Hej
Vi har tittat på Dalby 1 från Modulenthus. Finns det någon som har erfarenhet av det huset? Finns det något hus som är mer prisvärt (pris kontra utrustning och kvm pris)? Kan det vara mer lönsamt att bygga ett större hus direkt?

Andreas
 
Håller själv på att bestämma mig för vilken typ av Modulenthus vi ska välja. Dalby säga vara det hus som det är lättast att göra ändrngar i. Sedan tror jag att det beror mycket på vilken tomt du ska bygga. Stor tomt så ser nog ettan lite pluttigt ut. Vart ska ni bygga? Och viket pris har ni fått? Det verkar pendla lite när det gäller företaget. Sedan så gäller det att få en säljare som gillar att hjälpa till och inte vara nöjd när han bokat upp huset och slå sig till ro. Det upplever vi nu....
 
Bra att Kimpa aktualiserar betydelsen av tomtens storlek!

Jag tycker emellertid ungefär tvärtom; att ett litet hus ser inte alls "pluttigt" ut på en stor tomt. Tvärtom framhäver det lilla rara huset att tomten är stor och generös! En jättelik herrgårdsvilla i en pytteliten radhusträdgård skämmer ut vilket kvarter som helst.

I Dalbyserien har Modulent valt att variera husets storlek utan att modifiera takkupan. Detta medför att hos Dalby 1 ter sig takkupan mer framträdande än hos Dalby 3. Trean framstår med dessa proportioner mer som sydsvensk länga, med hävdad takås, längre och till synes lägre fasad.
 
JAg har inte fått något pris ännu, vi ska träffa säljaren nu i veckan och då ska han presentera kalkylen, har ni någon uppfattning om vart man troligtvis hamnar i grundutförande?
Tomten är ca 800 m2 vilket kanske är ganska litet, därför tror jag inte att dalby 1 blir för litet. Det är nog mer kvm ytan jag oroar mig lite för att den ska vara för liten.
Tomten ligger i Trångsund söder om stockholm.
Säljaren verkar vara mycket duktig, seriös och trevlig han hör av sig med nya mötestider och har redan varit hemma hos oss en gång.

Kimpa: Vet du om priserna skiljer sig mycket på de olika husmodellerna hos modulenthus?

Är det något annat jag bör tänka på när jag pratar med säljaren? ???
 
Vi bygger Dalby 2 på en 863 kvm stor tomt utanför Göteborg. Vi tror det blir jättebra!

Fördelen för oss är att vi lägger dubbelgaraget under huset (sluttningstomt). Garaget tar därför inte plats på tomten.

Grundpriset för Dalby 2 är i Göteborg 1.710.000 (tror jag). Det var en prishöjning i oktober.
 
Vad bra, jag har så klart lite funderingar som du kanske kan hjälpa mig med? Jag skickade dom även som ett direktmeddelande till dig.

- Vad kommer ni att få betala för "nyckeln"?
- Hur tycker ni att kommunikationen med säljaren har fungerat?
- Har ni fått informationen, eller har ni fått be om den?
- Hur gick själva kontraktskrivandet till?
- Vilka tillval gjorde ni, och när?
- Har det flutit på enligt era beräkningar?
- Är det något ni skulle ha gjort annorlunda idag?
- År det något annat ni vill dela med er av?

Många frågor är det och fler dyker hela tiden upp. Hoppas att det är ok att jag frågar dig?

Mvh
Andreas m familj
 
Tjena AndWig!

Måste grattulera dig till den fina tomten du tittar på. Det var faktiskt jag som hittade den och tog kontakt med tomtägaren.
Härligt läge, vi valde själva den lite billigare tomten i Tullinge på 800 kvm och tog en Dalby 3 så Modulenthus fick ta över kontakten ang Trångsundstomten.

Vilken Dalby du än väljer passar det in fint på tomten, även Norrgården passar bra. Du kan även ta en Dalby med förhöjt väggliv.

Hör gärna av dig om du har funderingar.

mvh
/Björn
 
Är priset i gbg utan grundarbeten ??? 1.7mkr ???
 
När vi skrev kontrakt var rekommenderat ca pris 1.650 kkr. 18/10 var det dags för prishöjning. Vet inte exakt hur mycket, men har fått indikation om 60 kkr.

Priset är för hus färdiginredd ovan grund i Göteborg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.