Hej, jag hyr en källarlokal som är rätt så kall. Jag undrar om jag kan sätta upp EPS-frigolit S80 direkt på källarväggen utan luftspalt? Kommer ej sätta nåt utanpå frigoliten, eftersom jag måste kunna återställa lokalen när jag inte vill hyra den längre.

Andas EPS-frigolit? Kan det bildas mögel mellan källarväggen och frigoliten?
 
Det ä inga problem att göra så
 
okej, så det är ingen risk för mögel ifall väggen bildar fukt?
 
S
jodå. finns alltid risk för mögel.
ingår ej el i hyran?
 
jodå, el ingår och jag har element, men det är ett jäkla kallras från väggarna, så därför vill jag isolera dom. Skall nämligen ha ormar där nere så temperaturen måste vara stabil. Plus att utan isolering så går ju elementen på högvarv hela tiden.
Har du nåt förslag annars?
 
S
aj fan.
då förstår jag att det ska va fin klimat.
cellplasten andas ju och källarväggen får mögel på växt.
jag skulle reglat upp väggar och satt isolering,
plåt reglar och stående träregler som spänds dit
 
okej, det låter som ett jäkla jobb.

Men kan man inte bara lämna luftspringor mellan frigolitskivorna, hade det funkat som utsläpp för luft?
Väggen är ju ej jämn heller så där finns ju några millimeters utrymme bakom skivorna. ;)
 
Jag vet inte vad SBH pratar om. Så länge det inte är något organiskt material så finns det ingen möjlighet för mögel att växa. Sätt du EPS direkt mot källarväggen. Detta förutsätter att det är en ren sten eller betongvägg.
 
Jag tror det är en putsad vägg, den är riktigt hård att spika i, men det kan ramla ner flagor på vissa ställen, kanske är putsfärgen som lossnar. Vet ej heller om det är tegel i väggen men det borde det ju vara? Den har iaf. en putsad yta, ej slät. Gammalt hus.
 
S
vectrex skrev:
Jag vet inte vad SBH pratar om. Så länge det inte är något organiskt material så finns det ingen möjlighet för mögel att växa. Sätt du EPS direkt mot källarväggen. Detta förutsätter att det är en ren sten eller betongvägg.
mögel växer gärna på källarväggar. iallafall svartmögel
 
Redigerat av moderator:
S
så klart kan du göra även så att du sätter frigoliten med luftspalt.
 
Mögel växer inte på oorgansikt material. Sen kan det ju finnas lite damm o annat skit som fastnat på väggen. Här kan naturligtvis lite mögel få fäste. Men puts, tegel, leca eller betong möglar inte. Och en luftspalt hjälper inte heller, skulle tro att det snarare förvärrar problemet (väggen kyls ner av isoleringen men varmare luft (med högre ånghalt) tillåts cirkulera och således kondensera på den kallare väggen)).

Sätt EPS direkt mot väggen, inga som helst problem!
 
Tack för alla svar, känns som jag kör utan luftspalt.
 
S
vectrex skrev:
Mögel växer inte på oorgansikt material. Sen kan det ju finnas lite damm o annat skit som fastnat på väggen. Här kan naturligtvis lite mögel få fäste. Men puts, tegel, leca eller betong möglar inte. Och en luftspalt hjälper inte heller, skulle tro att det snarare förvärrar problemet (väggen kyls ner av isoleringen men varmare luft (med högre ånghalt) tillåts cirkulera och således kondensera på den kallare väggen)).

Sätt EPS direkt mot väggen, inga som helst problem!
det blir mögel på ytan!! varför jag vet? för jag har gjort det samma grej.
 
Tänkte ställa en annan fråga gällande golvet (kallt betonggolv) i källaren.

Kan man lägga ut golvfoam (vit foam som man har under laminatgolv) och konstgräsmatta (sån där grön med noppar på undersidan och slät och grön filtyta på ovansidan) på källargolvet utan att det ställer till nåt?

Kan betonggolvet ge upphov till mögel pga. detta?
Det är nämligen ett jäkla kallras från golvet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.