Hallåjsan!

Vad bör man måla med om man ska måla om en källare, alltså de innerväggar som är betong?

Räcker det med en vattenlöslig färg eller bör man tänka på något annat?
 
Silikatfärg. Den andas. Men det måste vara torra väggar.
 
http://www.nordsjo.se/produkter/inomhus/silikatfarg-inomhus/ Kan de va nåt? Jag antar att de även har kritat ytan eftersom när jag tog bort "bubblorna" där det var blött så var det massa kalk/krita som följde med. Silikatbinder ska man tydligen använda. "Utlagas med lämpligt material" vad är det för material? Vanligt spackel?
 
Gällande material så vill jag alltid använda det absolut bästa, både färg och annat. Inte nödvändigtvis det dyraste, men det bästa.
 
Vanligt spackel ska du inte använda eftersom det innehåller cellulosa!
Är det torra väggar (inte yttervägg) kan du använda gipsputs eller gipsspackel, annars vanlig cementbaserad puts. Det finns en som heter "husfix" som är enklare att jobba med. Se till att få loss allt löst först, knacka med t.ex. handtaget på en skruvmejsel och lyssna efter lösa partier. En stålborste är bra för att skrubba bort gammal lös färg.

Tvätta väggarna med målartvätt också om det är riktigt gammal färg.

Sen kör du på med diffusionsöppen färg, även kallad silikatfärg eller "putsfärg"...
 
Den har vi använt o följt deras instruktioner. Vi lagade hål mm m murbruk efter att vi skrapat väggarna. Obs- munskydd är bra.
 
Tack för tipsen! Jag hade redan börjat spackla igen några skruvhål i andra delar av rummet, men ska pilla bort den och köpa riktiga grejer.
 
Om det är innerväggar som är torra blir det väl inte omedelbar katastrof för att man spacklar några skruvhål med vanligt väggspackel? Man behöver ju inte överdriva.
 
anders07 skrev:
Vanligt spackel ska du inte använda eftersom det innehåller cellulosa!
Är det torra väggar (inte yttervägg) kan du använda gipsputs eller gipsspackel, annars vanlig cementbaserad puts. Det finns en som heter "husfix" som är enklare att jobba med. Se till att få loss allt löst först, knacka med t.ex. handtaget på en skruvmejsel och lyssna efter lösa partier. En stålborste är bra för att skrubba bort gammal lös färg.

Tvätta väggarna med målartvätt också om det är riktigt gammal färg.

Sen kör du på med diffusionsöppen färg, även kallad silikatfärg eller "putsfärg"...
Tänkte inflika med några rättelser / frågor utifall flera forumbesökare letar efter information i denna tråd.

- Vanligt spackel (typ Lätt Hand) innehåller knappast cellulosa. Det finns däremot sprutspackelliknande cellulosaprodukter som används som isolering, ljuddämpning med mera. Det är dock helt riktigt att man ska använda cement / betong / puts vid reparation av sådana underlag.

- Silikatfärg och Putsfärg är ofta olika saker, den senare brukar vara en hyfsat diffusionsöppen akrylatfärg för utomhusbruk medan silikatfärg blir till silikat på ytan. Alla färger är diffusionsöppna i varierande mån, t.ex. fungerar vanlig väggfärg utmärkt i källare så länge väggarna är torra.
 
nemlan skrev:
Tänkte inflika med några rättelser / frågor utifall flera forumbesökare letar efter information i denna tråd.

- Vanligt spackel (typ Lätt Hand) innehåller knappast cellulosa. Det finns däremot sprutspackelliknande cellulosaprodukter som används som isolering, ljuddämpning med mera. Det är dock helt riktigt att man ska använda cement / betong / puts vid reparation av sådana underlag.

- Silikatfärg och Putsfärg är ofta olika saker, den senare brukar vara en hyfsat diffusionsöppen akrylatfärg för utomhusbruk medan silikatfärg blir till silikat på ytan. Alla färger är diffusionsöppna i varierande mån, t.ex. fungerar vanlig väggfärg utmärkt i källare så länge väggarna är torra.
På många spackel jag läst på står det:

Bindemedel
Cellulosa och polymerdispersion

Vad det gäller färgen har du helt rätt, det är silikatfärg man ska ha inomhus. "Putsfärg" inom citationstecken menade jag med att många kallar silikatfärg för "putsfärg", ber om ursäkt för att det blev luddigt...
På en yttervägg i oisolerad källare skulle jag aldrig använda annat än silikatfärg, även om väggen är "torr"...
 
Ja fördelen med silikatfärg är ju att det är ett rätt säkert kort i all lägen, och vill man helt enkelt ha vitt och matt så är det ju inga problem!

Sorry, jag tänkte mig cellulosa som som rena träfibrer typ sågspån, men i det sammanhanget förstår jag vad du menar!
 
Vitt och matt funkar utmärkt, kan man måla med den färgen även på innerväggarna?
Jag behöver även göra om puts på utsidan samt måla denna, hur går jag tillväga där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.