Hej om man gjuter med EPS cement måste man armera?
 
Nej inte i EPS. Men oftast i flytspacklet om du ska ha det ovanpå sen.
 
Måste hela ytan läggas samtidigt eller kan man lägga i etapper?
 
Det går att lägga i etapper, men ska inte torka för långt mellan. Isf måste ytan primas mellan.
Man kan inte heller lägga i många tunna lager, utan en viss tjocklek, typ 60-70mm minst om det ska läggas flera lager.
 
corre skrev:
Det går att lägga i etapper, men ska inte torka för långt mellan. Isf måste ytan primas mellan.
Man kan inte heller lägga i många tunna lager, utan en viss tjocklek, typ 60-70mm minst om det ska läggas flera lager.
Kan man dela av det med en bräda och gjuta till full höjd på så stor yta som man hinner blanda på en timme? Och sen fortsätta med nästa bit?
 
Jag tror inte det är så bra ur hålfasthetssynpunkt.

Vad har du för underlag, och hur stor yta ska du gjuta?
Hur tjockt ska du gjuta?
 
Underlaget är singel och sand (bort bilad platta med kanter kvar vid väggarna (ej raka)) I mitten är det 27cm kvar till färdigt golv. Runt kanten har jag 7 cm till färdigt golv. Rummet är ca10kvm.
 
Då ska du väl ha en cementkaka på iaf 5-7cm? För bärigheten och punktlasten
 
Tänkte ha en betong kaka på 10cm i mitten och ca 7cm i ytterkanterna.

Men hade varit fint att gena med cellplast i botten och fylla upp resten med eps cement och sist flytspackla in golvvärmeslingor. I det fallet kanske 14cm cellplast och 10cm eps cement. Skulle det fungera?
 
Det fungerar att blanda så.

Du kan gjuta golvet i segment, men under samma tidsfönster. Sålänge du gjuter vått i vått så fungerar det, och det är ju inte avgörande om det är helt plant i topp eller inte.

Börja tex i en hörna och häll ut EPS, sen fortsätter du i segment om någon m2 i taket i snett mönster, så du är våttivått hela tiden.
Det är viktigt att du inte gör detta ensam, det tar för långt tid då. Utan en som blandar och en kånkar och gjuter.

Bilder säger mycket...
http://www.jonsbyggblogg.se/tag/eps-cement
 
Redigerat:
Men vet du om det funkar att lägga cellplast i botten?

Om man skulle gjuta allt med eps cementen så går det alltså att blanda och gjuta under flera timmar. Om man gjuter innefrån och ut. Rummet är bara drygt 2 meter brett, så ta hela bredden i omgångar tills man når ytterdörren. Men vore fint med cellplast så det bara blir ca 10cm kvar.
 
Det fungerar bra att minska volymen med cellplast. Jag förutsätter att du har koll på din dränering under lagrarna?
Annars är det 10cm kapilärbrytande innan cellplasten och EPS.
 
corre skrev:
Det fungerar bra att minska volymen med cellplast. Jag förutsätter att du har koll på din dränering under lagrarna?
Annars är det 10cm kapilärbrytande innan cellplasten och EPS.
Helt torrt är det, dammar som s*tan. Fortfarande i stort sett över marknivån utanför plattan. Hur tjockt med flytspackel (armerat med nät) tror du behövs för bärigheten?
 
S
flytspackel skall du ej ha till någon bärighet.
flytspackel jämnar bara ut golvet.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.