Börjat kika lite på vad man ska värma upp garaget med, vet att det finns en uppsjö av trådar men ingen som riktigt tar upp min situation. Har gjutit ner slingor i plattan 100kvm. det kommer bli bra isolerad med 45+145+45 isolering i väggarna.
Kan/vill inte dra en kulvert från huset (alldeles för dyrt)

Hur kan jag värma detta? Vad skulle det kosta att slänga på en elpatron för att hålla 10-15grader? vattenmantlad kamin?

Ge fan i slingorna å installera en lvp?
 
Gissar att en LLVP blir billigast hur du en gör......
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Håll koll på blocket efter kulvertrör och se grävningen som träning. Det brukar dyka upp då och då till rimlig peng. Har du inte vatten i garaget så kanske du kan mata det genom samma kulvert.

Långsiktigt är det ju en snygg lösning att ha garaget anslutet till det vattenburna systemet.
 
Jag gjorde som du, gjöt in slingor 'ifall'... körde med LLVP 1-1½år.. när sedan beslut togs på att huset skulle värmas med bergvärme blev det ~25m kulvert till garage, värme och varm och kallvatten.

Vad är det i ditt fall som gör att det blir dyrt med kulvert, avstånd eller andra parametrar?
 
FredrikR skrev:
Jag gjorde som du, gjöt in slingor 'ifall'... körde med LLVP 1-1½år.. när sedan beslut togs på att huset skulle värmas med bergvärme blev det ~25m kulvert till garage, värme och varm och kallvatten.

Vad är det i ditt fall som gör att det blir dyrt med kulvert, avstånd eller andra parametrar?
Det är en del berg ivägen så kommer behöva spränga tror ja, hur djupt bör kulverten ligga? Frosfritt? Vad kostade din kulvert? Jag har också runt 20m kanske lite mindre till garaget.
 
Jag la ner ett 120 avloppsrör mellan hus och garage.. Hur "små kulvertar finns det?:rolleyes:
 
Jag tror ja hamnade på runt 12000:- för de knappa 25m om jag minns rätt.
Kan kika mer noggrant om du vill, men ser att Rinkaby tar runt 6-650:- /m för quattro (om du vill ha vatten i den)
Annars är du nere på halva kostnaden, ser de ut som. :)

Min ligger på 1m, och detta i Borlänge.
 
souba skrev:
Det är en del berg ivägen så kommer behöva spränga tror ja, hur djupt bör kulverten ligga? Frosfritt? Vad kostade din kulvert? Jag har också runt 20m kanske lite mindre till garaget.
det räcker att gräva ner den precis så den hamnar under marken, gärna med lite extra isolering över. bara den skyddas för de får inte gå hål på den.
 
souba skrev:
Jag la ner ett 120 avloppsrör mellan hus och garage.. Hur "små kulvertar finns det?:rolleyes:
Det borde inte vara särskilt svårt att bygga en egen kulvert. Kollar man på köpekulvertarna så verkar de bestå av en slang med PU-skum och några rör i, inget avancerat alltså. Om man tar cellplastskivor 10 cm tjocka, sågar upp dem i 20 x 120 rektanglar, fräser ur spår för pexrör i mitten och sen limmar ihop dem som en dubbelmacka så får man en kvadratisk kulvert på 20 x 20 cm. Köper du 15mm pex på biltema så borde du få en kulvert för omkring 30 kr/m för isolering + 10 kr/m rör.

Jag har inte räknat på lambda och k-värden men en vanlig kulvert är väl omkring 1 dm tjock och jag kan tänka mig att 10 cm cellplast borde motsvara omkring 5 cm polyuretan.
 
Det måste vara xps skiva va? Frigolit släpper igenom vatten om jag förstått det rätt.
 
Kanske det. Å andra sidan gör det väl inte så mycket om kulverten blir blöt. Lite mer värmeförluster kanske.
 
Jag skulle kört på XPS. Betydligt enklare att jobba med och att bearbeta. EPS "spånet" är ett h-vete rent ut sagt. Fastnar på allt (statiskt). XPS är betydligt snällare. Det går åt relativt lite för ett sånt här projekt också så prisskillnaden är ju inte speciellt stor.
 
pelpet skrev:
Kanske det. Å andra sidan gör det väl inte så mycket om kulverten blir blöt. Lite mer värmeförluster kanske.
Jo med blöt cellplast så blir det värmeledning och det vill man inte ha.
När jag funderade på att bygga pannrum i garaget så testade jag att spåra i cellplast med en glödgad rörstump, som jag då tänkte sätta på en kraftigare lödkolv. För att sen som du säger göra en macka av och även lägga i ett avloppsrör. Tycker mig minnas att det var problem med höga temperaturer (skulle ladda slavtank i huset) och cellplast och att min sista tanke var biltemas rörisolering först sen cellplast skålar på och in i avloppsrör.

Och om jag ska försöka tillföra något till TS. Till 100 kvm garage med slingor i plattan så skulle jag lägga ner en kulvert om uppvärmningen i huset är billig och räcker till. Du ska ju ha garaget i många år och komforten med golvvärme i garage är outstanding.
Men vill du inte dra kulvert så tror jag svaret är givet i första svaret du fick av Enk projektet.

Eller ett nytt fint pannrum i garaget och skicka värme in till huset istället :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.