Jag bygger ett varmgarage som jag vill mata in lite el till. Innan jag pratar/(anlitar) med min elektrikergranne så vill jag vara lite påläst tack vare er kunniga. Jag har servissäkring, mätare och huvudsäkring i källaren. Likaså sitter en dvärgbrytarcentral med huvudbrytare och JFB bredvid (en av tre rader finns helt ledig för ev. utbyggnad). Till garaget vill jag ha en separat matning (minst 16A) med egen JFB. Mellan garage och källare är det förberett med 50 mm kabelskyddsrör (ca 6 m).

Vad rekommederar ni??

1. En ny parallell 4-ledarmatning (TN-C) till en ny central. Dimension och typ på kabel?? ca pris/m??

2. Utbyggnad i befintlig källarcentral med ytterligare JFB och en 5-ledarmatning (20A) till Garaget med ytterligare en undercentral för 16A 3-fas och 10A 1-fas. Ska den nya JFB sitta före eller efter den befintliga "huvud"-brytaren i dvärgbrytarcentralen?? Behöver den nya undercentralen en egen huvudbrytare eller kan man märka upp att den sitter i källarcentralen??

Hjälp mig resonera om de båda lösningarna är bra, dåliga eller felaktiga/(olagliga)!! När han kommer med sitt förslag så vill jag vara lite förberedd......
 
Båda alternativen verkar rimliga och praktiska.

För alt 1 behöver du en 5G6mm² kabel för ca 50 :-/m vilket är överkomligt för denna sträcka. Då får du en helt självständig huvudcentral i garaget. Det är alltid(?) den bästa lösningen möjligen med undantag för kostnaden.

Alt 2 tillåter en lite klenare kabel, och om du kan hålla dig med 16 A säkring går det med 5G2.5mm². Lite billigare, men som delvis uppvägs av kostnaden för en trepolig säkring i centralen. Dessutom blir centralen en undercentral i detta fall och kommer att brytas av huvudbrytaren i husets central, men med 6 meter till huset är det ingen större nackdel. Du kan inte lägga den utanför huvudbrytaren då denna ska bryta allt inom samma kapsling(ar) som utgör centralen.

JFBn bör du lägga i garagets central i båda fallen, även om det inte är överdrivet opraktiskt att springa 6 meter till huset. Kabeln behöver inte skyddas. Garagets central bör också ha en egen HB - huvudsaken är att den går att bryta någonstans inom rimligt avstånd.
 
Alternativ 1 är inget jag rekommenderar vid nyinstallation eftersom en 4 ledar TN-C installation kräver en PEN ledare på minst 10 mm2 om man skall följa dagens regelverk.

Däremot är alt 1 en bra lösning i TN-S utförande med t.ex 5G6 kabel
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.