan att hitta, men nu dök den upp.:surprised:
http://www.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/197185-hur-ser-ert-dromhus-ut.html
Vi kan fortsätta på den om ni vill.
 
Redigerat av moderator:
BJORKENAS_FRONT.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BJORKENAS_REAR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BJORKENAS_PLAN_1_TEXTAD.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BJORKENAS_PLAN_2_TEXTAD.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nått i den stilen om det blir ett trähus, alt en timmerkåk...

Eller en likande kopia av Boldt generatorhus (ligger på gränsen mellan Canada och Usa) bara googla och suckta :-D

36402759.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boldt_Castle_power_house_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boldt_Generatorenhaus_1_db.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boldt-Castle-2984.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men först och främst ska jag göra klar huset jag håller på med i dag ;-)
 
  • Gilla
fredrikru och 1 till
  • Laddar…
Jag var på en rundtur i Hearst Castle för ett tag sedan, det stället hade funkat fint som övernattningsbostad. ;)
Finns inte så mycket bilder på hemsidan av förklarliga själ men om man bildgooglar så får man ett hum om hur stället ser ut...

Det här bidraget i tråden tillhörde alltså den totalt dagdrömmande delen utan något som helst mått av rimlighet. :)
 
Det var inte dåligt, men kommer bara tänka på vad min morsa skulle sagt, MEN FY FAN! vad onödigt stort tänk vad tid det ska ta och putsa alla dom där fönstren. :)
 
I
Det första huset , så jäkla snyggt och lagom. Det andra, " slottet " spännande, men där skulle jag inte vilja bo, dock gärna besöka.
 
Jag vill ha ett hus som hjälper mig i vardagslivet. Dvs anpassat efter att man kommer med bil eller cykel oftast, åker rakt in i garaget och sen vidare in i huset. Huset ska vara lättstädat och anpassat efter robotar, ha mycket bra förvaring, endast enplan, ljust och fräsht, flexibelt och vara anpassade för att effektivisera klädvård, matlagning och vardagen.
 
Jag skulle vilja ha tvättnedkast i alla sovrum där all tvätt försvinner ner, på nåt magiskt sätt hamnar allt tvättat och strykt i respektive familjemedlems garderob.
Golven har små hål i sig (som inte syns) men varje dag så sugs allt damm och smutts genom hålen så att alla golv alltid är städade fina.
 
blygarn skrev:
Jag skulle vilja ha tvättnedkast i alla sovrum där all tvätt försvinner ner, på nåt magiskt sätt hamnar allt tvättat och strykt i respektive familjemedlems garderob.
Golven har små hål i sig (som inte syns) men varje dag så sugs allt damm och smutts genom hålen så att alla golv alltid är städade fina.
Förr i tiden hade bättre bemedlade hem den funktionen. Jag har för mig att den kallades husa eller hembiträde. :D
 
Kan ju undra vem som kläckte den lysande idéen att avskaffa slaveriet?
 
pelpet skrev:
...Huset ska vara lättstädat och anpassat efter robotar, ha mycket bra förvaring, endast enplan, ljust och fräsht, flexibelt och vara anpassade för att effektivisera klädvård, matlagning och vardagen.
Och som av en händelse så hamnar man i mitt nya hus :)

Och det stämmer säkert in på väldigt många nya enplanshus.

Om man sedan drömmer om automatisering, fönster från golv till tak eller ryggåstak gör det väl inte livet vare sig enklare eller bekvämare. Eller roligare/mer spännande.

För handen på hjärtat, alla ni som bygger i två eller tre plan:
Hade det inte varit för att det verkar billigare, att tomten eller byggrätten är liten eller tomten är kuperad så hade det väl blivit enplans hos er med?
 
blygarn skrev:
Kan ju undra vem som kläckte den lysande idéen att avskaffa slaveriet?
Ja, inte var det sydstaternas tobaks- och bomullsodlare, eller andra välsituerade.

Här är Battery Street i Charleston, South Carolina.
Behövs några fönsterputsare där :)
cfiles3208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill ha högt i tak och minst två våningar. Enplanshus är inte lika snygga som tvåplanshus. Man har heller inte samma utsikt från undervåningen som från övervåningen. Dessutom skall huset ha ett torn. Tornrummet skall ha fönster åt alla håll. Sjötomt och egen brygga och givetvis ett båthus hör också till. Kanske något i stil med båthuset på Marö.
P6250062.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Först måste man ha en fullgod isolering.
http://www.youtube.com/watch?v=G2TbHTU-QNs

Sen vill man känna sig säker.
http://www.youtube.com/watch?v=zq_7D6pUACc

Och lite hi-tec fönster, för syns skull.
http://www.byggahus.se/el/smart-glas

Energi behöver alla, bra om det blir över.
http://www.greenscan.dk/sv/batteri-bank

Dessutom kan en återvinningsanläggning för spillvatten vara bra att ha.
Lägg till behovstyrd ventilation, då skulle det räcka med FTX till uppvärmning.
Inte en elräkning i brevlådan.
Men hur skulle det där påverka det estetiska? Solcellerna blir nog svårt att acceptera.
Det bör väl också vara ett enplanshus för takytans skull. Även om det finns de som anser att det inte är ett riktigt hus, idéer som några av mina bekanta dras med.
Sen är det ju så att har man råd med allt det där har man säkerligen råd med elräkningen också. Men det är mindre intressant.:)
 
ion skrev:
Inte en elräkning i brevlådan.
Men hur skulle det där påverka det estetiska? Solcellerna blir nog svårt att acceptera.
Det bör väl också vara ett enplanshus för takytans skull. Även om det finns de som anser att det inte är ett riktigt hus, idéer som några av mina bekanta dras med.
Skall du ha ett sydorienterat pulpettak med 60 graders lutning då för att maximera solcellsytan?

Jag skulle kunna tänka mig att ha en å över tomten med ett eget vattenkraftverk.
 
Bottenvåningen (~150m2) (sutteräng) är ett helt garage med 3 portar, lyft, tvättmöjligheter och travers.
Mellanplan är kök (3 diskmaskiner) och vardagsrum samt sjysst badrum, balkong runt om med direkt utgång från köket. Öppen spis och öppen planlösning.
Övervåning (halvplan med kupor och balkong) är både med sovrum och dusch.

Golvvärme överallt, FTX med ordentliga filter, tvättnedkast till separat tvättrum så att man kan ha någon som tar hand om den :). Välplanerat hemautomationssystem.
Strandtomt med brygga.

Viktigast (förutom garaget) är mycket förvaringsmöjligheter! Stora och små garderober samt skåp och lådor på massa ställen så att man slipper ha massa skit som ligger framme. Allt från fjärrkontroller till handskar skall ha en egen plats!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.