Har precis fått tillträde till ett hus. För ett par dagar sedan blåste en täckplåt ner som var fäst i en vindskiva. När jag tittade närmare så var vindskivan rutten vilken man inte kunnat se innan då skivorna är målad i platsfärg som inte släppt. Säljaren gjorde en besiktning via Anticimex och jag gjorde en egen och ingen av dem besiktningsmännen upptäckte detta. Är detta att anse som ett dolt fel?
 
Absolut inget dolt fel, hade varit lätt att upptäcka detta.

Dagens besiktningsmän är INTE mycket att hänga i granen...
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Tjaa. OM det verkligen inte gick att upptäcka, vid en nogran undersökning, så kanske det är ett dolt fel. Men formuleringen i jordabalken tar även upp att felet skall vara något som köparen med fog inte borde kunna förvänta sig (ungefärlig formulering, googla jordabalken).

Då kommer frågan om hur gammalt taket är? Skulle detta vara en dold röta i en ganska ny planka, säg 3 år gammal. Då har du ev. ett bra case.

Är det en vindskiva som suttit uppe i 20 år så kan du troligen glömma ersättning.

Edit: Skall tillägga att jag har väldigt svårt att tro att denna röta var omöjlig att hitta genom undersökning.
 
Nej, det är inget dolt fel. Det hade du väldigt enkelt kunnat upptäcka genom att tex. sticka med en kniv.
Du kan prata med din besiktningsman och höra varför denne slarvat, men dolt fel är det inte.

EDIT: Det hann komma många inlägg när jag skrev :). Hursom, det kostar dig inte många kronor att fixa det. Lägg energin på något annat. Det är så här det är att ha hus. Det finns saker att fixa hela tiden :)
 
  • Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
Precis som tidigare skribenter skriver så är det inte dolt fel.

Dessutom är det knappast lönt att bråka om en vindskiva. Är inte mer än någon hundring i material och går fort att byta
 
En vanlig missuppfattning är att den förre ägaren lämnar någon "garanti" på huset man säljer och är skyldig att fixa alla fel och brister. Det är inget nytt hus du köpt så det är bara att räkna med massor av underhåll hur man än gör.
Fredrik
 
Kontakta din besiktningsman och framför att det är ett fel som borde upptäckts vid besiktning och att kostanden skall regleras av b-mannens företag/försäkringsbolag.

Dock kan det vara enklare att hantera detta själv om det rör sig om en skiva.
 
Men för tusan, köp en bräda på Byggmax och en pyts färg och byt vindskivan istf att slösa energi på annat.
 
  • Gilla
Robblund och 16 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Men för tusan, köp en bräda på Byggmax och en pyts färg och byt vindskivan istf att slösa energi på annat.
Vaknat på fel sida idag Nimajneb? :). Som vi kommit fram till så många gånger tidigare ligger det felaktiga förväntningar på "dolda fel", men det kan vi knappast skylla TS för. Som nybliven husägare så finns det ju ett och annat att sätta sig in i...
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Det är inte ett dolt fel eftersom vindskivan är fullt synlig och åtkomlig för undersökning, även om färgen inte flagnat av kan man tex knacka på den med hammare för att konstatera om den är frisk eller inte.
 
Eftersom det var plastfärg så lär ju vindskivan ha suttit uppe ett tag...
 
O
Välkommen till livet med hus.
Nu är problemet slut med vad man ska göra av pengarna.... I ett hus finns det alltid hål att placera pengarna i.
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Vaknat på fel sida idag Nimajneb? :). Som vi kommit fram till så många gånger tidigare ligger det felaktiga förväntningar på "dolda fel", men det kan vi knappast skylla TS för. Som nybliven husägare så finns det ju ett och annat att sätta sig in i...
Men någonstans måste det ju ta slut, en vindskiva är väl den del på en hel huskonstruktion som kan kallas förbrukningsvara. Vad blir nästa dolda fel.... gul gräsmatta på vintern, en disktrasa som luktar illa...??

Sorry TS, absolut inte riktat personligen mot dig.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Men någonstans måste det ju ta slut, en vindskiva är väl den del på en hel huskonstruktion som kan kallas förbrukningsvara. Vad blir nästa dolda fel.... gul gräsmatta på vintern, en disktrasa som luktar illa...??

Sorry TS, absolut inte riktat personligen mot dig.
Jag håller med dig.

Jag skrev för ett tag sedan i en liknande tråd att vi kanske borde ha en klistrad tråd med info om dolda fel osv.

Har för mig att mitt inlägg raderades och att jag fick ett pm från mod att det ej var aktuellt.
 
Jag får ofta känslan av att många på detta forum är väl hårda med detta. Är det verkligen så tuff tolkning om man tar det till rätten? Då menar jag inte just detta fall med vindskivan. Att något skulle gå att upptäcka om man kollade just där är ju inte samma sak som att det skulle vara ekonomiskt rimligt att ha en så nogrann besiktning. Man kan ju inte sticka hela huset med kniven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.