Hur stor budget har du att tillgå?
 
En hjärtvägg i källaren skulle ju lösa alltihopa.....

Finns det några skisser på hur det är tänkt?
 
thomasx skrev:
Hur stor budget har du att tillgå?
Vi är just nu i stadiet fundera vad vi vill ha, sedan får vi kolla vad det kostar, vad vi kan tänka oss för budget och därefter justera planerna.
Garagebytet blir tidigast under sensommaren/hösten 2014, så det kan hända mycket med både planer och budget, men ursprungligen tänkte jag nog att detta skulle kunna kosta 250-300', men det var innan jag började fundera på källare.
 
Enk Projektet skrev:
En hjärtvägg i källaren skulle ju lösa alltihopa.....

Finns det några skisser på hur det är tänkt?
Man ska uppenbarligen inte tänka medan man är trött, för då glömmer man sådana lösningar och sedan har man snöat in på det man tänkte då och fastnar att det är enda lösningen.

Jag tar med en hjärtvägg i den (högst preliminära) skiss jag sitter med i Live Interior 3D.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Konrad Skeri Ekblad skrev:
Vi är just nu i stadiet fundera vad vi vill ha, sedan får vi kolla vad det kostar, vad vi kan tänka oss för budget och därefter justera planerna.
Garagebytet blir tidigast under sensommaren/hösten 2014, så det kan hända mycket med både planer och budget, men ursprungligen tänkte jag nog att detta skulle kunna kosta 250-300', men det var innan jag började fundera på källare.
Vi bygger garage i ungefär samma storlek, fast utan källare, och räknar med ca 500' och då gör jag mycket själv.

Allt du undrar över går att genomföra, det är mest en fråga om kostnad. Men ett garage på 120 kvm av den dignitet du tar upp här lär inte stanna på 250-300, väldigt långt ifrån skulle jag säga. Vad har du tänkt för uppvärmning, isolering, takbeläggning, golv, typ av portar etc? Billigaste möjligaste av allt eller någon särskild nivå? Vilka jobb tänker du göra själv och vilka tänker du ta in hjälp med? Elinstallation i en byggnad med tre våningar och vad jag kan tänkta mig att du vill ha in med källare, tvåpelarlyft och studio kommer inte att bli en obetydlig kostnad heller.

Det kan nog vara ganska bra att tänka på kostnaderna redan från början, annars är risken att du spånar i väg väldigt långt och sedan blir det bara deprimerande att stryka allt det roliga för att nå en acceptabel budget. Bättre då att kompromissa redan från början och ha kvar lite glädjeämnen på sluttampen ;)

Jag vill inte vara någon glädjedödare, men det är heller inte så roligt att dra igång något sådant här och sedan själv tröttna eller misslyckas med allt för att man tog i för mycket från början. Du riskerar också lägga ner en massa extraarbeta nu i början med saker som du sedan ändå inte kan realisera.

Mitt råd är att du gör en lista på allt du vill ha, sedan en lista på alla olika moment och delar i bygget och gör en uppskattning på kostnaden av dessa, och sedan ser vad summan blir. Glöm bara ingenting och underskatta inte kostnaderna. Eller multiplicera summan du kom fram till med 3.14 och utgå ifrån den. Bara att bli av med schaktmassorna från garageutgrävningen kan bli en rätt stor kostnad. Kommer du behöva spränga?
 
För den typen av bygge får du nog jämföra med vad det kostar att uppföra ett hus med motsvarande yta. Sedan kan du såklart räkna bort en del för kök och fönster osv men det är småpengar i det stora hela.
Att bygga med källare är dyrare än platta på mark.
Värmesystem och isolering, el osv kommer du inte ifrån. Du kommer dessutom garanterat vilja ha toalett och dusch.

Med dina vilda och roliga planer skulle jag lätt säga 2 miljoner plus. Eventuellt kan du spara några hundra tusen om du lägger tusen timmar egen arbetstid.
 
har också haft vilda ideer till garage men med tanke på att garaget blir dyrare än huset i ett område där dyraste villan har kostat 780k så känns det inte intressant nå mer.

men en dröm är ju två våningar där hela nederplan är garage/pannrum och tvättstuga medans övervåning är bostad, tänk vad gött att köra in genom motorporten och sen bara gå upp genom spiraltrappen till huset.
 
Sedan är det inte populärt att kombinera garage och andra ytor såsom bostads- och arbetsyta. Garaget är en brandfarlig byggnad och utgör en brandcell. Vill man ha andra typer av ytor så måste en del extra brandsäkring göras. Fullt görbart det också, men det kostar extra, och många bäckar små...

Det är ett rätt stort garage. Hur många bilar ska få plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.